Riksintressen
Ett allmänt intresse av nationell betydelse kallas riksintresse och definieras enligt 3 och 4 kapitel miljöbalken. I översiktsplanen ska kommunen redovisa riksintressen och hur kommunen avser att tillgodose dem. Kommunen ska också i översiktsplanen peka ut områden för landsbygdsutveckling i strandnära läge. Här redovisas ett utdrag från gällande LIS-plan.
Ett allmänt intresse av nationell betydelse kallas riksintresse och definieras enligt 3 och 4 kapitel miljöbalken (MB). Riksintressen gäller geografiska områden som staten genom nationella myndigheter gör anspråk på. Enligt PBL ska riksintressen som utpekats enligt 3 kap. MB samt som anges i 4 kap. MB alltid redovisas i översiktsplanen och hur kommunen ska tillgodose dessa.
Om kommunen och staten genom länsstyrelsen har olika uppfattningar om riksintresseanspråkets (3 kap. MB) eller riksintressets (4 kap. MB) avgränsning eller existens ska det tydligt framgå av översiktsplanen. Kommunen har alltså i översiktsplanen möjlighet att ta ställning till avgränsningarna samt i sin planläggning se till att områdenas värden blir beaktade i tillräcklig utsträckning.
Karlstads kommun berörs av riksintresseanspråk avseende naturvård, kulturmiljövård, friluftsliv och turism (3 kap 6 § och 4 kap 2 § MB) samt anläggningar och kommunikationer (vindkraft, flygplats, vägar, järnvägar och sjöfart) (3 kap 8 § MB), totalförsvarets militära del (3 kap 9 § MB) och yrkesfiske (3 kap 5 § MB). Inom kommunen finns flera utpekade Natura 2000-områden, som också har status som riksintresse (4 kap 8 § MB). Av kommunens översiktsplan ska framgå hur kommunen avser att tillgodose dessa riksintressen (PBL 3 kap 4 §).
I detta avsnitt redovisas samtliga riksintressen som berör Karlstads kommun. För respektive område ges en kortfattad beskrivning samt kommunens inriktning för hantering av området.
Riksintressen miljöbalken 4 kapitlet
I miljöbalkens 4 kapitel har riksdagen pekat ut ett antal geografiska områden som i sin helhet är av riksintresse. Områdena, som i de flesta fall är stora, har pekats ut med hänsyn till de stora natur- och kulturvärden som finns i dem. Av 4 kap. MB följer också att Natura 2000-områden är av riksintresse.
Vänern med öar och stränder
Vissa större sammanhängande områden i landet är i sin helhet av riksintresse. Ett sådant område är Vänern med öar och stränder. Enligt miljöbalken ska turismens och friluftslivets, främst det rörliga friluftslivets, intressen särskilt beaktas vid bedömningen av tillåtande av exploateringsföretag eller andra ingrepp i miljön.
Kommunens uppfattning är att riksintressets avgränsning ska utgöras av E18:s sträckning, vilket betyder att kommunen inte delar synen kring tidigare avgränsning. E18:s barriäreffekt medför att det friluftsliv som bedrivs norr om E18 inte kan anses ha någon koppling till värden av intresse för turism och rörligt friluftsliv i Vänern med öar och stränder. Eventuella kulturhistoriska värden och naturvärden norr om E18 bör värnas med hjälp av andra instrument än ett riksintresse för turism och rörligt friluftsliv.
Kommunens inriktning
- Enligt kommunens tolkning av 4 kap. 2 § MB är det främsta syftet att värna områden som, tack vare dess vänernära läge och sina samlade natur- och kulturvärden (knutna till vänerläget), är av särskilt värde för turism och friluftsliv för den breda allmänheten.
- Karlstads kommuns uppfattning är att riksintressets avgränsning ska utgöras av E18:s sträckning. Länsstyrelsen har godtagit kommunen hållning avseende avgränsningen. Kommunen kommer därför framgent att utgå från den nya avgränsningen.
- Stora delar av området har i sin helhet ett tillfredställande skydd som naturreservat.
- Karlstads kommun vill tillsammans med övriga intressenter förbättra tillgängligheten till skärgårdsområdena för friluftslivets och turismens intressen, men utveckling av naturturism inom skärgårdsområdena bör ske med hänsyn till naturvärdena.
Natura 2000
Natura 2000 är ett nätverk av EU:s mest skyddsvärda naturområden som syftar till att bidra till bevarandet av biologisk mångfald. Nätverket grundas i EU:s Habitatdirektiv och Fågeldirektiv. Båda direktiven är sedan den 1 juli 2001 implementerade i den svenska lagstiftningen. Natura 2000-områden är skyddade enligt 7 kap. MB och betraktas även som riksintresse enligt 4 kap. MB.
För Natura 2000-områden gäller att gynnsam bevarandestatus ska säkras, vilket innebär att en åtgärd inte får påverka områdets utpekade värden negativt. Om ändå så blir fallet kan åtgärden få genomföras om den är av stort allmänt intresse och kompensationsåtgärder utförs. Bevarandeplaner för varje område finns upprättade av länsstyrelsen.
Natura 2000-områden i Karlstad
Det finns elva Natura 2000-områden i Karlstad.
- Alstersälven Gunnerud
- Brattforsheden
- Kaplansholmen
- Klarälvsdeltat
- Nordbyberget
- Potten
- Riksmossen
- Råglandaberget
- Storområdet Örten
- Torrakberget
- Värmlandsskärgården
Alsterälven Gunnerud
Området ligger i Alsterdalen och omfattas i sin helhet även av riksintresse för kulturmiljövård. Natura 2000-området syftar till att bidra till bevarandet av Hårklomossan som är knuten till zonen av stranden som översvämmas varje år.
Kommunens inriktning
Kommunen har inga planer för Natura 2000-området som motverkar naturvårdsintresset. Kommunen kommer att beakta naturvårdsintresset i samband med tillståndsgivning av olika slag.
Alsterdalens natur- och kulturvärden gör området attraktivt för utveckling av naturturism. Kommunen kan komma att medverka till en sådan utveckling, men detta ska i så fall ske med stor hänsyn till både natur- och kulturvärden.
Brattforsheden
Området består av ett omfattande isranddelta som formades av isälvar under inlandsisens avsmältning för ca 10 000 år sedan. Området ligger inom Karlstads, Filipstads och Hagfors kommuner. Området är även av riksintresse för friluftsliv. Natura 2000-området syftar till bevarandet av ett flertal naturtyper, varav vissa finns representerade inom Karlstads kommuns del av området.
Kommunens inriktning
Kommunen bedömer att befintliga förordnanden ger ett tillfredsställande skydd. Hela området är naturvårdsområde (liktydigt med naturreservat) och en del är kulturreservat.
Brattforsheden är ett stort grundvattenmagasin och kan vara en möjlig reservvattentäkt. Detta bedöms inte innebära någon skada på riksintresset.
Brattforshedens sammantagna natur-, frilufts- och kulturvärden gör området attraktivt för utveckling av naturturism. Kommunen kan komma att medverka till en sådan utveckling med berörda aktörer.
Kaplansholmen
Kaplansholmen är belägen i mynningen av Klarälvens östra älvgren i Vänern och uppvisar en rad av de ytformer som de deltabildande processerna skapat. Området är även av riksintresse för naturvård och rörligt friluftsliv enligt 4 kap. 2 § MB samt skyddat som naturreservat.
Syftet med Natura 2000-området är att bidra till att upprätthålla gynnsam bevarandestatus för naturtypen Alluvial lövskogar som tidvis är översvämmade.
Kommunens inriktning
Kommunen bedömer att befintliga skyddsformer ger skogen och de geologiska formerna ett tillfredsställande skydd.
Nya beslut avseende Vänerns vattenreglering kan innebär fler perioder av högre vattennivåer, vilket är gynnsamt för vegetationen.
Klarälvsdeltat
Klarälvsdeltat är Sveriges största aktiva delta nedanför fjällkedjan. Deltaområdets stora naturvärden är en unik tillgång för Karlstad och en viktig resurs för stadens attraktivitet. Klarälvsdeltats bevarandevärden är både biologiska och geologiska. Området är av mellankommunalt intresse eftersom halva området ligger i Karlstads kommun och den andra hälften i Hammarö kommun. Området är även av riksintresse för naturvård. Natura 2000-området syftar till bevarande av ett flertal naturtyper och arter.
Kommunens inriktning
- Länsstyrelsen bedriver ett arbete för att bilda naturreservat av området tillsammans med kommunerna Karlstad och Hammarö.
- Eftersom Klarälvens delta är ett unikt natur- och friluftsområde med gång och cykelavstånd från Karlstads centrum vill kommunen att området prioriteras för naturvård, friluftsliv, rekreation och naturturism.
- Kommunen planerar för en muddringsinsats i Klarälven för att minska översvämningsrisken i Karlstad stad. Konsekvenser som följd av muddringen har genomlyst inom ramen för det pågående projektet. Kommunens syn är att planerad muddring ej påverkar Natura 2000-området eller deltabildningen. Det morfologiska tillståndet uppströms i Klarälven påverkas dock av muddring.
- Översiktsplanens inriktning medför ingen större exploatering i deltaområdets anslutning utöver redan påbörjade och genomförda planeringsinsatser för bland annat Jakobsberg och Dingelsundet. Tillsammans med naturreservatsbildningen bedöms området få ett erforderligt skydd. Kommunen vill dock framföra betydelsen av den infrastruktur med befintliga och planerade vägar och broar som passerar genom området, vilka är av stort mellankommunalt intresse, eftersom det är Hammarö kommuns enda vägförbindelser till och från kommunen.
Nordbyberget
Natura 2000-området utgörs av ett äldre och varierat skogsbestånd i den branta östsluttningen på Nordbyberget. Hyperitberggrunden ger upphov till en rik och skyddsvärd flora. Natura 2000-områdets syfte är att bidra till bevarande av naturtypen ”Örtrika, näringsrika skogar med gran av fennoskandisk typ”.
Kommunens inriktning
- Nordbybergets Natura 2000-område är i sin helhet skyddat som naturreservat, vilket ger ett fullgott skydd.
- Kommunen anser att naturreservatet kan utökas för att bevara de naturvärden som finns i angränsande skog.
- De speciella naturförhållandena kring Örtensjöarna gör området attraktivt för naturanknuten turism och rörligt friluftsliv. Kommunen kan komma att medverka till en utveckling av sådan verksamhet genom att göra området mer tillgängligt. Detta ska i så fall ske med stor hänsyn till områdets värden.
Potten
Potten ligger fem kilometer nordost om Blombacka i höjd med den norra delen av Mången. Det är en liten permanent vattensamling som är omgiven av en gungflymatta med vitmossor. Natura 2000-området är utpekat att bidra till bevarandet av naturtypen ”Dystrofa sjöar och småvatten”.
Kommunens inriktning
Kommunen har inga planer för området som motverkar naturvårdsintresset och kommer att beakta naturvårdsintresset i samband med tillståndsgivning av olika slag.
Riksmossen
Största delen av mossen ligger inom Kristinehamns kommun och en mindre del inom Karlstads kommun. Riksmossen, som även är av riksintresse för naturvården, är utpekad som Natura 2000-område för att bidra till att bevara naturtypen ”Högmossar”. Den utgörs av en stor koncentrisk mosse som är representativ för den här naturgeografiska regionen.
Kommunens inriktning
Skogbevuxna myrholmar och sumpskogar inom Riksmossen bör ges ett långsiktigt skydd.
Kommunen har inga planer för området som motverkar naturvårdsintresset och kommer att beakta naturvårdsintresset i samband med tillståndsgivning av olika slag.
Råglandaberget
Området ligger norr om Molkom längs väg 240 söder om Östra Örten. Natura 2000-området är utpekat för att bidra till bevarande av naturtypen ”Örtrika, näringsrika skogar med gran av fennoskandisk typ” samt den gröna sköldmossan. Råglandaberget är skyddat som naturreservat och utgör en del av ett större riksintresseområde för naturvård.
Kommunens inriktning
Råglandabergets Natura 2000-område är skyddat som naturreservat, vilket ger den örtrika skogen och den gröna sköldmossan som förekommer i området ett gott skydd. Däremot kan naturreservatet utökas något.
De speciella naturförhållandena kring Örtensjöarna gör området attraktivt för naturanknuten turism och rörligt friluftsliv. Kommunen kan komma att medverka till en utveckling av sådan verksamhet genom att göra området mer tillgängligt. Detta ska i så fall ske med stor hänsyn till områdets värden.
Storområdet Örten
Storområdet Örten består av 38 mindre delområden inom ett kuperat skogslandskap kring Örtensjöarna som är utpekade enligt fågeldirektivet. 37 av dessa ligger inom Karlstads kommun.
Kommunens inriktning
Merparten av delområdena tillhörande Natura 2000-området är långsiktigt skyddade med naturreservat, biotopskydd eller frivilliga naturvårdsavtal.
För de delområden som saknar formellt skydd ska detta inrättas med frivillighet som grund.
De speciella naturförhållandena kring Örtensjöarna gör området attraktivt för naturanknuten turism och rörligt friluftsliv. Kommunen kan komma att medverka till en utveckling av sådan verksamhet genom att göra området mer tillgängligt. Detta ska i så fall ske med stor hänsyn till områdets naturvärden.
Torrakberget
Torrakberget är ett brant berg med gammal, talldominerad naturskog inom riksintresseområdet Örtensjöarna. Området hyser väldigt gammal tallskog. Natura 2000-området har pekats ut för att bidra till bevarande av naturtypen ”Västlig taiga”. Torrakberget är skyddat som naturreservat bildat av kommunen.
Kommunens inriktning
Torrakberget är skyddat som naturreservat, vilket bedöms ge ett fullgott skydd.
De speciella naturförhållandena kring Örtensjöarna gör området attraktivt för naturanknuten turism och rörligt friluftsliv. Kommunen kan komma att medverka till utveckling av sådan verksamhet genom att göra området mer tillgängligt. Detta ska i så fall ske med hänsyn till områdets värden.
Värmlandsskärgården
Skärgården inom Natura 2000-området inom Karlstads kommun omfattar dels Segerstads skärgård och Arnöskärgården. Båda skärgårdsområdena utgör delar av Vänerns skärgårdsnatur och är i sin helhet skyddat som naturreservat. Natura 2000-området är utpekat enligt såväl art- och habitatdirektivet som fågeldirektivet.
Kommunens inriktning
• Områdena inom Karlstads kommun har i sin helhet ett tillfredställande skydd som naturreservat och delvis som djur- och växtskyddsområde.
Karlstads kommun vill tillsammans med övriga intressenter förbättra tillgängligheten till skärgårdsområdena för friluftslivets och turismens intressen, men utveckling av naturturism inom skärgårdsområdena bör ske med hänsyn till naturvärdena.
Riksintressen miljöbalken 3 kapitlet
Yrkesfiske MB 3 kapitlet 5 §
Hela Vänerns vattenområde har pekats ut som riksintresse för yrkesfisket. Det främsta hotet mot yrkesfisket bedöms vara en försämring av Vänerns vattenkvalitet. Kommunen verkar genom miljönämndens verksamhet för en förbättring av vattenkvaliteten i Vänern och andra
sjöar och vattendrag i kommunen. Enligt beslut i kommunstyrelsen ska lokala åtgärdsprogram arbetas fram för vatten nära Karlstad tätort samt en ny kommunal vattenplan.
För att förbättra förutsättningarna för turism och livskvalitet för kommunens invånare har Karlstads kommun verkat för fritidsfisket i Klarälven och Vänern. I den mån riksintressena för yrkesfiske och friluftsliv inte är förenliga bör fritidsfiskets intressen prioriteras. Med tanke på
fiskenäringens omfattning inom kommunens del av Vänerns vattenområde bör konflikterna mellan fritidsfisket och yrkesfisket vara begränsade.
Kommunens inriktning
- Karlstads kommun efterfrågar på sikt en precisering av riksintresset avseende
betydelsefulla fiskeplatser för fiskenäringen och lekområden. - En kommunal vattenplan kommer att ge kommunen bättre underlag och verktyg i arbetet med miljökvalitetsnormer för vatten och bättre vattenkvalitet i Vänern.
- I den mån riksintressena för yrkesfiske och friluftsliv inte är förenliga med varandra bör friluftslivets, och därmed fritidsfiskets och fisketurismens, intressen prioriteras.
Naturvård MB 3 kapitlet 6 §
I Karlstads kommun finns det elva stycken områden som är av riksintresse för naturvården. Flertalet av dessa områden är naturreservat eller Natura 2000-områden.
Brattforsheden
Området består av ett omfattande randdeltaområde vid Storvänerns högsta kustlinje. Det har stort geologiskt intresse med en mångfald välbevarade landformer. Vegetationen är i stora delar ensartad, men vissa partier har vegetation med ovanligare arter. En del av myrarna inom området har mycket högt skyddsvärde. Inom delar av området finns också skyddsvärda djurarter som sandödlan och en artrik insektsfauna. Brattforsheden har förutom dessa värden mycket stort värde för friluftsliv och förutsättningar för naturturism.
Hela riksintresseområdet inom Karlstads kommun är naturvårdsområde. Det övergick 1999 till att behandlas som naturreservat i enlighet med miljöbalkens bestämmelser. Krigsflygfält 16 Brattforsheden (drygt 400 ha) inom riksintresset är förordnat som kulturreservat.
Kommunens inriktning
Kommunen bedömer att befintliga förordnanden ger ett tillfredsställande skydd. Hela området är naturvårdsområde (liktydigt med naturreservat) och en del är kulturreservat.
Brattforsheden är ett stort grundvattenmagasin och är möjlig som reservvattentäkt. Bedömningen är att riksintresset inte påverkas.
Brattforshedens sammantagna natur-, frilufts- och kulturvärden gör området attraktivt för utveckling av naturturism. Kommunen kan komma att medverka till en sådan utveckling med
berörda aktörer.
Ölmans ravinsystem
Området består av ett stort och oskadat ravinsystem och är ca 2000 ha stort. Det är det bästa exemplet på ravinsystem inom regionen. Området har i huvudsak geologiska värden som kan skadas av sår i ravinsidorna i samband med avverkning och transporter samt av ingrepp i ravinerna i form av bland annat schaktning, utfyllnad, täkter och tippningar. Området
har även biologiska värden. I vissa raviner finns mer orörd skogsvegetation med rikare flora och fauna. Även hotade arter förekommer.
Pågående markanvändning är jord- och skogsbruk. Några ravinarmar utnyttjas som betesmark. I de flesta raviner finns små bäckar som så småningom mynnar i Ölman. Det finns även gott om källor i ravinsystemet varav Nygårdskällan är störst och unik i sitt slag. Det är av vikt att hydrologin inte påverkas genom olika åtgärder som schaktning, dikning eller utfyllnad i ravinsidorna eller bristande hänsyn i samband med skogsbruksåtgärder. Nygårdskällan och omgivande skog ägs av kommunen och en vandringsled fram till källan är anlagd. Karlstads kommun har bildat naturreservatet Ölmans lövskogsraviner som omfattar vissa delar av riksintresseområdet södra område, inklusive Nygårdskällan.
Kommunens inriktning
Kommunen har skyddat en del av lövskogen inom ravinområdet genom naturreservat. Eventuellt bör ytterligare naturreservat eller biotopskyddsområden bildas för hela eller delar av området för att bättre kontrollera markanvändningen och skydda de mest värdefulla delarna av området.
Kommunen kommer att beakta riksintresseområdets värden vid behandling av olika ärenden och inte medverka till åtgärder som väsentligt kan skada de geologiska bildningarna, landskapsbilden eller de biologiska värdena.
Örtensjöarna
Områdets främsta värde ligger i berggrundsmorfologin. Den kraftigt kuperade terrängen är orsakad av bergarten hyperit. Området är ca 5000 ha stort och ligger delvis (knappt hälften) inom Forshaga kommun. Berggrundsmorfologin i sig bedöms inte vara hotad. Större ingrepp som vägar, kraftledningar, bergtäkter och viss bebyggelse kan dock orsaka mindre påverkan på terrängformationerna men framför allt påverka upplevelsen av området. Inom området finns flera delområden med höga biologiska kvaliteter.
Naturreservat har bildats för Torrakberget, delar av Nordbyberget samt Råglandaberget. Skogsstyrelsen har tecknat ett stort antal naturvårdsavtal med markägare inom området. De har även bildat biotopskyddsområden och träffat överenskommelser med skogsbolag. Inom området finns även flera mindre odlingspartier med förekomst av LIS-ängs- och hagmark och rik flora. Dessa är av stor betydelse för upplevelsen av landskapet.
Riksintresseområdets utformning är under översyn vilket kan påverka gränserna.
Kommunens inriktning
- De speciella naturförhållandena gör området attraktivt för naturanknuten turism och rörligt friluftsliv. Kommunen kan komma att medverka till en utveckling av sådan verksamhet genom att göra området mer tillgängligt.
- Enligt kommunens uppfattning kan skydd för vissa delområden utökas något, särskilt naturreservaten vid Nordbyberget och Råglandaberget bör utvidgas.
- Kommunala naturreservat bildas med frivillighet från markägare som grund.
- Kommunen anser det vara av stor vikt att odlingslandskapet hävdas.
Sörmon
Riksintresseområdet Sörmon omfattar ett stort sammanhängande centralt parti av det område som i dagligt tal avses med Sörmon. Områdets värde är i första hand geologiskt och betingas av isälvsavlagringar. Det är därtill av mycket stort värde som friluftsområde i Karlstads närområde, med ett väl utbyggt system av spår och stigar. I vissa mindre delar finns även biologiska värden. Kommunen har bland annat genomfört vissa åtgärder för att gynna sandödla och andra sandmarkslevande arter. Områdets värde kan skadas av täktverksamhet samt av exploatering av exempelvis bebyggelse och vägar som inkräktar på friluftslivets intressen.
Merparten av den centrala delen av riksintresseområdet är ett friluftsområde och inom friluftsområdet ska det rörliga friluftslivets intressen prioriteras. Inom området finns ett naturreservat där det pågår utökning av reservatet. En stor del av området är vattenskyddsområde samt riksintresse för vattenförsörjning.
Riksintresseområdets utformning är under översyn vilket kan påverka gränserna.
Kommunens inriktning
- Kommunen bedömer att en stor del av riksintresseområdet idag har ett tillfredsställande skydd som naturreservat, som även utökas.
- Kommunen vill framföra vikten av områdets funktion för dricksvattenförsörjningen. En del av riksintresseområdet är vattenskyddsområde och av riksintresse för vattenförsörjning.
Klarälvsdeltat
Klarälvsdeltat är Sveriges största aktiva delta nedanför fjällkedjan. De pågående deltabildningsprocesserna och de formelement som därvid bildas är det främsta naturvärdet. Deltat har dessutom stora biologiska värden genom den vegetationsmosaik av framförallt olika våtmarkstyper. De olika successionsstadierna på ny mark bildad av deltaprocesserna är av särskilt intresse. Djurlivet och framförallt fågellivet är rikt och präglat av våtmarkerna. Halva området ligger i Karlstads kommun och den andra hälften i Hammarö kommun.
Hot mot deltats höga naturvärden kan vara ökat näringsläckage som påskyndar igenväxningen, minskat eller upphört bete som leder till igenväxning, avverkning i strandskogarna, dikning och annat som förändrar hydrologin. Regleringen av Vänern kommer att justeras vilket kan medföra fler tidvisa översvämningar vilket anses som positivt för deltats naturvärden även om översvämningsrisken för stadsbebyggelsen ökar något. Friluftslivet kan i viss mån riskera att störa djurlivet, varför det är viktigt med välplanerade anordningar för friluftslivet i form av leder, spänger, fågeltorn och liknande.
Karlstads stadsbebyggelse är till stor del byggt på deltat. Även under senare årtionden har staden växt i närområdet. De oexploaterade deltadelarna inom riksintresset ligger i flera fall i direkt anslutning till stadsbebyggelsen. Området har mångfunktionella ytor för ekosystemtjänster som exempelvis biologisk mångfald, flödesreglering och vattenrening. Det är en unik tätortsnära resurs som kulturell ekosystemtjänst som gynnar friluftsliv, turism och naturpedagogik som en attraktion både för karlstadsbor och turister. Karlstads kommun har över tid lagt ner ett omfattande utvecklingsarbete i området med restaurering av strandängsbeten, anläggande av vandringsleder, fågeltorn, rastplatser och naturinformation. I anslutning till området ligger också Naturum Värmland.
Området har skydd som Natura 2000-område och arbete pågår för att bilda naturreservat.
Kommunens inriktning
- Kaplansholmen är skyddad som naturreservat, vilket ger detta delområde ett fullgott skydd.
- Eftersom Klarälvens delta är ett unikt natur- och friluftsområde med gång och cykelavstånd från Karlstads centrum vill kommunen att området prioriteras för naturvård, friluftsliv, rekreation och naturturism.
- Den infrastruktur med befintliga och planerade vägar och broar som passerar genom området är av stort mellankommunalt intresse, eftersom det är Hammarö kommuns enda vägförbindelser till och från kommunen.
- Kommunen planerar för en muddringsinsats i Klarälven för att minska översvämningsrisken i Karlstad stad. Konsekvenser som följd av muddringen har genomlyst inom ramen för det pågående projektet. Kommunens syn är att planerad muddring ej påverkar Natura 2000-området eller deltabildningen. Det morfologiska tillståndet påverkas dock av muddring.
- Översiktsplanens inriktning, befintliga reservat och pågående naturreservatsbildningen bedöms säkerställa områdets värden.
Segerstads och Arnöns skärgårdar
De båda skärgårdsområdena utgör delar av Vänerns unika skärgårdsnatur med allt från skogsklädda öar till kala skär. Åtgärder som kan påverka naturvärdet är exploatering, skogsbruk, slitage och störningar av fågellivet från besökare. Andra möjliga hot är vattenföroreningar och oljeutsläpp samt reglering av Vänern.
Båda områdena är i sin helhet skyddade som naturreservat och Natura 2000-områden. Flera öar inom respektive skärgårdsområde är djur- och växtskyddsområden. Inom vissa partier råder landstigningsförbud under fåglarnas häckningssäsong.
Kommunens inriktning
- Kommunens bedömer att områdena har ett tillfredställande skydd som naturreservat, Natura 2000-område och delvis som djur- och växtskyddsområde.
- Karlstads kommun vill tillsammans med övriga intressenter förbättra tillgängligheten till skärgårdsområdena för friluftslivets och turismens intressen, men utveckling av naturturism inom skärgårdsområdena bör ske med hänsyn till naturvärdena.
Klarälvens nedre lopp
Området omfattar Klarälven med strandzon från utloppet i Vänern upp till Deje.
Cirka halva loppet ligger inom Karlstads kommun. Riksintresset avser främst älvens värde som vandringsväg för de unika bestånden av klarälvslax och klarälvsöring. Älven har också stort kommunalt intresse som karaktärsskapare både för Karlstads stadsmiljö och för landskapet längs älven i övrigt. En övervägande del av riksintresset inom Karlstads kommun omgärdas av tätortsbebyggelse. Naturreservatet Rustad strandskog finns längs en del av riksintresset och ytterligare ett reservat utreds längre söderut vid Alhaget.
Karlstads kommun kommer fortsatt undersöka möjligheterna för att muddra i Klarälven för att minska sandbankar och igensättningen av älvfårorna. I Klarälven finns det två vägar för vattnet att ta sig ut i Vänern, västra och östra älvgrenarna. I älven avsätts sediment hela tiden. Detta leder till att sandbankar uppstår och växer, vilket kan leda till problem när vattennivåerna stiger.
Kommunens inriktning
- Kommunen ska verka för naturliga uppsteg för klarälvslaxen, fortsatt utsättning av smolt, biotopvårdsåtgärder för att tillskapa stånd- och lekplatser.
- Kommunen planerar för en muddringsinsats i Klarälven för att minska översvämningsrisken i Karlstad stad. Konsekvenser som följd av muddringen har genomlyst inom ramen för det pågående projektet. Kommunens syn är att planerad muddring ej påverkar Natura 2000-området eller deltabildningen. Det morfologiska tillståndet påverkas dock av muddring.
Norra Hyn
Riksintresset utgörs av en fossil deltabildning längs Klarälven med en rik fågelsjö och ravinområden. En mycket liten del ligger inom Karlstads kommun. Denna del utgörs av ett flackt skogbevuxet deltaplan mellan sjön Södra Hyn och Klarälven. Förutsättningarna för att bibehålla naturvärdena är att undvika ingrepp i form av täktverksamhet, bebyggelse, vägar och ledningar i de geologiska avlagringarna.
Kommunens inriktning
- Kommunen har inga planer för området som motverkar naturvårdsintresset. Kommunen kommer att beakta naturvårdsintresset i samband med tillståndsgivning av olika slag.
Panken
Riksintressets värden utgörs av odlingslandskapet med sammanhängande åkrar och betade strandängar kring Panken. Området kring sjön Panken uppvisar många välbevarade historiska spår som tecken på en lång obruten kontinuitet i boende och brukande sedan järnåldern. En förutsättning för värdenas bevarande är fortsatt jordbruksdrift med åkerbruk, ängsbruk och strandbete. Den norra delen omfattas även av riksintresse för kulturmiljövård.
Karlstads kommun har i samarbete med djurägare och markägare genomfört ett omfattande restaureringsarbete av strandängarna kring sjön. Fågeltorn och informationstavlor i anslutning till sjön har också anlagts. Eventuellt behövs ytterligare restaureringsinsatser i området.
Riksintresseområdets utformning är under översyn vilket kan påverka gränserna.
Kommunens inriktning
- Kommunen kommer att fortsätta verka för att markerna kring Panken hålls öppna och att bete eller slåtter bedrivs på naturbetesmarkerna närmast vattnet.
- Kommunen kommer inte att medverka till att kulturlandskapet förändras så att dess natur- och kulturvärden minskas.
Riksmossen
Riksmossen utgörs av en ovanligt stor koncentrisk mosse som är representativ för den här naturgeografiska regionen. Största delen av mossen ligger inom Kristinehamns kommun och en mindre del inom Karlstads kommun. Förutsättningar för att bevara våtmarkens värde kräver att områdets hydrologi skyddas mot dränering, vattenreglering, dämning och torvtäkt samt att sumpskogar i kantzoner och på fastmarksholmar inte avverkas. Vissa delar av mossen bör ges ett långsiktigt skydd.
Kommunens inriktning
- Kommunen har inga planer för området som motverkar naturvårdsintresset och kommer att beakta naturvårdsintresset i samband med tillståndsgivning av olika slag.
- Skogsbevuxna myrholmar och sumpskogar inom Riksmossen bör ges ett långsiktigt skydd som naturreservat, biotopskyddsområde och/eller naturvårdsavtal.
Älgåmossen
Älgåmossen är en stor platåformig välvd mosse som är representativ för den här naturgeografiska zonen. Förutsättningar för att bevara våtmarkens värde kräver att områdets hydrologi skyddas mot dränering, vattenreglering, dämning och torvtäkt samt att sumpskogar i kantzoner och på fastmarksholmar inte avverkas.
I anslutning till riksintresset finns naturreservatet Ölmans lövskogsraviner.
Kommunens inriktning
- Kommunen har inga planer för området som motverkar naturvårdsintresset. Kommunen kommer att beakta naturvårdsintresset i samband med tillståndsgivning av olika slag.
- I anslutning till riksintresset finns det kommunala naturreservatet Ölmans lövskogsraviner.
Kulturmiljövård MB 3 kapitlet 6 §
Bruksmiljöer, stadskärnor, äldre brukningslandskap och efterkrigstidens bebyggelse är exempel på riksintressen för kulturmiljövården. I Karlstads kommun finns det fyra områden som är av riksintresse för kulturmiljövård. Alsterdalen, Segerstad, Väse/Ve (Väse kyrka med omgivningar) och Karlstads stadskärna. Ett kommunalt kulturmiljöprogram tas fram genom en kulturhistorisk inventering. Hela kommunen ska inventeras, där inventeringen av Karlstads tätort färdigställs först, därefter övriga tätorter följt av landsbygden.
Segerstad
Området sträcker sig från Norsälven - Vänerstranden i väster och drygt 3 kilometer österut förbi Segerstad by ner mot Segerstads kyrka och Hanevik i sydost. Det omfattar ett stycke välbevarad slättbygd med lämningar från brons- och järnålder, Segerstads gamla kyrkby av medeltida ursprung samt välbevarade gårdsbruk från 1700- och 1800-talen. Området i sin helhet åskådliggör den historiska utvecklingen med den successiva övergången från jakt- och fångstsamhälle till bondesamhälle. Åtgärder som kan skada områdets värde är främst exploaterings- och anläggningsföretag, kalavverkning av större arealer skogsmark respektive igenplantering av öppen mark och okänsliga förändringar eller tillskott av bebyggelse.
Kommunens inriktning
- Kommunen avser inte medverka till sådan ändring av markanvändningen som påtagligt kan skada kulturmiljövårdens intressen. Översiktsplanen föreslår därför en bebyggelseutredning för norra Segerstad där ett syfte är att utröna de planmässiga förutsättningarna tillkommande bebyggelse i området med hänsyn till riksintresset.
- Det finns beslut om att upprätta områdesbestämmelser för Segerstads by, för att skydda området från bebyggelseutveckling som kan komma att skada områdets kulturmiljövärden.
Alsterdalen
Området av riksintresse omfattar kulturlandskapet på båda sidor om Alstersälven mellan Vänern i söder och sjön Alstern i norr, samt vidare norrut området öster om Alstern och Alstersälven till och med Alstrums gård. Hela området är jordbruksbygd, i söder småbrutet med varierande odlingsmark, betesmark och skogspartier och längre norrut öppnare och mer sammanhängande jordbruksmark.
Områdets värde förutsätter att det växlande kulturlandskapet i stort sett bibehålls. Omfattande kalavverkningar eller igenplanteringar är inte förenliga med riksintresset. Delar av området i söder ingår i ett östligt tätortsnära friluftsområde i anslutning till Karlstads tätort där kommunen över tid har genomfört satsningar i området som informationstavlor,
naturstig och Frödingleden samt fågeltorn. Inom detta område prioriteras även friluftslivets intressen.
Kommunens inriktning
- Kommunen avser inte medverka till sådan ändring av markanvändningen som påtagligt kan skada kulturmiljövårdens intressen.
- Kommunen har i samverkan med länsstyrelsen och berörda markägare utfört omfattande landskapsvård i Alsterdalen.
- Natur- och kulturturism skulle kunna utvecklas i Alsterdalen som helhet.
- Södra delen av kulturmiljövårdsområdet omfattas även av riksintresse för rörligt friluftsliv enligt kap 4. MB. Inom det området ska även friluftslivets intresse prioriteras.
- Det finns beslut om att upprätta områdesbestämmelser för Alsterdalen, vilket inkluderar bebyggelsemiljöerna vid Gunnerud och kring Alsters kyrka – Alstrums gård.
Väse kyrka med omgivningar
Området ligger norr om sjön Panken. Inom området ligger förutom Väse kyrka också prästgård, kronofogdeboställe, före detta gästgiveri och tingshus, kyrkstallar samt ett antal jordbruksgårdar i traditionellt utförande. Markområdet utmed sjön består av sanka, betade strandängar. Kyrkbyn utgör ett ålderdomligt sockencentrum med rötter så långt tillbaka som
i järnåldern.
Området innehåller även byggnadsminnen och många fornlämningar. Kommunen har tillsammans med länsstyrelsen och berörda markägare genomfört ett strandängsprojekt för strandängarna längs Panken och Arnöfjorden för att åstadkomma intensifierad hävd och
därmed ökade biologiska värden och ett mer ursprungligt kulturlandskap.
Kommunens inriktning
- Kommunen kommer inte att medverka till att kulturlandskapet och dess bebyggelse förändras så att områdets kulturhistoriska värde förvanskas.
- Det finns beslut om att upprätta områdesbestämmelser för Väse Ve.
- Skyddsbestämmelser för vissa byggnader/miljöer kan också övervägas. Möjligheterna att värna odlingslandskapet som har betydelse för det kulturhistoriska värdet ska beaktas.
Karlstads stadskärna
En stor del av Karlstads stadskärna är av riksintresse för kulturmiljövården. Området omfattar miljöerna kring Kungsgatan och Tingvallagatan, miljöerna utmed Älvgatan och Museigatan, Sandgrundsudden samt Pråmkanalen norr om järnvägsbron.
Inom området finns bebyggelsemiljöer av olika slag:
- rutnätsstad med breda gator och stort torg präglad av den sista stora stadsplaneregleringen i 1600-talets stadsbyggnadstradition,
- stora institutionsbyggnader från tiden omedelbart efter branden 1865,
- gammal träbebyggelse från 1700-talet,
- villabebyggelse från 1900-talets första decennier.
Bebyggelsen och stadsplanemönstret representerar ett viktigt skede i Karlstads bebyggelsehistoriska utveckling med branden 1865 som den stora omvälvningspunkten. Flera av de enskilda byggnaderna inom området är byggnadsminnen.
Riksintresset överensstämmer i huvudsak med det område som angetts som ”kulturhistoriskt värdefull miljö” i kommunens bebyggelsehistoriska inventering från 1984, samt områden utpekade som ”särskilt värdefull miljö” i kommunens kulturmiljöprogram.
Kommunens inriktning
- Riksintresset stämmer väl överens med områden utpekade som ”särskilt värdefull miljö” i kommunens kulturmiljöprogram.
- I samband med detaljplaneändringar som berör riksintresset Karlstads stadskärna kommer införande av skyddsbestämmelser för byggnader och miljöer inom området att övervägas samt höga krav på anpassning att ställas på tillkommande bebyggelse.
- Vid bygglovgivning kommer stor hänsyn att tas till områdets kulturhistoriska värde.
Friluftsliv MB 3 kapitlet 6 §
De områden som pekas ut som riksintresse för friluftsliv har stor betydelse för människors utevistelse. I dessa områden ska kommunerna ta hänsyn till friluftslivet i planeringen.
I Karlstads finns riksintresseområdena Vänern – norra skärgården, Klarälvsbanan samt Brattforsheden.
Vänern - Norra skärgården
Riksintresset omfattar hela skärgårdsområdet samt Vänerstranden inom Karlstads kommun. Även vissa landområden som Skutberget och Bergviks Udde är med i länsstyrelsens avgränsning.
Avsikten med riksintresset är att skydda en av Europas största sötvattensskärgårdar. De naturliga förutsättningarna för högkvalitativt friluftsliv i skärgården är mycket goda. De främsta aktiviteterna är fritidsfiske, båtliv, bad och naturpedagogik. Möjligheterna för att utveckla naturturism i Vänerskärgården är mycket goda, bland annat genom att utveckla och ge förutsättningar för båtbusstrafik eller annan vänertrafik i området. Turer går till bland annat Västra Långholmen och Jäverön. Fler destinationer är bland annat Borgvik, Långön och Alvön.
Regleringen av Vänern har setts över, vilket innebär att medelvattenståndet kommer höjas. Tidigare utmaningar med igenväxta stränder väntas därmed minska.
Riksintresseområdets avgränsning har justerats sedan översiktsplanen 2012 och länsstyrelsen har inkluderat bland annat Bergviks udde, Bomstadbadens camping och Skutberget i riksintresset. Kommunen tolkar Skutbergsområdet som del i riksintresseområdet främst utifrån dess värden och funktion som iordningsställd friluftslivsanläggning.
Kommunens inriktning
- Det finns ett starkt kommunalt intresse av att bevara grunden för det rörliga friluftslivet och turismen inom området.
- Kommunen tolkar att Skutbergsområdet i synnerhet omfattas av det som i riksintressebeskrivningen anges som kustanknutna områden med höga friluftsvärden som vandringsleder och anläggningar med tillhörande service. I närområdet finns bland annat anläggningar för camping, vandring och löpning, motionscentral, bad, båtliv samt annat vattenanknutet friluftsliv. Kommunen har för avsikt att fortsatt utveckla anläggningen vid Skutsbergsområdet för friluftslivet.
- Kommunen anser att befintliga och planerade förordnanden är tillfredsställande för att säkerställa värdena i riksintresset. Stora delar utgöras av befintliga och planerade naturreservat.
Klarälvsbanan
Riksintresset Klarälvsbanan sträcker sig från Karlstads kommun med start vid Kroppkärrssjön via kommunerna Forshaga och Munkfors till Hagfors kommun. Klarälvsbanan går genom natur- och kulturhistoriskt intressanta områden på en nedlagd banvall. Värde finns i upplevelsen av det skiftande landskapet från Karlstads tätortsområde till flacka odlingslandskap, Klarälvens meandrande vatten och olika typer av skogsmark. Riksintresset medför goda förutsättningar för flera typer av friluftsaktiviteter så som löpning, cykling och rullskidor. Klarälvsbanan bidrar även till förutsättningar för ett hållbart resande.
Kommunens inriktning
- Stora delar av riksintresset inom Karlstads kommun omgärdas av befintlig tätortsbebyggelse. Kommunen bedömer att översiktsplanens markanvändning inte medverkar till en sådan ändring som påtagligt kan skada friluftsintresset.
- Kommunen ser Klarälvsbanan som en resurs för besöksnäringen och avser att i samverkan med övriga kommuner och berörda aktörer medverka till en sådan utveckling.
- Klarälvsbanan har även viktig funktion som stråk för cykelpendling.
Brattforsheden
Området består av ett omfattande randdeltaområde vid Storvänerns högsta kustlinje. Det har stort geologiskt intresse med en mångfald välbevarade landformer. Brattforsheden har ett mycket stort värde för friluftsliv och förutsättningar för naturturism. Hela riksintresseområdet inom Karlstads kommun är naturvårdsområde. Det övergick 1999 till att behandlas som naturreservat i enlighet med miljöbalkens bestämmelser. Krigsflygfält 16 Brattforsheden (drygt 400 ha) inom riksintresset är förordnat som kulturreservat.
Kommunens inriktning
- Kommunen bedömer att befintliga förordnanden ger ett tillfredsställande skydd. Hela området är naturvårdsområde (liktydigt med naturreservat) och en del är kulturreservat.
- Brattforsheden är ett stort grundvattenmagasin och möjlig reservvattentäkt. Detta bedöms inte innebära någon skada på riksintresset.
- Brattforshedens sammantagna natur-, frilufts- och kulturvärden gör området attraktivt för utveckling av naturturism. Kommunen kan komma att medverka till en sådan utveckling med berörda aktörer.
Anläggningar och kommunikationer MB 3 kapitlet 8 §
Anläggningar och områden av riksintresse ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna. För riksintresseområden för kommunikationer är det nyttjandet och tillkomsten till dess funktion som ska skyddas mot påtaglig skada. I Karlstads kommun finns riksintresseanläggningar för energiproduktion,
dricksvattenförsörjning och kommunikationer i form av luftfart, sjöfart, vägar
och järnvägar.
Vindbruk/energiproduktion
Energimyndigheten har pekat ut två riksintresseområden för vindbruk ute i Vänern. Ett område är vid Vindpark Vänern som ligger öster om Segerstad skärgård, där finns det vindkraftverk idag, detta område ligger i Karlstads kommun och i Hammarö kommun. Det andra området är Sten-Kalles grund som ligger söder om Vindpark Vänern, detta område delas med kommunerna Hammarö och Säffle. Norr om riksintresseområdet vid Sten-Kalles grund är 20 vindkraftverk beviljade men ännu inte uppförda. En majoritet av de beviljade vindkraftverken vid Sten-Kalles grund ligger utanför riksintresseområdet. Vilket innebär att det fortsatt finns utbyggnadskapacitet inom riksintresseområdet.
Kommunens inriktning
- Kommunen kommer inte att medverka till åtgärder som försvårar tillkomsten av vindkraft i de utpekade områdena.
- Kommunen ser riksintresseområdena och områdena mellan riksintresseområdena som ett sammanhängande område för vindkraft.
- Kommunen har vindbruksplanerat sedan 2011.
- Det finns utbyggnadskapacitet inom det södra riksintresseområdet.
Vattenförsörjning
Havs- och vattenmyndigheten har pekat ut områdena kring Sörmon med tillhörande vattenverk samt Östra Sörmon som riksintresse för vattenförsörjning. Riksintresset omfattar Sörmoverket med reservoar, brunnskonstruktion, infiltrationsanläggning samt framtida anläggningar med omgivning. Sörmons vattenverk nyttas av många människor, har en stor kapacitet och har god kvalitet. Området bedöms även behövas som reserv eller för framtida användning.
Kommunens inriktning
- Kommunen kommer inte att medverka till åtgärder som försvårar vattenförsörjningen i området.
- Kommunen bedömer att riksintresset för nuvarande verksamhet har erforderligt skydd som vattenskyddsområde.
- Vid en situation där Östra Sörmon tas i bruk kommer skyddet för denna anläggning att preciseras ytterligare med nya skyddsbestämmelser och skyddszoner.
- Kommunen vill framföra vikten av att pågående utökningen av Sörmons naturreservat inte ska påverka områdets funktion för vattenförsörjningen.
Luftfart
Karlstad Airport fyller en viktig funktion för Värmland och inte minst för länets näringsliv, som regional flygplats. Flygplatsen är också beredskapsflygplats. Karlstad Airport ägs av Karlstads kommun och Region Värmland. Flygplatsens funktion kan skadas genom att markanvändningen inom flygplatsområdet, eller inom dess påverkansområde, direkt eller
indirekt utgör ett hinder mot flyg- eller flygplatsverksamheten. Karlstads kommun
berörs av MSA-ytorna för både Karlstads och Örebros flygplatser. Utöver själva markytan för flygplatsområdet finns det omgivande områden med betydelse för dess funktion. Det finns tre olika typer av påverkansområden för luftfartens riksintressen:
- Påverkansområde med hänsyn till flygbuller.
- Påverkansområde med hänsyn till flyghinder.
- Påverkansområde med hänsyn till elektromagnetisk störning (CNS-utrustning).
Påverkansområde för flygbuller består av det område som kan komma att utsättas för bullernivåer överstigande 70 dBA maximalvärde.
Kommunen kommer att vara restriktiv avseende ny bostadsbyggande i flygplatsens närhet. Verksamhetsmark bedöms dock kunna ligga närmare.
Påverkansområdet för hinderfrihet innebär en hinderbegränsande yta som har till syfte att garantera att inga höga objekt (exempelvis byggnader, master, vindkraftverk) utgör fara för flygplan under start och landning. Hinder som tränger igenom dessa ytor kan begränsa flygplatsens verksamhet.
Påverkansområdet för utrustning för kommunikation, navigation och övervakning är svårare att avgränsa geografiskt. Samråd med berörda parter krävs för säkerställande av funktioner avseende flyghindersfrihet och funktion för CNS-utrustning.
Det pågår ett arbete med en riksintresseprecisering för Karlstads flygplats.
Kommunens inriktning
- Karlstads bebyggelseutveckling ska ske på ett sådant sätt att flygplatsens funktion inte påtagligt skadas.
- Nya byggnader för bostadsändamål bör inte tillkomma inom området för flygbuller. En riksintresseprecisering pågår för flygplatsen vilket kan komma att förändra påverkansområdet.
- Samråd med Luftfartsverket, Försvarsmakten samt Karlstad Airport sker vid plan- och lovgivning som bedöms påverka flygplatsens hinderfrihet eller utgöra en elektromagnetisk störning.
Väginfrastruktur
Följande vägar inom kommunen är av riksintresse.
E18
Väg E18 ingår i det av EU utpekade Trans European Transport Network, TEN-T. Vägarna som ingår i TEN-T är av särskild internationell betydelse. E18 är en väst-östlig förbindelse som förbinder Stockholm med Oslo via Västerås, Örebro och Karlstad.
E45
Väg E45 ingår i det nationella stamvägnätet som riksdagen fastställt och är av särskild nationell betydelse. Delen mellan Göteborg och Gällivare ingår även i det av EU utpekade Trans European Transport Network, TEN-T. Vägarna som ingår i TEN-T är av särskild internationell betydelse. Väg E45 sträcker sig genom nästan hela Sverige, från Göteborg till Karesuando. Vägen benämns också Inlandsvägen. I Karlstads kommun sträcker sig E45 från Grums kommun för Vålberg och Edsvalla in i Kils kommun.
Riksväg 61
Väg 61 är av särskild betydelse för regional eller interregional trafik vidare till Norge. Väg 61 förbinder Karlstad med Eda och Kongsvinger vidare till Oslo på norska sidan.
Väg 236 Hammaröleden
Vägen förbinder kommunikationsanläggningar av riksintresse då den utgör anslutning till en hamn av riksintresse.
Kommunens inriktning
- Vägarna av riksintresse är av stor betydelse i kommunens trafiknät.
- Möjligheten att trafikera dem i nödvändig omfattning ska inte försvåras genom åtgärder i anslutning till vägarna.
- Eftersom kommunen planerar en stadsomvandling kring Tormestad bör riksintresset för väg 236 till hamnen flyttas till Östra förbindelsen när vägen tillkommer för att ej påverka
riksintresset negativt.
Sjöfart och hamn
Riksintresset avser såväl hamnen samt farleden in till Karlstads hamn. Farleden till Gruvön i Grums är av stor betydelse för hamnverksamheten i Älvenäs. Karlstads hamn är Vänerhamns största anläggning med omfattande lagerytor och hög maskinell kapacitet.
Här hanteras olja, trävaror, pappers- och bioenergiprodukter samt projektlaster för regionens näringsliv. Vänersjöfarten utvecklingsmöjligheter är beroende av slussarnas funktion i Trollhätte Kanal. Riksintresset och dess funktion kommer inte att påverkas negativt av översiktsplanens inriktning.
Kommunens inriktning
- Kommunens ska verka för att utveckla sjöfarten och hamnverksamheten i befintligt läge.
- Kommunen ska ge förutsättningar för att öka andelen gods via sjöfart.
Järnvägar
Samtliga järnvägar och tillhörande stationer inom kommunen är av riksintresse för kommunikationer. Kommunen har inom projektet Tåg i tid vidtagit åtgärder för att förbättra kapaciteten på Värmlandsbanan genom bland annat ett nytt resecentrum. Översiktsplanens
intention är att bereda mark för Värmlandsbanans dubbelspår.
Kommunens inriktning
- Kommunen verkar för att järnvägstrafiken utvecklas bland annat genom att bidra till resecentrums tillkomst och att förbättra bankapaciteten på Värmlandsbanan med dubbelspår.
- Kommunen verkar för att flytta godshanteringen från Karlstad C till en ny överlämningsbangård.
- Kommunen verkar för ett genomförande av de åtgärder på värmlandsbanan
som återfinns i trafikverkets fördjupade utredning för värmlandsbanan.
Totalförsvarets militära del MB 3 kapitlet 9 §
Försvarsmaktens riksintresseanspråk pekas ut enligt miljöbalken 3 kapitlet 9 §. I Karlstad finns två utpekade riksintressen. Karlstads kommun berörs av följande utpekade riksintressen, påverkansområden och områden av betydelse för totalförsvarets
militära del: Riksintresset Horssjöns skjutfält med tillhörande påverkansområden
för buller eller annan risk och påverkansområde med särskilt behov
av hinderfrihet och lågflygningsområde.
Horssjöns skjutfält
Runt skjutfältet finns två påverkansområden, ett för buller eller annan risk och ett avseende särskilt behov av hinderfrihet. Horssjöns skjutfält skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna. Tillkommande störningskänslig bebyggelse bör därför inte tillåtas inom påverkansområdet. Höga objekt i närheten av skjutfältet kan påverka möjligheterna till samverkan med flygförband
och därmed skada riksintresset. Höga objekt ska därför undvikas inom det angivna området för hinderfrihet för flygverksamhet. Samtliga plan- och lovärenden inom påverkansområde för buller eller annan risk ska remitteras till Försvarsmakten. Även ärenden avseende
höga objekt inom påverkansområde med särskilt behov av hinderfrihet ska samrådas
med Försvarsmakten.
Kommunens inriktning
- Tillkommande störningskänslig bebyggelse bör inte tillåtas inom påverkansområdena.
- Alla plan- och lovärenden oavsett höjd inom påverkansområde för buller eller annan risk ska remitteras till Försvarsmakten.
- Plan- och lovärenden avseende höga objekt inom påverkansområde med särskilt behov av hinderfrihet ska remitteras till Försvarsmakten.
- Kommunen ska inte införa ytterligare begränsningar så som områdesskydd eller reservat som påverkar Försvarsmaktens möjligheter till nyttjande av riksintresseområdet.
Lågflygningsområden
Försvarsmaktens lågflygningsområden berör hela Karlstads kommuns yta. Området sträcker sig från Vänern över Värmland till Älvdalen. Det största hotet mot riksintresset är höga objekt oavsett om det är master, hus, anläggningar, kraftledningar eller vindkraftverk. Samtliga ärenden som rör höga objekt som är högre än 20 meter utanför tätortsbebyggelse eller 45 meter inom tätortsbebyggelse ska remitteras till Försvarsmakten.
Kommunens inriktning
- Kommunen ska remittera Försvarsmakten vid planläggning av objekt som är högre än 20 meter utanför tätortsbebyggelse eller 45 meter inom tätortsbebyggelse.
Sidan uppdaterad: 2025-01-08
Hittade du det du sökte på sidan?