Zarah Leander. Beskuren bild av affisch för avskedsturnén 1974

Zarah Leander, Karlstadsflickan som blev primadonna

1 januari 1930 debuterade Zarah Leander i Stockholm på Folkans nyårsrevy. Zarah var Karlstadsflickan som blev revyartist, primadonna, aktris och sångerska. Hon var också kontroversiell genom sin stjärnstatus i Nazityskland under andra världskriget.

Karlstadsflickan

Zarah föddes den 15 mars 1907 i Karlstad, då med namnet Hedberg. Hon gick på Kommunala flickskolan i början av 1920-talet. Fotot nedan är från 1921 då Zarah går i klass 6A. Den leende flickan i mitten är Zarah.

Zarah Hedberg, senare Leander, i flickskolan 1921.
I mitten av bilden står Zarah. Klassfoto från Kommunala flickskolan 1921.

Man skulle kunna tro att hon ändrade sin stavning när hon blev revyartist, men i Kommunala flickskolans examenskatalog stavas hennes namn med Z och med ett h på slutet.

På den här tiden fick eleverna betyg i sång. Zarah fick ett litet a, Med utmärkt beröm godkänd vilket var det näst högsta betyget. Hon hade en ovanligt mörk sångröst, som hon när hon några år senare studerade sång i Riga i Lettland fick veta kallades kontraalt.

Kommunala flickskolans examenskatalog 1921
Kommunala flickskolans examenskatalog 1921.

Primadonnan

1930 den 1 januari debuterar hon i Folkans nyårsrevy i Stockholm och detta var starten på en lång karriär. Under andra världskriget bodde hon och jobbade i Nazityskland vilket gjort henne kontroversiell och när hon återvände till Sverige var det inte många som ville arbeta med henne.

1999 kom nya uppgifter från en före detta chef inom KGB om att hon skulle ha gjort vissa uppdrag åt Sovjetiska underrättelsetjänsten under sin tid i Tyskland.

Om detta är sanning eller ej vet vi inte men kanske kan någon lyckas forska fram det i framtiden.

Vad vi vet är i alla fall att Zarah kom tillbaka till Karlstad när hon gjorde sin avskedsturné 1974. Affischen nedan är ur Kulturnämndens arkiv.

Hos oss på Kommunarkivet kan du själv bläddra i betygskatalogerna i Kommunala flickskolans arkiv och även titta på en hel del fotografier. I Kulturnämndens arkiv finns bland annat äldre affischer.

Affisch från Zarah Leanders avskedsturné 1974
Affisch från Zarah Leanders avskedsturné 1974.

Sidan publicerad: 2022-12-02