Jobba hos oss

Lediga jobb i Karlstad

Här kan du se alla lediga jobb i Karlstads kommun och skicka in din ansökan.

Personlig koordinator/anhörigkonsulent

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. På förvaltningen arbetar omkring 2 000 medarbetare inom vårdboende, hemtjänst, trygghetsboende, hälso- och sjukvård, funktionsstöd, samt på vårt biståndskontor.

Vård- och omsorgsförvaltningen genomför nu flera utvecklingsinsatser och stärker kompetensen för att öka tryggheten för våra invånare. En viktig del i detta utvecklingsarbete är att stärka och utveckla kompetensen inom anhörigstöd.

Under två år har vi haft ett utvecklingsprojekt med personlig koordinator för föräldrar till barn med funktionsnedsättning och nu kommer denna tjänst att bli permanent.
Därför söker vi nu en personlig koordinator/ anhörigkonsulent för föräldrar till barn med funktionsnedsättning och anhöriga inom funktionsstöd.

Tjänsten kommer att vara organiserad och utgå från förvaltningens anhörigstöd på Resurscentrum. Anhörigstöd har idag tre tjänster som anhörigkonsulenter och vänder sig till anhöriga inom alla målgrupper inom förvaltningens verksamheter för äldreomsorg och funktionsstöd.

Arbetsbeskrivning

Ditt uppdrag som personlig koordinator innebär att fungera som ett praktiskt stöd till föräldrar som har barn med funktionsnedsättning. Stödet ska ges tillfälligt i situationer som riskerar att bli ohållbara för familjen. Koordinatorstödet ska fungera förebyggande och syftar till att ge familjen en situation som är möjlig för föräldern att hantera och där barnet får tillgång till det stöd som behövs. I uppdraget ingå att ge stöd, att tydliggöra och beskriva de behov som finns hos familjen samt ta kontakt med aktuella aktörer.

En stor del av uppdraget innefattar att samordna stödet från olika myndigheter och aktörer i samhället. Syftet är att, med hjälp av punktinsatser, bygga upp eller återskapa ett
fungerande nätverk runt familjen samt initiera eventuella stödinsatser till föräldrarna från interna eller externa aktörer.

I rollen som koordinator är det viktigt att ha ett helhetsperspektiv på familjens situation
för att kunna stärka familjens egna resurser samt kunna bedöma vilka behov av stöd som föreligger hos familjen.

Som anhörigkonsulent är din viktigaste uppgift att ge stöd till anhöriga inom området funktionsstöd, som stödjer en närstående. I arbetsuppgifterna ingår att hålla enskilda samtal, planera och leda anhöriggrupper, anordna och hålla i utbildning och delta i utvecklingen av anhörigstödet. I arbetet ingår även mycket kontakter och samordning av stöd till verksamheten i anhörigfrågor, kontakter och samarbete med andra vårdgivare och olika intresseorganisationer.

Kvalifikationer

Du är socionom, arbetsterapeut, sjuksköterska eller annan utbildning som kan bedömas som likvärdig.

Vi söker dig som har erfarenhet, goda kunskaper i lagstiftningen gällande LSS-insatser och är väl insatt i vilka olika behov/insatser som föräldrar till barn med funktionsnedsättning kan ha behov av. Du ska ha tidigare erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och handledning av personal. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vill att du är utåtriktad och har en god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Du tycker om att driva utveckling och har en pedagogisk förmåga. Ett bra bemötande och stor förmåga till samarbete är en förutsättning för det arbete som ska bedrivas. Samtidigt ställer arbetet krav på att du ska ta egna initiativ och kunna arbeta självständigt.

Det är meriterande om du har erfarenhet av psykiatrin och eller arbetat inom myndighetsutövning eller instanser inom habiliteringsområdet.

Du har god självkännedom, är högt ansvarstagande samt har en god samarbetsförmåga. Du är en person som är initiativtagande. flexibel, öppen och ser möjligheter istället för hinder. Vi ser gärna att du är väl förtrogen med hur olika interna och externa myndigheter och aktörer är organiserade.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Ansök senast 13 januari 2019
Referensnummer A839164
Antal arbetstillfällen 1
Kontaktperson Maria Hasslid
Chef för Resurscentrum
054-540 58 82
Kontaktperson Carin Wallman
Anhörigkonsulent
054-540 55 14
Facklig företrädare Facklig företrädare nås via kommunens växel.
054-540 00 00

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök här

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den