Hoppa till huvudinnehållet (tryck enter)

Kontakta Karlstads kommun

Tfn:
054-540 00 00
Tfn-tider:
Måndag-fredag 8-17
E-post:
karlstadskommun@karlstad.se
Öppet:
Måndag-fredag 8-17
Besök:
Kontaktcenter
Bibliotekshuset, Västra Torggatan 26
Karlstad
Visa på karta

Erfaren upphandlingsjurist

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.
Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

Väl fungerande inköp är en av nycklarna för att möta offentliga samhällsutmaningar. Koncernen Karlstads kommun köper varje år in varor, tjänster och entreprenader för ca 3 miljarder kronor och vi arbetar för att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Att använda juridisk kunskap på rätt sätt genom hela inköpsprocessen är en viktig del i förändringsarbetet och som upphandlingsjurist förväntas du vara med och bidra till utvecklingen av inköpsorganisationen.

Arbetsbeskrivning

Du gillar utmaningar och en varierande vardag. Det gör vi med. Vill du jobba i en arbetsgrupp med flera stadsjurister där vi hjälps åt och jobbar för att stödja och utveckla koncernen Karlstads kommun? Då kanske du är vår nya juristkollega.

Vi söker dig som är specialiserad på upphandling och avtal och är redo för nya utmaningar. Du kommer att ha en viktig roll i att säkerställa den goda affären och bidra till att kommunen arbetar strategiskt genom hela upphandlingsprocessen. Det kan till exempel handla om avtalsrelaterade frågor som formulering och tolkning av avtal samt rådgivning i komplexa frågor där du bidrar till problemlösning. I arbetet ingår att företräda kommunen i överprövningsmål.

Organisatoriskt tillhör du juristgruppen inom den administrativa avdelningen men kommer att ha ditt huvuduppdrag vid upphandlingsavdelningen.
Som upphandlingsjurist kommer du att arbeta tillsammans med upphandlingsavdelningen och med kommunens förvaltningar och bolag. Eftersom arbetet innebär ett nära samarbete med kollegor gillar du att möta och samarbeta med människor från olika professioner.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har följande kvalifikationer:
• Juridisk examen
• Goda kunskaper om och erfarenhet från offentlig upphandling och upphandlingsrelaterade frågor
• Intresse av och förmåga att arbeta rådgivande och konsultativt
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Du är ansvarstagande och har ett gott omdöme. Du är flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya situationer. Då arbetet tidvis har högt tempo är du även självgående under tidspress och kan hantera flera frågor och ärenden parallellt.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av kvalificerat upphandlingsjuridiskt arbete. Vi ser också gärna att du har kunskaper om entreprenadrätt och erfarenhet av entreprenadupphandlingar.

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Omfattning

Heltid

Ansök senast

Referensnummer

A975231

Antal arbetstillfällen

1

Kontaktperson

Carina Wiberg
administrativ chef
054-540 10 03
carina.wiberg@karlstad.se

Staffan Stråhle
upphandlingschef
054-540 10 50
staffan.strahle@karlstad.se

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.