Förskoleklass, grundskola och fritidshem Haldor - kommunikation mellan skolan och hemmet Karlstads kommuns kommunala grundskolor kommunicerar sedan höstterminen 2022 med samtliga vårdnadshavare via verktyget Haldor Education. I Haldor kan du som vårdnadshavare vara delaktig i ditt barns lärande och utveckling samt ta del av aktuella nyheter från skolan. Med Haldor Education kan du: enkelt se vad som är aktuellt just nu, till exempelvis genom nyhetsinlägg eller planeringar se vilka uppgifter som är aktuella för ditt barn och när de ska lämnas in ta del av barnets omdömen skicka meddelanden direkt till barnets mentor eller ansvarig pedagog översätta nyheter, meddelanden, planeringar och uppgifter till ett annat modersmål än svenska och få dem upplästa Kommunikation enbart om kunskapsutvecklingen Den kommunikation som görs via meddelandefunktionen i Haldor ska röra ditt barns kunskapsutveckling. Områden som hälsa och mående ska kommuniceras muntligt, antingen via telefonsamtal, fysiskt möte eller Teamsmöte. Det går även bra att kontakta mentor via meddelandefunktionen och be om att få boka ett möte. Frånvaroanmälan ska göras som tidigare via e-tjänster på Karlstad.se eller via telefon på 054-540 30 00. Vart loggar du som vårdnadshavare in i Haldor? Det finns två sätt för dig som vårdnadshavare att logga in på, antingen via appen "Haldor Förälder" eller via en webbläsare på vh.haldor.se. Du loggar där in med mobilt bank-id. (Logga in med Freja fungerar inte). För dig som inte kan logga in med e-legitimation, ta kontakt med Kontaktcenter som finns tillgängliga i bibliotekshuset eller på telefon, 054-540 00 00. App för dig som vårdnadshavare Med appen "Haldor Förälder" kommer du att få tillgång till Haldor Education i mobilen och får där notiser om aktiviteter kopplat till ditt barn. Mobilappen finns både för Android och iOS. Sök på "Haldor" i App Store eller Google play för att ladda ner den. Haldor-appen kräver att du har en mobiltelefon med Android 5.0 eller senare alternativt iOS 11.0 eller senare. Information på andra språk Nedan finns information om verktyget Haldor översatt på tio olika språk: Engelska - Haldor.pdfArabiska - Haldor.pdfKurmandji - Haldor.pdfMandarin - Haldor.pdfPersiska - Haldor.pdfSomaliska - Haldor.pdfSorani - Haldor.pdfThai - Haldor.pdfUkrainska - Haldor.pdfRyska - Haldor.pdf Frågor och svar Hur loggar jag som vårdnadshavare in i Haldor? Det finns två sätt för dig som vårdnadshavare att logga in på, antingen via appen Haldor Förälder eller via en webbläsare på vh.haldor.se. Appen "Haldor Förälder" laddar du hem där appar finns, till exempel via App Store. Du loggar sedan in med e-legitimation, till exempel mobilt bank-id. För dig som inte kan logga in med e-legitimation, ta hjälp av Kontaktcenter. Du kan besöka receptionen i bibliotekshuset eller ta kontakt med dem på 054-540 00 00. Om du inte varit inloggat i Haldor på sju dagar kommer du att behöva logga in med mobilt bank-id igen. Om jag har flera barn i både förskola och skola, måste jag logga in på olika konton då? Om dina barn går på en förskola eller skola som har infört kommunikation via Haldor med vårdnadshavare kommer du bara att behöver logga in en gång. När du är inne i Haldor kan du enkelt byta vilka uppgifter/barn som du vill vara inne på via västermenyn. Du behöver inte logga in på nytt då allt finns i samma system. Vart gör jag som vårdnadshavare sjukanmälningar av mitt barn? Sjukanmälningar görs precis som tidigare, via e-tjänster på Karlstad.se eller via telefon på 054-540 30 00 (alltså inte via Haldor). Vad kan jag ta del av i Haldor? Du som vårdnadshavare ser inlägg, planeringar, uppgifter och utvecklingsöversikt det vill säga barnets bedömningar och omdömen. Du ser dock inte ditt barns egna arbeten utan endast de planeringar/uppgifter och material kopplat till ditt barn som pedagogen lagt upp. Du ser också kallelser till utvecklingssamtal och kan enkelt via meddelandefunktionen kontakta mentor. Får jag som vårdnadshavare aviseringar när nåt nytt händer i Haldor? Ja, vårdnadshavare får aviseringar vid: nytt meddelande nytt inlägg när det skickas ut om ett möte/utvecklingssamtal från mentor Du som vårdnadshavare kan inte göra egna inställningar för aviseringar/notiser i appen men du kan välja vilken typ av notiser du vill ha i din telefons egna inställningar. Varför får jag inte några aviseringar? Det beror troligtvis på att du inte har den senaste versionen av appen. Mobilen hämtar nya uppdateringar när mobilen laddas och är uppkopplad på WIFI. För att forcera uppdatering rekommenderas att du avinstallerar appen Haldor förälder, startar om mobilen och installerar appen igen. Men kom ihåg - inga aviseringar skickas ut om du har loggat in i Haldor via en webbsida. Kan en bonusförälder få inloggning till Haldor? Nej, det är endast barnets vårdnadshavare som kan logga in i Haldor. I Haldor får vårdnadshavarna tillgång till elevens bedömningar och omdömen. Framöver kommer även information om eventuella extra-anpassningar kring barnet att finnas i Haldor. Detta är information som endast barnets vårdnadshavare får ta del av. Om jag som vårdnadshavare har problem att logga in i Haldor, vad gör jag då? Börja med att testa att logga in på webbsidan vh.haldor.se via en webbläsare i antingen mobiltelefon eller på dator. Funkar det att logga via webbläsaren men inte i appen? Avinstallera Haldor förälder-appen Starta om mobiltelefonen/surfplattan Installera appen igen och logga in Används en Androidtelefon tillsammans med mobilt bank-ID, välj ”Annan enhet” och starta bank-ID appen manuellt. Fungerar det inte att logga in vare sig via webbläsaren eller appen och du får information så som "Du saknar aktiva barn" eller "Du har ingen koppling till Haldor" kontakta ditt barns mentor. Det är viktigt att din mobiltelefon har de senaste uppdateringarna, till exempel iOS. Haldor-appen kräver att du har mobiltelefon med Android 5.0 eller senare alternativt iOS 11.0 eller senare. Vart vänder jag mig som vårdnadshavare om jag behöver stöd i systemet? Behöver du som vårdnadshavare stöd kan du vända dig till ditt barns mentor för att få hjälp. Via Haldor Support kan du också få svar på dina frågor. (På Haldor support kan du läsa om funktioner som vi ännu inte har tillgång till. Den informationen kan du bortse ifrån). Om du inte kan logga in med e-legitimation, ta kontakt med Kontaktcenter.