Jobba hos oss

Lediga jobb i Karlstad

Här kan du se alla lediga jobb i Karlstads kommun och skicka in din ansökan.

Servicedesktekniker

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Som Servicedesktekniker hör du till Service IT som är en enhet på IT-avdelningen och tillhör Kommunledningskontoret. Service IT ansvarar för service och support ut till Koncernen Karlstads kommuns användare.


Arbetsbeskrivning

Ditt huvuduppdrag som Servicedesktekniker är att hjälpa våra användare att lösa sina IT eller telefoniproblem. Kommunens digitala arbetsmiljö ska utvecklas med hjälp av mer flexibilitet, mobilitet och självservice och då ska du finnas där som användarstöd och lösa de frågor eller funderingar som uppstår för våra användare.

Som tekniker i Servicedesk är du IT-avdelningens ansikte utåt eftersom du arbetar direkt ut mot våra kunder och användare i koncernen Karlstads kommun. Du har personlig kontakt med våra användare i vår kundmottagning och genom telefon/mail/portal när du sitter i Servicedesk. I servicedeskarbetet ingår det också att ta emot och behandla beställningar som inkommer från våra verksamheter.

Du ansvarar för att ärenden blir lösta inom de SLA-avtal som vi tecknat med våra kunder.

Kvalifikationer

Som Servicedesktekniker behöver du ha en bakgrund som IT-tekniker eller ha motsvarande IT-utbildning. Du ska också ha arbetat i en Servicedesk i minst 2år. Du ska se service som en självklarhet och vara nyfiken på att lära dig nya saker eftersom det är en miljö i ständig utveckling. Kunskaper inom Office365 är ett krav eftersom vi i koncernen Karlstads kommun har gått över till detta. Goda kunskaper inom officeprogrammen är också ett krav.

Du kommer att arbeta både självständigt och tillsammans med dina kollegor för att lösa de frågeställningar som dyker upp. Att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter är en del i arbetet för att vi gemensamt som grupp ska kunna ge bra service och support till våra användare.

Du måste vara stresstålig och kunna arbeta med många saker samtidigt. Eftersom vi dokumenterar alla våra ärenden i vårt verksamhetssystem Landesk måste du också vara duktigt på informationshantering och kunna uttrycka dig bra i skrift.

Vi arbetar sedan många år tillbaka processtyrt och följer ITIL-ramverket.

Personliga egenskaper:
- Pedagogisk
- Systematisk och strukturerad
- Samarbetsvillig
- Kundorienterad

Meriterande:
- Arbetat efter ITIL-ramverket
- Goda kunskaper om och erfarenhet av kommunal verksamhet
- Arbetat med verktyget Landesk

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättning av tjänsten.

Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Tillträde

Snarast eller enligt överenskommelse.

Ansök senast
21 april 2017
Referensnummer
A672884
Antal arbetstillfällen
2
Kontaktperson

Christina Kjellberg
enhetschef Service IT
054-5401223
christina.kjellberg@karlstad.se
Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök här

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den