Båtbuss

Frågor och svar om Båtbussarna

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna om Båtbussarna.

Varför kör ni Båtbussarna i år?

Utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer har vi gjort nödvändiga anpassningar för att utföra sommarens Båtbusstrafik på ett säkert och tryggt sätt. Skulle det under sommaren komma nya riktlinjer från ansvariga myndigheter kommer vi naturligtvis att anpassa oss efter dessa.

Vi vill kunna erbjuda de Värmlänningar som vill semestra på hemmaplan ett säkert och tryggt sätt att resa och upptäcka vilket vackert och naturskönt län vi har. Under våren har beslut kring anpassningar av årets Båtbussäsong skett i dialog med Karlstads, Hammarö, Grums och Kristinehamns kommun.

Hur många passagerare kommer ni ta ombord?

Vi kommer att ta ombord färre resenärer än tidigare år, för att vi ska kunna hålla avstånd till varandra.

Kommer ni att sätta in fler båtar i trafik?

Vi har inga fler båtar än de som redan är i trafik, varpå vi inte kommer ha möjlighet att sätta in extraturer eller fler båtar denna sommar.

Hur löser man biljett/hur kan jag betala?

Ombord på båten kan man betala sin resa med sitt busskort (reskassa eller periodkort som är giltig i aktuell zon). Det går även bra att köpa enkelbiljetter och dygnsbiljetter i Karlstadsbuss eller Värmlandstrafiks app, som man sedan visar upp för båtpersonalen vid påstigning. I appen kan man betala både med betalkort och Swish. Vi tar inte emot kontanter ombord på Båtbussarna. Det går bra att betala med betalkort och kontanter i vår biljettstuga vid Café Slusswakten.

Vilka åtgärder görs för att minska riskerna för smittspridning?

Vi kommer att ta ombord färre resenärer på båtarna, för att avstånd ska kunna hållas till varandra. Vi kommer ha information på hållplatser om att hålla avstånd, samt information om att vi gärna ser att resenärer köpt sin biljett i förväg till Båtbussarna. På båtarna kommer det finnas plexiglas och även i vår biljettstuga vid Café Slusswakten, för att minska kontakt mellan personal och resenärer.

Kan jag känna mig säker ombord?

Säkerheten är det absolut viktigaste för oss. Vi vill att du ska känna sig säker! Båtpersonalen genomgår inför varje säsong utbildningar av olika slag, som handlar om säkerheten ombord. Detta år är det ännu viktigare att vi alla hjälps åt att hålla avstånd till varandra och ta det lugnt och försiktigt vid på- och avstigning till Båtbussarna.

Kan jag få hjälp med att ta mig av/på båten?

Detta år kommer mycket att vara annorlunda, och det gäller även Båtbussarna. Båtpersonalen måste hålla avstånd till resenärerna och därför kommer det inte finnas möjlighet att få hjälp att ta sig ombord eller av en Båtbuss. Inför säsongen har vi sett över bryggorna och vi har även anpassat båtarna och de säkerhetsanordningar som finns ombord. Vi, tillsammans med rederiet, följer detta kontinuerligt och kommer att vidta åtgärder om vid behov.

Kan jag åka med min rullstol?

Det går bra att åka med rullstol, eller permobil, ombord på linje 93 som tar dig från Inre hamn i Karlstad ut till t. ex Västra Långholmen. Mellan kaj och båt finns det en ramp och ner i båten finns det en trapphiss. På Västra Långholmen finns det en tillgänglighetsanpassad spång över till öns södra sida. Båtpersonalen kommer inte att assistera vid på- och avstigning för att undvika närkontakt. 

Kan jag ta med min cykel eller barnvagn/kärra?

Det går bra att i mån av plats ta med cykel eller barnvagn. Du som resenär ansvarar för att själv spänna fast cykeln på båten. Reser du med barnvagn behöver du själv bära ner barnvagnen i båten. Barn ska inte vistas i barnvagnen när den tas ombord. På detta sätt undviker vi att ha närkontakt med varandra, och vi hoppas ni har förståelse för det.

Finns det fika ombord?

I år kommer man inte kunna köpa fika ombord på båtarna, då vi vill undvika närkontakt mellan båtpersonal och resenärer. Däremot går det bra att ha med sig egen fika på båtarna.

Kan man åka till alla destinationer i år?

Som det ser ut i dagsläget kommer vi att kunna köra till alla hållplatser som vi planerat. Detta kan dock komma att ändras under säsongen.

Går båtarna lika ofta som tidigare?

Båtbusslinjerna kommer att trafikeras som tidigare år, med samma turtäthet och antal båtar. Det som är förändrat är att vi kommer ta ombord färre resenärer på varje tur mot tidigare år.

Kan jag låna en flytväst ombord när jag ska åka?

Vid eventuell händelse finns livräddningsvästar på alla våra båtar. De är inte tillgängliga för utlåning under färd.

Brandstationen i Karlstad hyr ut flytvästar i alla storlekar för 10 kronor per väst och dygn. För mer information, besök Brandstationens hemsida

Får mitt husdjur följa med på båten?

Hund, katt eller andra husdjur är välkomna på alla våra båtar avgiftsfritt i mån av plats och så länge det inte medför obehag för medresenärer. Pälsdjur ska resa så långt bak i båten som möjligt med hänsyn till allergiker och djuret ska sitta på golvet för allas trevnad. 

Jag har glömt något på båten, vart vänder jag mig?

Hittegods lämnas till vår biljettstuga i slussen, Västra Kanalgatan 2. Öppet dagligen från 1 juni - 31 augusti mellan kl. 09.15-18.15 och nås på 010-83 28 318.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den