Hoppa till huvudinnehållet (tryck enter)

Vikarierande socialsekreterare till ekonomiskt bistånd öst

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.

Beskrivning

Avdelningen för Integration, Försörjning och Arbete (IFA) är en av tre avdelningar inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Avdelningen ansvarar bland annat för ekonomiskt bistånd, sociala bostadsfrågor, nyanlända kommunplacerade flyktingar, budget och skuldrådgivning samt den samlade myndighetsutövningen för unga vuxna 18-24 år. Avdelningen ansvarar också för kommunens uppgifter när det gäller den lokala arbetsmarknadspolitiken och arbetar för att motverka arbetslöshet och bryta utanförskap genom olika arbetsmarknads- och rehabiliteringsinsatser och sysselsättning.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare till enheten för ekonomiskt bistånd öst. Som socialsekreterare kommer du att handlägga utredningar om ekonomiskt bistånd samt vissa andra insatser samt arbeta för att målgruppen ska nå egen försörjning. Enheten erbjuder vardagligt stöd till dig, bland annat i form av ärendehandledare, närhet till chef och goda kollegor. Som nyanställd får man också en mentor.

IFA är just nu i en spännande utvecklingsfas med implementering av flera metoder för att skapa ännu bättre förutsättningar i mötet med individer, dels lösningsfokuserat arbetssätt som alla medarbetare ska få utbildning i och som vi vill ska genomsyra hela avdelningen, dels ett arbetssätt som innebär att man arbetar aktivt med parallella insatser, tät samverkan och en tro på individers egen förmåga att skapa förändring. Låter detta som ett spännande och roligt uppdrag är du varmt välkommen med din ansökan.

Kvalifikationer

Du har socionomexamen och det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att samarbeta.

B-körkort, manuell växellåda, är ett krav.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering. 

Anställningsform

Visstidsanställning längre än 6 månader

Omfattning

Heltid

Tillträdesdatum

Enligt överenskommelse

Ansök senast

Antal arbetstillfällen

1

Kontaktperson

Linda Schutsch
054-5405043,åter15/8

Maria Rhodin
054-5405395