Vattensäkerhet

Du som karlstadsbo och besökare ska känna dig trygg och säker i våra vattennära miljöer därför satsar vi stort på vattensäkerhet i Karlstads kommun.

I Karlstads kommun har vi 20 kommunala badplatser, ett antal båtbryggor, gästhamnar, kommunala bryggor och badhus, utomhusbad och parkbad. Både karlstadsbor och besökare uppskattar den vattennära miljön under både sommar och vinter. Det är därför viktigt att vi satsar på säkerheten så att du kan känna dig trygg och ha roligt.

Glöm inte bort att det finns en del att tänka på när du befinner dig i och kring vatten. På den här sidan finns nyttiga och viktiga tips för dig som gillar bad, vattensport, båtliv, fiske och upplevelser på is.

Att tänka på när du befinner dig vid vatten

Att vara ute på is kan vara lurigt eftersom isen ofta är olika tjock på olika ställen. Därför är det viktigt att du har med och på dig rätt utrustning när du är på isen och vet vad du ska göra ifall isen ger med sig.

Här är Svenska Livräddningssällskapets lista som handlar om kunskap, utrustning och sällskap på isen.

• Var aldrig ensam på isen.
  • Har alltid med dig isdubbar och annan säkerhetsutrustning på isen.
  • Prova isen med en ispik om du är osäker på hur tjock den är.
  • Gå aldrig på is om du inte är säker på att den håller. Isen ska vara minst 10 centimeter tjock.
  • Tänk på att ny is, våris, snötäckt is och havsis kan vara svag.
  • Isen är svagare på vissa platser. Dessa är vid vass, råk, brygga, bro, udde, avlopp, utlopp, inlopp, sund, grund och vindbrunn.
  • Om en vän till dig trillar i vattnet. Ha alltid något mellan dig och personen i nöd, ”den förlängda armen”. Det minskar risken för att du också kommer i.
  • Lämna aldrig barn ensamma vid eller på isen.
  • Meddela alltid var någonstans du ska vara och när du tänker komma tillbaka.

Om du vill prova att bada utomhus mitt i vintern finns det några saker som är bra att tänka på. Det viktigaste är att kunna göra det på ett säkert sätt. I den här guiden ger vi dig grundläggande information om vinterbad.

Att vinterbada innebär att du badar i en sjö under vintern, ibland genom att hacka ett hål i isen på ytan. Det är inte ett nytt påhitt men det har ökat i popularitet den senaste tiden. Vill du också nyfiken på att prova är det bra om du har läst på om det innan.

Här följer en lista med saker som kan vara bra att tänka på innan du provar första gången:

• Ha gärna sällskap när du badar, det gör det mer tryggt och säkert att någon finns med.
  • Det är en stor fördel om du har nära till hus eller bil om du behöver värma dig.
  • Bada alltid från stege så du enklare kommer upp ur vattnet.
  • Ha gärna på dig handskar för när du ska ta i stegen.
  • Bada i dagsljus för bättre sikt.
  • Ha ordentligt med torra kläder med dig att byta om till efter, det kan även vara bra att stå på något på bryggan för fötternas skull.

Visst är Karlstad vackert på sommaren och en solig sommardag är det många som tycker om att bada på någon av alla 20 badplatser i kommunen. Men tänk på att bada säkert. Här nedan finns tips som ökar din och dina barns säkerhet i och kring vatten.

• Bada alltid tillsammans med någon annan.
  • Simma längs med badplatsen och inte ut från badplatsen.
  • Hoppa eller dyk inte på okänt vatten.
  • Var uppmärksam och respektera gällande skyltning och information på badplatsen. Som till exempel skyltar om grunt vatten eller dykning förbjuden.
  • Knuffa aldrig i eller tryck ner någon under vattnet.
  • Simma inte under bryggan.
  • Spring inte på bryggorna, de kan vara hala.
  • Lek inte med utrustningen som ska användas för livräddning. Den behövs när nöden är framme.
  • Har du med dig badleksaker till vattnet? Vad roligt, tänk på att använda dem på grunt vatten.
  • Lämna inte barn utan tillsyn. Simkunnighet är ingen garanti för säkerhet, fastna inte i din telefon eller ditt korsord.
  • Lär ditt barn ha respekt för vatten och berätta för hen vad som är viktigt att tänka på.

När du är ute i båten finns det en del saker att tänka på för att din vistelse på sjön ska bli så säker som möjligt. Här kommer en lista med tips om säkerhet som är framtagen av Svenska Livräddningssällskapet:

• Använd alltid flytväst.
  • Drick inte alkohol innan du ska ut i båten eller i båten.
  • Sitt ner i båten och placera dig så att den är i balans.
  • Var inte fler personer i båten än vad det är avsedd för.
  • Åk inte själv ut i vattnet om du kan undvika det.
  • Ta med en mobiltelefon om du har det.
  • Tänk på att inte byta plats i båten om det inte är absolut nödvändigt. Byt då plats en i taget.
  • Stanna vid båten om du faller i vattnet.
  • Om någon av er ramlar i vattnet eller du hittar någon i vattnet som behöver räddas, ha alltid något mellan dig och personen, den så kallade förlängda armen.
  • Om du ska rädda någon som ramlat i vattnet, ta upp hen i aktern på båten.
  • Ropa bara på hjälpa om du är i nöd.
  • Se till att det finns öskar, ankare, livlina, en extra åra eller paddel i din båt.
  • Meddela alltid vart ni ska åka och när ni tänker komma tillbaka.
  • Du vet väl att du kan ta del av sjörapporter innan du åker ut med din båt? Dessa hittar du på SMHI:s hemsida.
En vattensäker kommun

Karlstads kommun är sedan 2018 certifierad av Svenska Livräddningsällskapet som Vattensäker kommun. Läs mer om Vattensäker kommun Länk till annan webbplats..

Sidan uppdaterad: 2023-12-04