Konsumentrådgivning

Internet och telefoni

Vilka rättigheter har du som konsument när det gäller köp på distans, telefonförsäljning och IT? Konsumentrådgivarna reder ut begreppen.

När du handlar något via Internet, telefon, hemförsäljning, postorder, homeparties eller gatuförsäljning gäller lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. En av fördelarna med lagen är att du ofta har ångerrätt, både om det är köp av en vara eller tjänst. Ångerrätten innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp. I de flesta fall får du i så fall stå för returfrakten.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Ångerrätt

Uppringd av telefonförsäljare?

Blir du uppringd av en telefonförsäljare måste han eller hon ge dig information om bland annat sitt namn och sin adress, varans eller tjänstens egenskaper, pris och ångerrätten. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal om du inte anser att du beställt en vara eller en tjänst.

Hallå Konsument: Telefonförsäljning

Vill du slippa telefonförsäljare?

Om du vill spärra din mobil eller fasta telefon mot telefonförsäljning kan du ansluta dig till NIX-Telefon. Ring 077-228 00 00 och följ instruktionerna. Nix-Telefon är gratis.

Registret spärrar mot marknadsförings- och försäljningssamtal men du kan få samtal från företag där du redan är kund eller om det är fråga om samhälls-information, politisk information eller marknadsundersökning.  

Nix - nej till telefonförsäljning

Har du frågor om avtal och abonnemang?

Behöver du opartisk information och vägledning kring tv- telefoni- och bredbandsabonnemang kan du vända dig till Telekområdgivarna.

Telekområdgivarna

Rådrummets konsumentrådgivning

Öppettider och kontaktuppgifter till konsumentrådgivningen

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den