Jobba hos oss

Lediga jobb i Karlstad

Här kan du se alla lediga jobb i Karlstads kommun och skicka in din ansökan.

Bostadskonsulent till Bo- och budgetenheten

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar med att ge stöd och hjälp inom individ- och familjeomsorg och till personer med psykisk funktionsnedsättning. Vi arbetar också för att motverka arbetslöshet och ansvarar för frågor som rör tobak och alkohol – såväl förebyggande arbete som tillstånd och tillsyn. Socialsekreterare, behandlingsassistenter och boendestödjare hör till de stora yrkesgrupperna hos oss.

Till Bo- och budgetenheten som organisatoriskt är placerad under avdelningen för Integration, Försörjning och Arbete söker vi nu en bostadskonsulent. Enheten består av 18 engagerade medarbetare varav 2 är Bostadskonsulenter. På enheten jobbar vi bl a också med Budget- och skuldrådgivning, Förmedlingsmedel, Bostad först och Hyresrådgivning vilket ger en bra mix av kompetenser och erfarenheter samt bidrar till vår positiva stämning med känslan av att allt kan lösas.

Arbetsbeskrivning

Bostadskonsulenterna på Bo- och budgetenheten tillhandahåller hjälp till bostadsanskaffning på uppdrag från socialsekreterare, i syfte att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden.
Bostadskonsulenterna söker och matchar tillgängliga lägenheter med de sökande utifrån deras specifika sociala behov. Efter att personer flyttat in så ansvarar bostadskonsulenten för och följer upp att boendet fungerar för den sökande detta sker via kontakter med boendestödjare, hyresvärdar och även via egna hembesök/besiktningar. Jobbet innebär mycket kontakter med såväl fastighetsägare/hyresvärdar, myndighetspersoner inom kommunen och sökande.
Arbetet ställer stora krav på medarbetarens förmåga att skapa god kontakt samt att pedagogiskt och flexibelt kunna anpassa sig för att tillgodose alla klienters behov och även skapa tillit för verksamheten hos fastighetsägare. Det är en förutsättning att arbetet utförs med varsamhet och respekt då vi jobbar med människor i mycket utsatta situationer samt att det handlar om ett så grundläggande behov som en egen bostad.

Kvalifikationer

Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant exempelvis, socionom, beteendevetenskap, fastighetsekonomi. Erfarenhet av socialt arbete krävs. Kunskaper och erfarenheter från hyres/fastighetsbranschen såsom kunskap om hyreslagstiftning samt kontrakts och avtalsskrivning är meriterande.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Tillträde Tillträde efter överenskommelse.
Ansök senast 22 oktober 2018
Referensnummer A819212
Antal arbetstillfällen 1
Kontaktperson Björn Söderman
Enhetschef
054-540 51 02
Facklig företrädare Angelika Åhs Johansson
SSR
054-5404926

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök här

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den