Hoppa till huvudinnehållet (tryck enter)

Incidentmanager

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

Beskrivning

I rollen Incidentmanager blir du anställd som Servicedesktekniker och tillhör Service IT som är en enhet på IT-avdelningen och ligger under Kommunledningskontoret. Service IT ansvarar för service och support ut till Koncernen Karlstads kommuns IT-användare enligt överenskomna servicenivåavtal (SLA).

Arbetsuppgifter

Som Incidentmanager ansvarar du för incidentprocessen på IT-avdelningen. Du känner stort ägarskap över din process och tar initiativ för att utveckla den då du är självgående. Du ska se till att den är uppbyggd och följs på bästa sätt enligt ITIL-ramverket och finns implementerad i vårt verktyg Ivanti. Du samverkar mycket med de andra processledarna inom request, problem, knowledge och change så att hela flödet flyter.


I arbetet ingår det att ta ut statistik som kan hjälpa oss att strukturera vårt dagliga arbete och effektivisera det över hela avdelningen. Statistiken hjälper oss även i vårt proaktiva arbeta och förbättringsarbete.

Som Incidentmanager arbetar du också i din process som analyst men även regelbundet som analyst i requestprocessen. Det innebär att du registrerar ärenden/beställningar och löser dem eller lägga dem vidare till någon annan supportgrupp som kan lösa dem.

Som Incidentmanager deltar du också i olika samarbetsgrupper, på leverantörsuppföljningar och i projekt när det finns behov.  

Kvalifikationer

Du ska ha relevant utbildning, alternativt annan arbetslivserfarenhet som t.ex. servicedesktekniker eller som vi bedömer motsvarande.

För att passa och trivas i denna tjänst så behöver du tycka om ständiga förändringar och vilja arbeta framåt, vara positiv och ha en god överblick över hela vårt arbetsområde med många bollar i luften.
Du måste vara serviceinriktad, stresstålig och ha ett driv att vilja utvecklas och samarbeta med andra.
Eftersom arbetet ibland också innebär att man ska förevisa statistik eller lära ut nya delar i processen eller i verktyget bör du vara duktig på att dokumentera och på ett pedagogiskt sätt kunna prata inför grupper.

Personliga egenskaper:

  • Ansvarstagande och kommunikativ
  • Systematisk och strukturerad
  • Samarbetsvillig och prestigelös
  • Kundorienterad
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande:

  • Arbetat efter ITIL-ramverket
  • Supporterfarenhet inom IT, telefoni och Microsoft 365
  • Goda kunskaper om och erfarenhet av kommunal verksamhet
  • Arbetat agilt när det gäller utveckling

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättning av tjänsten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Omfattning

Heltid

Tillträdesdatum

Enligt överenskommelse

Ansök senast

Antal arbetstillfällen

1

Kontaktperson

Christina Kjellberg, enhetschef Service IT
073-8001551