Vintertrampare

Såhär fungerar vinterväghållningen

Sopsaltning i Karlstad

Det finns olika metoder för att bekämpa halka och i Karlstads kommun använder vi saltlake och grus. Busslinjenätet och prioriterade cykelstråk saltar vi med saltlake för att minska halkan medan övriga gator, gång- och cykelvägar täcks med grus. Vid riktigt svåra väderleksförhållanden kan vi använda salt på hela gång- och cykelvägnätet.

Gång- och cykelvägar med högsta prioritet

I kartan nedan ser du de gång- och cykelvägar där vi sätter in halkbekämpning först, innan vi gör det på övriga gator och vägar. Utanför kartan fortsätter blå stråk västerut till Skutberget och österut till Skattkärr via Alster. På de blå stråken plogar och grusar/sandar vi som vanligt. På de röda stråken använder vi en metod som heter sopsaltning.

Karta över prioriterade gång- och cykelvägar

Sopsaltning

Sopsaltning innebär att en maskin först sopar bort snö och sedan sprider ut en saltlake som får resterande snö och is att smälta. Metoden är under utveckling och Karlstads kommun har tagit fram en egen saltblandning som gjort sopsaltningen både effektivare och miljövänligare. Läs mer om snö- och halkbekämpning.

Smörj och spola av din cykel

På vintern kan din cykel lätt bli smutsig av både grus, slask och sopsalt. För att minska risken för slitage och rost är det viktigt att du sköljer av cykeln och smörjer kedjan.

Vid vinterväglag

Var extra försiktig när halkan slår till, bromsa in tidigare än vanligt och innan du ska svänga. Mindre luft i däcket än vanligt ger bättre grepp i snö. Dubbdäck gör stor skillnad. Hjälm rekommenderar vi alltid.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den