Hoppa till huvudinnehållet (tryck enter)

Servicedesktekniker

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

Beskrivning

Som Servicedesktekniker hör du till Service IT som är en enhet på IT-avdelningen och tillhör Kommunledningskontoret. Service IT ansvarar för service och support ut till Koncernen Karlstads kommuns användare.



Arbetsuppgifter

Ditt huvuduppdrag som Servicedesktekniker är att hjälpa våra användare att lösa sina IT eller telefoniproblem mestadels genom telefonsupport. Kommunens digitala arbetsmiljö utvecklas hela tiden med hjälp av mer flexibilitet, mobilitet och självservice och då ska du finnas där som användarstöd och lösa de frågor eller funderingar som uppstår för våra användare.

Som tekniker i Servicedesk är du IT-avdelningens ansikte utåt då du arbetar direkt ut mot våra kunder och användare i koncernen Karlstads kommun. Du har personlig kontakt med våra användare i vår kundmottagning och genom telefon/mail/chatt och en it-portal när du sitter i Servicedesk. I servicedeskarbetet ingår det också att ta emot och behandla beställningar som inkommer från våra verksamheter.

I denna roll kommer du också att få ta hand om vår chattrobot Solo och mata den med svar på frågor som våra användare ställer eller som vi själva ser att den behöver kunna svara på.

I ditt arbete ingår att behandla ärenden inom de SLA-avtal som vi tecknat med våra kunder.

Vi arbetar sedan många år tillbaka processtyrt efter ITIL-ramverket med även agilt när det gäller utveckling.



Kvalifikationer

Som Servicedesktekniker behöver du ha en bakgrund som IT-tekniker eller motsvarande IT-utbildning. Du ska också under en längre period ha arbetat heltid i en Servicedesk med bland annat support och felsökning av hård- och mjukvara. Du ska se service som en självklarhet och vara nyfiken på att lära dig nya saker eftersom det är en miljö i ständig utveckling. Att ha djupa kunskaper och givit support inom windows 10 och Microsoft365 är ett krav eftersom vi i koncernen Karlstads kommun arbetar i detta. Du kommer att arbeta både självständigt och tillsammans med dina kollegor för att lösa de frågeställningar som dyker upp, så du behöver vara en lagspelare. Att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter är en del i arbetet för att vi gemensamt som grupp ska kunna ge den bästa servicen och supporten vi kan till våra användare.

Du måste vara stresstålig och kunna växla mellan flera arbetsuppgifter. Eftersom vi dokumenterar alla våra ärenden i vårt verksamhetssystem Ivanti måste du vara duktigt på informationshantering och kunna uttrycka dig tydligt och enkelt i skrift.

När det gäller arbetet med chattroboten så behöver du vara drivande och noggrann. Du ska även kunna hålla i möten med de it-tekniker som hjälps åt med chattroboten, kommunikatören som gör manualer eller med andra verksamheter som vill få in kunskap.

Personliga egenskaper:

  •  Lugn och pedagogisk
  •  Systematisk och strukturerad
  •  Samarbetsvillig och prestigelös
  •  Kundorienterad

Meriterande:

  •  Arbetat med chattrobot
  •  Goda kunskaper om och erfarenhet av kommunal verksamhet
  •  Arbetat med ärendehanteringssystem ex. Ivanti
  •  Kunskaper i ITIL-ramverket och/eller agilt arbetssätt

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättning av tjänsten.



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Omfattning

Heltid

Tillträdesdatum

Start snarast eller enligt överenskommelse.

Ansök senast

Antal arbetstillfällen

1

Kontaktperson

Christina Kjellberg enhetschef service IT
054-540 1223