I webbutiken kan du ladda på ditt befintliga Resekort, se saldo på din reskassa, hur många dagar som finns kvar på din period och spärra ditt resekort om du tappar det och det är registrerat. Du kan välja om du vill registrera dig eller vara anonym när du laddar på ditt resekort. Betalar gör du med betalkort eller via direktbetalning mot din bank.
1 december 2022 försvinner möjligheten att betala genom direktbetalning via Swedbank. Swedbank har valt att inte längre erbjuda denna tjänst.
Ladda ditt Resekort
Du kan ladda ditt Resekort i vår webbutik med reskassa eller med en periodladdning. Klicka på länken för att komma vidare till Webbutiken.
Så här registrerar du nytt konto
Gå in i Webbutiken. Klicka på registrera. Skapa nytt konto genom att fylla i dina uppgifter och kryssa i om du vill ha e-post vid varje köp och betalning. Alla personuppgifter och kontouppgifter sparas enligt personuppgiftslagen. Ett aktiveringsmejl skickas nu till din e-postadress. Klicka på länken i aktiveringsmejlet och du kommer direkt till webbutiken. Klart, nu är du medlem och kan registrera ditt Resekort så att du kan ladda på reskassa eller period på nätet.
Du måste ladda på pengar i god tid innan din resa
När du köper periodbiljett eller fyller på din reskassa genom webbutiken dröjer det några timmar innan ditt Resekort uppdateras med de nya biljetterna eller den nya reskassan.
Ladda ditt Resekort genom webbutiken innan kl 18.00 för att säkert kunna använda den köpta produkten morgonen efter.
Anledningen till leveranstiden är att den sålda biljetten eller reskassan inte kan registreras på ditt resekort direkt. När du har köpt en eller flera produkter i vår webbutik skickar vi en uppdatering om ditt köp till samtliga bussar i Karlstad. Det är viktigt att din biljett finns tillgänglig i alla våra fordon när du vill använda den. När du sedan använder ditt resekort på någon av våra bussar så registreras biljetten eller reskassan på kortet.
Om saldot inte stämmer
Saldot i webbutiken uppdateras oftast över natten. Därför kan det verka som om saldot inte stämmer. Gör du en kortkontroll vid en utomhusautomat, vid ett ombud eller i en buss så är det vad som står på kvittot som är det rätta. Då görs läsningen direkt på kortet.
Produkter i webbutiken
I webbutiken kan du fylla på ett befintligt Resekort med reskassa, perioder för 14- eller 30 dagar samt sommarkort och skolkort.
Kommer du till fel webbutik
Om du kommer till en annan trafikoperatör än Karlstadsbuss när du klickar på länken till Webbutiken kan testa att resan webbläsarens historik och cookies. Fungerar inte det kan du testa att byta webbläsare. Vi delar webbutik med flera andra trafikoperatörer i branschen och det händer ibland att du som användare slussas till fel webbutik.
Tappa-bort garanti
Genom att skapa ett konto i vår webbutik kan du registrera ditt Resekort. Om du skulle förlora ditt Resekort och har det registrerat kan du nyttja tappa bort-garantin. Det innebär att du kan logga in och spärra ditt registrerade Resekort. Vi ersätter innehållet som fanns på det förlorade kortet när det spärrades. Du bekostar själv ett nytt Resekort.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för inloggning, köp av periodkort eller reskassa samt säkring av ägandet av resekortet. Vid användning av registrerat resekort insamlas resehistorik och vid köp insamlas köphistorik samt betalinformation. Uppgifterna kan även komma att användas i marknadsföringssyfte. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter och samtycket kan närsomhelst återkallas. Köphistorik sparas enligt bokföringslagen. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden om samtycke.
Karlstadsbuss är från och med 1 januari 2019 en del av Region Värmland och det är Region Värmland som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på www.regionvarmland.se/personuppgifter.