Jobba hos oss

Lediga jobb i Karlstad

Här kan du se alla lediga jobb i Karlstads kommun och skicka in din ansökan.

Är du nyfiken på hur det är att jobba i Karlstads kommun? Följ oss gärna på Instagram, Karlstads största lag, @karlstadsstorstalag. Du kan även kolla in kontot på instagram.com/karlstadsstorstalag

Chef för ekonomi och verksamhetsstöd

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Karlstad är en attraktiv tillväxtkommun och en motor i Värmland med cirka 95 000 invånare och 7000 medarbetare som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Vi har stort fokus på tillväxt och långsiktig hållbar utveckling. Vårt arbete bygger på helhetssyn och vi arbetar tillsammans inom koncernen för att våra tjänster och vår service ska bli så bra som möjligt för dem vi är till för, det vill säga Karlstadsborna,

Karlstads Bostads AB ägs av Karlstads kommun och ingår i koncernen Karlstads Stadshus AB. Vi äger och förvaltar ca 7 500 bostäder och 750 lokaler med ett fastighetsvärde på 5,4 mdkr. Sammanlagt är vi cirka 130 anställda som arbetar efter visionen Vi skapar hem med livskvalitet för Karlstadsborna. KBAB står inför flera stora utmaningar framöver, bland annat kring nyproduktion och att tillsammans med vår ägare bidra till att Karlstad blir en ännu bättre stad att leva och bo i.

Avdelning Verksamhetsstöds uppdrag är att leverera lednings-och verksamhetsstöd med hög kvalitet till hela bolaget. Därmed vara stödjande och styrande i arbetet med ekonomi- och verksamhetsstyrning på både strategisk och operativ nivå. Avdelningen innefattar ekonomifunktionen, IT, administration, arkiv och informationshantering, upphandling/avtal, internkommunikation, verksamhetsutveckling och digitaliseringsarbete. I uppdraget finns också informationssäkerhet, GDPR och hållbarhetsredovisning.

Som medarbetare hos oss värdesätter vi professionalism, delaktighet och engagemang. Vi strävar också efter att ta tillvara på de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför arbetslivet.

Arbetsbeskrivning

Vi är till för Karlstadsborna! Vi kombinerar samhällsansvar med affärsmässighet och vi gör bra affärer. Är du en aktiv ledare som vill gå från ord till handling och vill ha bredd i din roll? Då kan du vara KBABs nya chef för verksamhetsstöd.

Som chef för verksamhetsstöd har du en viktig roll i KBABs framtida utveckling som bland annat innehåller omfattande investeringar i nybyggnation av 600 lägenheter de närmast tre åren. En planerad investering på cirka 2 mdkr.

Du har en aktiv roll i ledningsgruppen och du ansvarar för att leda, planera, driva och utveckla bolagets ekonomi och verksamhetsstyrning. Tillsammans med din avdelning levererar du ledningsstöd och verksamhetsstöd till hela företaget. På en övergripande nivå skapar ni förståelse för processer, aktiviteter och vikten av uppföljning. Som chef för verksamhetsstöd ansvarar du för bolagets mål- och budgetarbete, årsredovisning, hållbarhetsrapport, delårsrapportering samt internkontroll.

Avdelningen fungerar som stöd till övriga verksamheter och är drivande i bolagets utvecklingsarbete. I din personalledande roll förväntas du att utveckla, stötta och utmana dina medarbetare för att på bästa sätt driva avdelningen mot goda resultat. Som ledare är du lyhörd, tydlig och trygg med dina beslut.

För att lyckas som ledare i uppdraget som chef för verksamhetsstöd behöver du ha en djup förståelse för ekonomi, gärna inom större bolag. Du kan förklara komplexa ekonomiska samband och koppla det till verksamheten. Du gör det gärna för både små och stora grupper. I ett modernt bolag kräver rollen också goda kunskaper inom systemförvaltning och av verksamhetssystem.

Fokus kommer ligga på att vidareutveckla ett tydligt arbetssätt för ekonomistyrning för bolaget och säkerställa att dina medarbetare har rätt förutsättningar. Du kan inspirera till affärsmässighet och ekonomisk medvetenhet till bolagets alla yrkesgrupper. De ekonomiska målen är en del av bolagets framgång och ska därmed vara kända för alla.

Vi söker en utvecklingsledare som har förmåga att ta hela avdelningen för verksamhetsstöd in i framtiden. Målsättningen är också att driva en modern och funktionell ekonomifunktion, med tydliga processer och helhetsperspektiv och i detta arbete har du en ledande roll.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

- har mångårig erfarenhet från av kvalificerat ekonomiarbete, ekonomisk redovisning samt god erfarenhet från att ha arbetat strategiskt och övergripande med ekonomi- och verksamhetsstyrning från stora organisationer.

- har en förmåga att se sammanhang och helheter i verksamheter med stor bredd och kan knyta samman frågor som rör ekonomi, verksamhet, styrning och kvalitet.

- har flera års erfarenhet av kvalitets- och utvecklingsarbete samt ekonomiledningsarbete, gärna i fastighetsbolag och kanske i politisk styrd organisation. Gärna med fokus på processer. Du har ett långsiktigt perspektiv och bygger dina beslut på fakta. Du har flera års erfarenhet av att leda verksamhet med bestående gott resultat.

- har goda kunskaper om systemförvaltning och verksamhetssystem.

- har erfarenhet av och ser nyttan av ett nära samarbete med dina kollegor i ledningsgruppen.

- har flera års erfarenhet av ledarskap i en komplex organisation och att leda och inspirera andra. Du har därmed vana att hantera prioriteringar i en offentlig roll, med många viljor.

- har kunskap i de affärsmässiga drivkrafterna för kommunala bolag.

- tror på vikten av god samhällsservice och engageras av komplexiteten i det kommunala uppdraget.

- har ekonomisk utbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande.


Är du, utöver allt ovan, en person som gillar att samverka, uppmuntra, analysera och driva, ja då kan du vara helt rätt för uppdraget.

Läs hela rollbeskrivningen på vår annons på kbab.se/jobb
https://kbab.se/om-kbab/ledigajobb/chef-verksamhetsstod/

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Längd Tillsvidare
Ansök senast 30 mars 2020
Referensnummer A939029
Antal arbetstillfällen 1
Kontaktperson Mia Haglund
Rekryteringskonsult AxÖ Consulting
072-396 05 82
mia.haglund@axoconsulting.se

Övrigt

I denna rekrytering samarbetar vi med AxÖ Consulting.

Ansök här

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den