Hoppa till huvudinnehållet (tryck enter)

Socialsekreterare till utredningsenheten missbruk

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.

Beskrivning

Utredningsenheten missbruk, Vuxenavdelningen, har ansvar för myndighetsutövning gällande personer över 25 år och som har en missbruksproblematik. Vi arbetar i nära samarbete med våra utförarverksamheter där det bl. a ingår heldygnsverksamhet, öppenvårdsbehandling samt arbetsrehabilitering- och sysselsättning. Enheten består av två grupper med sju socialsekreterare och en ärendehandledare i varje grupp samt enhetschef. 

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en socialsekreterare till enheten som arbetar med personer med missbruk och beroende. Som handläggare utreder du ärenden enligt socialtjänstlagen, LVM samt följer upp beslutade insatser. Samverkan internt och externt med för klienten viktiga aktörer är nödvändigt. Målsättningen är att man som socialsekreterare ska ha ett helhetsperspektiv utifrån klientens behov.

På utredningsenheten missbruk så arbetar vi med olika verktyg för målgruppen såsom ASI (Addiction Severety Index) som är en strukturerad intervjumetod för bedömning av alkohol- och narkotikarelaterade problem, MI (motiverande samtal) och SIP (samordnad individuell plan).

Du får en utsedd kollega som handledare för stöd i början av din anställning. Du erbjuds extern handledning samt introduktionsdagar på avdelningen, förvaltningen samt övergripande inom kommunen.

Kvalifikationer

Du har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning. Du har ett intresse och ett engagemang för arbetet med målgruppen. Du behöver vara strukturerad, ha förmåga att arbeta självständigt. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att samarbeta. Det är meriterande om du har utbildning i ASI, MI samt SIP. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen.
B-körkort, manuell växellåda, är ett krav.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering. 

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Omfattning

Heltid

Tillträdesdatum

Enligt överenskommelse

Ansök senast

Antal arbetstillfällen

1

Kontaktperson

Katja Glaas
054-5405182

Ulrika Söderin
054-5405308

Jörgen Widing
054-5405201

Per Jörnmyr
054-5405191