Jobba hos oss

Lediga jobb i Karlstad

Här kan du se alla lediga jobb i Karlstads kommun och skicka in din ansökan.

Är du nyfiken på hur det är att jobba i Karlstads kommun? Följ oss gärna på Instagram, Karlstads största lag, @karlstadsstorstalag. Du kan även kolla in kontot på instagram.com/karlstadsstorstalag

Avgiftshandläggare

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. På förvaltningen arbetar omkring 2 000 medarbetare inom vårdboende, hemtjänst, trygghetsboende, hälso- och sjukvård, funktionsstöd, samt på vårt biståndskontor.

Biståndskontoret består av Biståndsenheten, LSS-enheten, Tillsynsenheten och en stabsfunktion. Som avgiftshandläggare tillhör man biståndsenheten.
Biståndsenheten ansvara för myndighetsutövning avseende insatser inom äldreomsorg samt utredningar i samband med planering för kund vid utskrivning från slutenvården.
Vi är en verksamhet i framkant som jobbar mycket med utveckling.

Arbetsbeskrivning

Som avgiftshandläggare ska du med utgångspunkt i biståndsbedömares och LSS-handläggarens beslut om insats enligt Socialtjänstlagen fatta beslut om avgifter utifrån gällande lagstiftning, rättspraxis och riktlinjer. Du ska säkerställa att avgiftsbesluten är korrekta och att kunden faktureras rätt avgift för rätt period. I arbetet beräknar man även kunders avgiftsutrymmen och förbereder eventuella yttranden till förvaltningsrätten.

Du har löpande kontakt med kunder samt andra myndigheter och verksamhetsområden för att samverka och hjälpa våra kunder. Som avgiftshandläggare kommer du att samverka med fler olika yrkeskategorier inom organisationen på ett ansvarsfullt sätt för att nå bästa resultat för våra kunder. I tjänsten kan man även få deluppdrag eller visst ansvar för frågor gällande avgifter och debitering i mer övergripande projekt som bedrivs på biståndskontoret.
I arbetet ingår även att vara tillgänglig för våra kunder samt verka för en god arbetsmiljö på hela biståndskontoret.

Kvalifikationer

Avslutad gymnasieutbildning är ett krav, gärna med inriktning mot ekonomi alternativt eftergymnasiala kurser eller utbildningar i ekonomi som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande att ha någon form av vidareutbildning inom område ekonomi eller socialt arbete.
God erfarenhet från officepaketen är en förutsättning, har du erfarenhet från datasystemet Treserva är det också meriterande.
Erfarenhet från myndighetsarbete, arbete i en politiskt styrd organisation och Treserva är en fördel.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Ansök senast 18 augusti 2019
Referensnummer A890925
Antal arbetstillfällen 1
Kontaktperson Oscar Melin
Biståndschef
054-5405470
oscar.melin@karlstad.se
Facklig företrädare Ann Eklöf
Vision
054-540 55 15

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök här

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den