Så går en förrättning till
Vi kan göra en lantmäteriförrättning på begäran av dig som fastighetsägare eller ledningshavare. I förrättningen ingår alla fastighetsrättsliga, ekonomiska och tekniska arbeten som krävs för åtgärden du vill göra. Här kan du läsa hur en förrättning går till.
-
Kontaktcenter
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Utredning och beslut
Senast två veckor efter att din ansökan kommit in får du en skriftlig bekräftelse. När en ansvarig lantmätare tilldelats ärendet kommer hen att kontakta dig.
Lantmätaren utreder om den sökta åtgärden är lämplig utifrån gällande lagstiftning och tittar på befintliga förhållanden som till exempel gränser. Hen beaktar planer, fastighets- och inskrivningsuppgifter samt kontaktar eventuella berörda rättighetshavare.
Under förrättningens gång tar lantmätaren kontakt med de myndigheter som berörs för att diskutera bland annat bygglov, utfartsvägar, strandskydd samt vatten och avlopp. Fältarbete eller sammanträde kan behövas ibland, i så fall kallas du av ansvarig lantmätare.
Därefter tar lantmätaren beslut i förrättningen och meddelar detta skriftligen. Beslutet kan överklagas. I de flesta fall är klagotiden fyra veckor från beslutsdatum.
Överklagande
Om du är missnöjd med ett beslut kan du överklaga till Mark- och miljödomstolen genom att skriftligen skicka in ditt överklagande till lantmäterimyndigheten.
I annat fall kommer besluten att vinna laga kraft och registreras i fastighetsregistret och på registerkartan hos lantmäterimyndigheten.
Betalning
Ärendet kan komma att delfaktureras. Om så inte sker skickas fakturan efter registrering. Läs mer under "Hur mycket kostar det?" nedan.
Om ansökan gäller en fastighet som ägs av flera tillsammans behöver alla ägare skriva under ansökan och lämna kontaktuppgifter. Det gäller även till exempel om ett gift par äger en fastighet tillsammans. Ett undantag är när en fastighet ska delas genom klyvning. Då kan en av ägarna ansöka om delning även om inte alla vill det. Men om ägarna är överens bör alla
skriva under.
Om du äger fastigheten själv men är gift kan det behövas ett makemedgivande (om den är giftorättsgods). Det går lika bra att din make/maka också undertecknar ansökan.
Ibland berörs flera fastigheter av en åtgärd. Då är det bra om ägarna till så många som möjligt av de berörda fastigheterna skriver under ansökan. Då går arbetet smidigare, och det kan till exempel påverka kostnaden och tiden det tar att få ett beslut.
I vissa fall kan ägarna till en fastighet göra en ansökan på egen hand även om andra fastigheter berörs, till exempel när det gäller att:
- bilda en gemensamhetsanläggning
- föra över mark mellan fastigheter
- skapa, ändra eller ta bort en rättighet (servitut)
- klargöra gränser med mera
Gäller det en avstyckning?
Då kan ansökan göras antingen av fastighetens ägare eller någon
som har köpt eller fått en del av en fastighet för att stycka av den.
Ägs fastigheten av ett dödsbo?
Om fastigheten ägs av ett dödsbo måste alla dödsbodelägare skriva under ansökan. Bifoga även kopia av bouppteckningen och sökandens telefonnummer och mejladress.
Handläggningstid
Alla förrättningar har olika omfattning och svårighetsgrad och tar därför olika lång tid. Typen av förrättning och storleken på fastigheten eller fastigheterna har betydelse för arbetsinsatsen.
Senast två veckor efter att din ansökan kommit in får du en skriftlig bekräftelse. När en ansvarig lantmätare tilldelats ärendet kommer hen att kontakta dig.
Ärendet handläggs i turordning. Väntetiden kan vara upp till ett år beroende på svårighetsgrad och komplexitet.
Beslut tas i ärendet när det är komplett. Därefter tar det fyra veckor innan beslutet vinner laga kraft. Då kan resultatet läggas in i fastighetsregistret. I och med detta är ärendet slutfört.
Beslutet kan överklagas. I de flesta fall är klagotiden fyra veckor från beslutsdatum. Läs mer om hur du överklagar under "Hur går en lantmäteriförrättning till?" ovan.
Vad du kan göra själv
Den som lämnat in ansökan kan själv ofta påverka handläggningstiden genom att så snart som möjligt komplettera ansökan med det som handläggaren efterfrågar.
Du kan också underlätta genom att leta fram befintliga gränsmarkeringar vid berört område.
Fastställd taxa
Lantmäterimyndigheten ska ta betalt för sina tjänster enligt en av regeringen fastställd taxa. Alla förrättningstjänster är momsfria. Kostnaden för lantmäteriförrättningar ska betalas av berörda sakägare. Det är ärendets omfattning, arbetsinsats och komplexitet som avgör priset. Komplexiteten kan till exempel bero på oklar fastighetsindelning eller sakägare som inte är överens.
Betalning
När ärendet är avslutat skickar lantmäterimyndigheten en faktura till betalningsansvariga enligt förrättningsbeslutet. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. Därefter debiteras ränta.
Överklagande av faktura
Den som är betalningsskyldig och missnöjd med fakturan har rätt att överklaga fakturan. Överklagandet ska ske skriftligen inom tre veckor från räkningens förfallodag.
Överklagandet ska skickas till lantmäterimyndigheten som sänder det vidare till Mark‑ och miljödomstolen för beslut.
Tips för att hålla nere förrättningskostnaden:
- Se till att ansökan är komplett, kartan tydlig och att alla som ska har undertecknat.
- Bifoga undertecknad överenskommelse om fler fastigheter är inblandade.
- Fältarbetet kan underlättas genom att i förväg leta rätt på befintliga gränsmarkeringar.
- Om flera åtgärder kan samordnas i en förrättning kan priset hållas nere.
Skicka in detta tillsammans med ansökan
Bifoga en kartskiss över området som berörs för att förtydliga vad ni vill ha gjort. Det går bra att rita själv eller kopiera en gammal karta och markera vad ni vill ändra. Använd gärna Karlstadskartan nedan där du kan du kan ta fram kartunderlag utan kostnad. Sök på adress eller fastighetsbeteckning.
Om du vill ta reda på fastighetsbeteckningen för en fastighet använder du webbkartan, där du kan zooma och navigera.
Köpekontrakt, köpebrev eller gåvobrev – om området redan har bytt ägare
Har området nyligen bytt ägare genom köp eller gåva? Skicka i så fall med något som visar det, till exempel ett köpekontrakt eller gåvobrev, med namnteckningar. Dokumentet ska vara original eller bestyrkt kopia.
Om köpet gäller en del av en fastighet får dokumentet inte vara äldre än sex månader. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, skriv dit ett nytt datum och skriv på nytt era namnteckningar vid det nya datumet.
Det går också bra att ansöka om ändringar utan att först slutföra en markaffär. I så fall reder vi tillsammans ut alla frågor under arbetets gång, till exempel om någon fastighetsägare ska betala ersättning till någon annan fastighetsägare.
Överenskommelse eller annat avtal mellan ägare – om det redan finns
Dokumentet ska vara original eller bestyrkt kopia. Det kan till exempel vara att ni har kommit överens om ersättning mellan ägarna. Om ni inte har gjort någon överenskommelse så reder vi ut det som behövs under arbetets gång.
Medgivande från make eller maka
Ibland behöver en fastighetsägares make eller maka godkänna till exempel ett köpekontrakt eller en överenskommelse som skickas in tillsammans med ansökan.
Det här kan bli aktuellt exempelvis:
- om en fastighetsägare är gift, och maken eller makan inte också är delägare till fastigheten.
- om fastigheten inte är enskild egendom.
- om det inte finns äktenskapsförord.
Då behöver ni skicka med ett undertecknat medgivande från maken eller makan, som ett separat dokument eller direkt på köpehandlingen, gåvohandlingen eller överenskommelsen.
Om ni är osäkra på om det behövs ett medgivande i ert fall kan ni vänta med att skicka in det, så reder vi ut den frågan när ni har fått en handläggare.
Förhandsbesked eller bygglov från kommunen – om ni vill bygga nytt i ett område där det inte finns detaljplan
Det räcker med en kopia. Den behöver inte vara bestyrkt.
Strandskyddsdispens från kommunen eller länsstyrelsen – om ni vill bygga nytt i ett område där strandskydd gäller
Det räcker med en kopia. Den behöver inte vara bestyrkt.
Fullmakt – om du ansöker som ombud för någon annan
Fullmakten ska vara original eller bestyrkt kopia.
Behörighet att företräda organisation – om du ansöker åt till exempel en kommun, ett bolag, en förening eller kyrka
Skicka dokument som visar att du har behörighet att företräda kommunen eller teckna firman för din organisation, till exempel ett styrelseprotokoll, ett stämmoprotokoll eller stadgarna. Om de som har behörigheten ger den vidare till dig behöver du även skicka in en fullmakt som visar det.
Gör en kopia av originalet. Be en person intyga att kopian stämmer med originalet.
Till den som ska bestyrka:
Skriv ”bestyrkt” och din namnteckning på kopian. Du intygar då att den är exakt som originalet, och att inget ändrades när kopian gjordes. För att göra det måste du titta på både originalet och kopian.
Sidan uppdaterad: 2024-09-10
Hittade du det du sökte på sidan?