
Förslag om grundskoleförändringar till läsåret 2026/2027
Karlstads kommun har behov av fler centrala högstadieplatser än vad som finns tillgängligt idag. Därför finns nu ett förslag om en förändrad användning av kommunens skollokaler.
Bakgrund
Antalet högstadieelever har ökat under en längre tid och de centrala högstadieskolorna Mariebergsskolan, Norrstrandsskolan och Rudsskolan har redan nått sin maxkapacitet.
Elevantalet i årskurs 7-9 förväntas fortsätta att öka fram till år 2030 då det enligt nuvarande prognos kommer att saknas cirka 200 högstadieplatser i centrala Karlstad och det är trångt på flera högstadieskolor. Samtidigt minskar elevantalet i årskurs F-6 och det kommer att finnas lediga platser på flera skolor.
På grund av lågt barnafödande och avtagande befolkningsökning är det inte ett alternativ att bygga en ny central högstadieskola. I stället finns ett uppdrag om att lösa platser inom befintliga skollokaler.
Presentation av förslaget
Sett till det totala antalet grundskoleplatser i kommunen finns det utrymme för alla elever men det krävs en förändrad användning av kommunens skollokaler.
Från läsåret 2026-2027 finns därför ett förslag om att:
- Öka antalet högstadieplatser genom att Mariebergsskolan (7-9) även får tillgång till Kvarnbergsskolans (F-6) lokaler.
- Mariebergsskolan ska ta emot elever från Skattkärrsskolans (F-6) garantiskoleområde. Dessa har idag en garanterad högstadieplats på Norrstrandsskolan. Förändringen påverkar elever som börjar i högstadiet från hösten 2026 och framåt. Inga elever som redan går på Norrstrandsskolan behöver byta skola.
- Orrholmsskolan (F-6) ska användas för elever från både Orrholmsskolan och Kvarnbergsskolan. Elever på Kvarnbergsskolan flyttar till Orrholmsskolan.
Förslaget innebär att vi kan vi utnyttja den totala kapaciteten i lokalerna och minska beläggningsgraden på Mariebergsskolan och Norrstrandsskolan utan att lokalkostnaderna ökar
Arbetet med att färdigställa förslagen pågår och det återstår fortfarande flera detaljer som ännu inte är klara.
Beslut om eventuella förändringar tas på barn- och ungdomsnämndens sammanträde den 16 april.
Förväntade positiva effekter
Förändringen skulle minska trångboddheten på både Mariebergsskolan och Norrstrandsskolan och ge bättre förutsättningar för att organisera och anpassa undervisning och stöd efter elevernas behov.
Inflyttningen till Orrholmen har inte varit lika stor som förväntat och det finns ledigt utrymme på den nybyggda Orrholmsskolan. Genom att elever från Kvarnbergsskolan och Orrholmsskolan samlas på en skola skapas en större skola som kan bygga en bättre och mer stabil organisation kring exempelvis ekonomi, elevhälsa och stödfunktioner. Eleverna får också möjlighet att lära känna fler elever som de annars skulle träffat först i högstadiet.
Dialogmöten med vårdnadshavare
Innan något beslut tas vill vi ta del av vårdnadshavares synpunkter och funderingar. Berörda vårdnadshavare kommer att bjudas in till dialogmöte via Haldor eller brev. På mötena deltar rektor, skoldirektör samt barn- och ungdomsnämndens ordförande och vice ordförande.
Har du frågor eller synpunkter på förslagen?
Maila till barnochungdomsforvaltningen@karlstad.se senast 6 april. Alla synpunkter sammanställs sedan och tas med som underlag till politikerna inför beslutet.
Frågor och svar
Alla detaljer är inte klara och frågorna fylls på efterhand. Det kan även bli ändringar i svaren efterhand som olika delar utreds vidare.
Med befintliga lokaler menas de lokaler som barn- och ungdomsförvaltningen redan använder för sin verksamhet. Det innebär att det inte är ett alternativ att bygga något nytt eller hyra in sig andra lokaler än de som används idag.
Uppdraget innebär alltså att hitta en lösning för att omfördela de lediga platser som finns i andra skolor för att öka antalet centrala högstadieplatser.
På grund av lågt barnafödande och avtagande befolkningsökning är det inte längre ett alternativ att bygga en helt ny högstadieskola. I stället finns ett uppdrag om att lösa fler platser inom befintliga lokaler.
Att bygga eller hyra tillfälliga lokaler, till exempel fristående paviljonger, är en dyr lösning och innebär att vi ändå inte skulle utnyttja våra befintliga lokaler på bästa sätt.
Som prognosen ser ut just nu räknar vi med att behöva den här lösningen under cirka tio år framåt
Vi följer alltid utvecklingen och anpassar lokalerna efter rådande förutsättningar, och det kommer vi att göra även framöver. Prognoserna för barnafödande kan ändras snabbt och vi kommer ha beredskap för att det utvecklas på olika sätt, såväl ökat som minskat lokalbehov. Just nu är det mest sannolika scenariot att antalet barn kommer stabileras på en lägre nivå i alla stadier efter 2030.
Målsättningen har varit att hålla samman befintliga skolor och elevgrupper och vi har inte hittat några andra lösningar för att omdisponera lokaler i geografisk närhet till varandra som löser behovet av högstadieplatser som att omfördela mellan Kvarnbergsskolan, Orrholmsskolan och Mariebergsskolan.
För att undersöka olika möjligheter att lösa bristen på högstadieplatser har flera olika alternativ undersökts.
Utöka Hultsbergsskolan
Hultsbergsskolan skulle kunna utökas genom tillbyggnad eller genom att komplettera med tillfälliga paviljonger. Etablering av paviljonger beräknas kunna ske till 2027. Den möjliga placeringen kommer sannolikt överklagas vilket påverkar inom vilken tid en sådan lösningen kan finnas på plats. En tillbyggnad skulle ta ytterligare minst ett år.
Flytta Norrstrandsskolans mellanstadium
Norrstrandsskolans mellanstadium skulle kunna flyttas och göra plats för fler högstadieelever på Norrstrandsskolan, men det löser inte det totala behovet då det skulle kunna skapa max 180 nya elevplatser. Det är trångt på högstadiet och en del av de nya högstadieplatserna skulle behövas för att minska antalet elever i nuvarande högstadiebyggnad. Det finns inte heller någon självklar lösning för mellanstadieeleverna då det är svårt att skapa mer mellanstadiekapacitet på närliggande skolor. Det skulle möjligen gå att använda paviljongerna vid Hagaborg men det är troligen svårt att få bygglov eftersom det har gått ut. Det har också gjorts investeringar i form av musikhus som är gjorda för musikklasser som börjar på Norrstrandsskolan redan på mellanstadiet.
Använda Kvarnbergsskolan som högstadium
Det finns idag lediga platser (är överkapacitet) för årskurs F-6 i centrala Karlstad. Kvarnbergsskolan skulle kunna göras om till högstadium vilket ger ungefär 360 elevplatser. Närheten till Mariebergsskolan främjar bemanning av smala ämneslärarområden och möjligheter för en väl utbyggd elevhälsa. Skolorna bör kunna hanteras som en gemensam administrativ enhet (Marieberg-Kvarnberget). En del salar behöver förmodligen göras om till specialsalar men i princip kan en omvandling genomföras utan större ombyggnader eller att annan F-6-kapacitet måste tillskapas. En högstadiekapacitet för fyra paralleller totalt 360 elever känns rimligt. Kvarnbergets skolgårdsyta ligger även långt under rekommenderad friyta för yngre barn. Alla nuvarande elever på Kvarmbergsskolan ryms på Orrholmsskoaln och grupper och relationer med vuxna kan bevaras.
Använda Orrholmsskolan som högstadium
Orrholmsskolan är byggd som en låg- och mellanstadieskola med fritidshem. Att använda skolan som ren högstadieskola (7-9) skulle kräva omfattande ombyggnationer och då skulle samtidigt befintliga elever stå utan skola. Att göra om Mariebergsskolan till F-6 skola för dessa skulle kräva ytterligare ombyggnationer. Ombyggnationerna tar både tid och leder till ökade hyror.
Att istället göra om Orrholmsskolan till F-9 skola kräver mindre ombyggnationer men det skulle bli sämre förutsättningar för organisering i både skola och fritidshem då det är få elever i varje stadie. Möjligheter att organisera så att eleverna får tillgång till behöriga lärare, flexibilitet som krävs för att ge elever särskilt stöd och samarbete mellan lärare försämras i en organisation med få elever i varje årskull. Förutom att rymma eleverna i en skolbyggnad är det viktigt att skapa organisatoriska förutsättningar som är hållbara då antalet elever i låg och mellanstadieåldern kommer sjunka.
Utöka Ilandaskolan
Ilandaskolans kapacitet kan utökas med 270 eleverplatser om de ges tillgång till Skåreskolan. Befintliga byggnader på Skåreskolan består av flera huskroppar, många i behov av upprustning. Organisationen av skolor och förskolor i Skåre, Stodene och Tuggeliteområdet pågår och inga beslut är tagna om hur skolorganisationen ska utvecklas. Befintliga högstadieskolor skulle fortfarande vara trångbodda då tillskottet fortfarande kräver att beläggningen är 95% på högstadieskolor. De brister som finns i arbetsmiljön idag riskerar att bestå.
Ny skola på Välsviken
En helt ny skola skulle kunna byggas på Välsviken när den byggnationen tar fart. När skolan står klar skulle den kunna bidra till en samlad skolverksamhet för västra delen av kommunen och fånga upp bussade elever och elever i närområdet och då ersätta någon eller båda skolorna på Kronoparken. Expansionen av bostäder på Välsviken dröjer och detta skulle endast kunna vara en lösning på längre sikt.
Ny låg- och mellanstadieskola på Tormestad
En helt ny låg- och mellanstadieskola skulle kunna byggas på Tormestad och ersätta Herrhagsskolan som då istället skulle kunna användas som högstadium. Herrhagsskolan utemiljö understiger rekommenderad yta för åldern och kan passa bättre för högstadieålder. På sikt kan det vara en idé om byggnationer för Tormestad blir verklighet. Men för nuvarande behov är detta en lösning som tar för lång tid.
Övriga områden
Skolorna på Kronoparken har haft färre faktiska elever än det antal som har garanterats plats. Att utöka det geografiska upptagningsområdet så att fler hör till skolan skapar inte självklart fler elever på skolan. Rätten att välja skola gör att föräldrar väljer den skola som ger mest fördelar för vardagslivet, samordning av transporter, tillgänglighet till fritidsaktiviteter och den elevgrupp föräldrarna vill att barnet ska dela skolvardag med. I de fall en kommunal skola inte uppfyller dessa krav väljs istället en fristående skola. I Kronparkens skolor har den växande gruppen inom anpassade grundskolan plats. Att flytta eleverna från anpassade grundskolan skulle göra att de relationer de har med grundskolans elever och lärare skulle brytas sönder och det är fortfarande osäkert om en sådan flytt skulle ge ett verkligt tillskott till antalet elevplatser eller om det istället skulle göra att andelen elever som väljer en fristående skola ökar.
I några geografiska områden, Nyedskolan i Molkom och på Vålbergssskolan, finns också större kapacitet än elever.
Även om vi skulle göra ett försök att öka antalet elever på de skolor som har lediga platser så är inte antalet lediga platser tillräckligt många på en och samma skola och skulle kräva att elever delas upp och fördelas på olika skolor.
Vilka alterntiv har varit aktuella?
Uppdraget att lösa inom befintliga lokaler, och att en lösning behöver vara på plats till 2026 gjorde att enbart lösningen för Ilanda och Skåreskolan samt Marieberg/Kvarnberget/Orrholmen kvarstod. Den lediga kapacitet som finns i Orrholmsskolan är i nybyggda och ändamålsenliga lokaler medan Skåreskolans lokaler är i behov av upprustning. En utredning har föreslagit att Skåreskolan avvecklas och en fördjupad utredning av hela området pågår.
Ekonomin är självklart en del i detta. Karlstads kommun har ett brådskande behov av centrala högstadieplatser, och har tomma platser som inte utnyttjas i låg- och mellanstadieskolor, bland annat på nybyggda Orrholmsskolan.
En ny högstadieskola är en investering på cirka 200–250 miljoner för kommunen. Det skulle innebära en ökning av hyreskostnaderna för barn- och ungdomsnämnden med cirka 14-17 miljoner om året samtidigt som antalet elever kommer minska i grundskolan och hyran per elev skulle öka. De pengarna läggar vi mycket hellre på till exempel lärare och annan personal i våra skolor.
Det har under flera år pågått ett intensivt arbete med att minska lokalkostnaderna för att kunna prioritera barn- och elevnära verksamheter, vilket är målsättningen även framöver.
Förslaget tas fram av tjänstepersoner på barn- och ungdomsförvaltningen och läggs fram för beslut till politikerna i barn- och ungdomsnämnden den 16 april.
Alla detaljer är inte klara ännu och fram till början av april pågår arbetet med att ta fram mer detaljerade underlag och analyser genom att samla in synpunkter och förslag från elever, medarbetare och vårdnadshavare så att politikerna ska kunna ta ett välgrundat beslut.
Det är sedan nämnden som beslutar om förslaget ska genomföras eller inte. De kan också avstå från att ta beslut i april genom att återremittera förslaget till förvaltningen och be om kompletterande underlag
Just nu förbereds inga andra alternativ för politisk behandling.
Huvudspåret har länge varit att bygga en ny central högstadieskola och flera tänkbara platser har utretts de senaste åren. Nu när barnafödandet sjunker och prognoserna visar att elevantalet kommer att minska i stället för att öka ser förutsättningarna plötsligt helt annorlunda ut. Det är trångt på högstadieskolorna och antalet elever ökar, fler platser för högstadiet behöver vara på plats höstterminen 2026.
Kommunstyrelsen beslutade i december att det inte är aktuellt att utreda en ny högstadieskola. Barn- och ungdomsförvaltningen har i uppdrag att lösa behovet av högstadieplatser inom de lokaler man redan har tillgång till.
En sådan omfördelning av platser påverkar flera stora processer (skolval, skolskjuts, språkval, viss ombyggnation mm) och för att kunna lägga fram ett förlag som kan genomföras redan från hösten 2026 måste beslut fattas i april 2025.
Berörda vårdnadshavare bjuds in till dialogmöten med barn- och ungdomsnämndens ordförande och vice ordförande, samt rektor och skoldirektör, där de kan lämna sina synpunkter. Även eleverna kommer att få möjlighet att bidra med sina tankar och synpunkter på olika sätt.
Alla synpunkter sammanställs sedan och tas med som underlag till politikerna inför beslutet.
Synpunkter och frågor kan också skickas till barnochungdomsforvaltningen@karlstad.se senast 6 april.
Inför alla större förändringar görs en barnkonsekvensanalys för att hämta in barnens röster och belysa barnens perspektiv. Det arbetet pågår fortfarande och kommer vara en del av underlaget inför nämndens beslut i april
Om beslutet går igenom sker förändringarna från läsåret 2026-2027.
Kvarnbergsskolan/Orrholmsskolan
Att slå samman till en större skola ger bättre ekonomiska förutsättningar för rektor att bygga en stabil organisation och till exempel kunna ha elevhälsa och andra stödfunktioner på plats alla dagar i veckan. Det är inte är möjligt på en mindre skola och skulle gynna alla elever.
Eleverna får också möjlighet att lära känna fler elever som de annars skulle träffat först i högstadiet.
Ja, det finns plats på Orrholmsskolan när Vallargärdets skola flyttar tillbaka till sina nybyggda lokaler sommaren 2026.
Orrholmsskolan är byggd för 525 elever och Orrholmsskolan och Kvarnbergsskolan beräknas ha cirka 500 elever tillsammans hösten 2026.
De flesta elever som bor inom Kvarnbergsskolans område har inte rätt till skolskjuts till Orrholmsskolan utifrån avstånd (gränsen är 3 kilometer mellan hem och skola för F-3 och 4 kilometer för 4-9).
Däremot påverkas trafiksituationen i området idag av ombyggnationer och begränsad framkomlighet i centrala delarna av staden. Trafiksituationen kommer att förändras i takt med att byggnationer blir klara, men utifrån hur det ser ut i dagsläget bedömer vi att delar av sträckan inte är en trygg skolväg på grund av mängden trafik, typen av trafik och obevakade övergångar utan trafikljus.
Elever som bor inom Kvarnbergsskolans nuvarande upptagningsområde kommer därför att erbjudas skolskjuts till och från Orrholmsskolan utifrån trafikförhållandena fram tills att skolvägen bedöms som trygg. Enligt kommunens regler kan du inte få skolskjuts till och från fritidshemmet om barnet går i fritids före och/eller efter skolan.
Skolvalet som genomfördes nu under våren gäller för nästa läsår (2025/2026) med de garantiskolor och förutsättningar som gäller just nu. Förändringarna som föreslås rör skolstarten ytterligare ett år fram i tiden, från och med läsåret 2026/2027. Däremot kan det såklart påverka vilka skola man vill välja till förskoleklass.
För att slippa byta skola igen inför årskurs ett kan de som önskar det börja i förskoleklass direkt på Orrholmsskolan till hösten. Om det är aktuellt kan du ansöka om skolbyte i Mitt skolval från 1 april.
Byte till andra skolor kan bara beviljas om det finns lediga platser på den önskade skolan.
Ja. Om du vill att ditt barn ska gå på en annan skola är den ni går på idag, eller fått plats på i skolvalet, kan du ansöka om skolbyte i Mitt Skolval. Det kan du göra från 1 april.
De elever som idag går på/ska börja på Kvarnbergsskolan och ansöker om att få börja på Orrholmsskolan redan till hösten kommer att erbjudas plats där.
Byte till andra skolor kan endast beviljas om det finns lediga platser på den önskade skolan.
Hur organisationen inom skolan skulle kunna se ut vet vi inte ännu. Här kommer vi att vänta in synpunkter från dialogerna med både vårdnadshavare och medarbetare för kunna få till en så bra organisation och sammanslagning som möjligt.
Det vet vi inte ännu. Behovet av fler högstadieplatser börjar från och med hösten 2026, men det är först hösten 2028 som högstadiet behöver ha tillgång till alla nya högstadieplatser på Kvarnbergskolan. Det gör att vi är öppna för olika lösningar kring vilka klasser som skulle flytta, och när, utifrån vad som kommer fram i dialogerna med vårdnadshavare och medarbetare.
Orrholmsskolan är byggd som en låg- och mellanstadieskola med fritidshem. Att använda skolan som ren högstadieskola (7-9) skulle kräva omfattande ombyggnationer och då skulle samtidigt befintliga elever stå utan skola. Att göra Mariebergsskolan till F-6 skola för dem skulle kräva ytterligare ombyggnationer. Ombyggnationerna tar både tid och leder till ökade hyror.
Att istället göra om Orrholmsskolan till F-9 skola kräver mindre ombyggnationer. Det skulle bli sämre förutsättningar för organisering i både skola och fritidshem då det är få elever i varje stadie. Möjligheter att organisera så att eleverna får tillgång till behöriga lärare, flexibilitet som krävs för att ge elever särskilt stöd och samarbete mellan lärare försämras i en organisation med få elever i varje årskull.
Förutom att rymma eleverna i en skolbyggnad är det viktigt att skapa organisatoriska förutsättningar som är hållbara då antalet elever i låg och mellanstadieåldern kommer sjunka.
Orrholmsskolan är byggd för 525 elever. När beslutet om att bygga skolan togs visade prognoserna att antalet elever i området skulle öka kraftigt och att skolan skulle vara i princip full till 2028. På grund av att befolkningsökningen avstannat och att inflyttningen till Orrholmen inte varit lika stor som förväntat finns det idag istället ett stort antal lediga platser på skolan.
Kvarnbergsskolan är också byggd för låg- och mellanstadieelever. Om förslaget genomförs skulle Kvarnbergsskolan att bli en del av Mariebergsskolan och eleverna skulle röra sig mellan skolorna. Viss ombyggnad kommer krävas även på Kvarnberggskolan, specialsalarna behöver kompletteras för att räcka till men avståndet mellan skolorna gör att det går att flytta sig mellan skolorna för undervisning i olika ämnen.
Skattkärrsskolan
Varken Fröding, eller någon av de andra högstadieskolorna har plats att ta emot alla elever från Skattkärr. Det skulle i så fall innebära att eleverna behöver delas på flera olika skolor. Målsättningen har varit att hålla samman befintliga skolor/elevgrupper och vi har inte hittat några andra lösningar för att omdisponera lokaler i geografisk närhet till varandra än Orrholmsskolan/Kvarnbergsskolan/Mariebergsskolan.
Ja, elever som bor inom Skattkärrsskolans garantiskoleområde har rätt till skolskjuts på grund av avstånd mellan hem och skola.
Nej, inga befintliga elever på Norrstrandsskolan behöver byta skola på grund av den här förändringen.
Skattkärrsskolans elever har idag hemkunskap på Norrstrandsskolan. Om förslaget går igenom kommer vi titta på om de kan ha hemkunskap på Mariebergsskolan istället för att lära känna skolan redan innan de börjar på högstadiet, på samma sätt som de gör på Norrstrandsskolan idag.
Du kan önska vilken skola du vill i skolvalet till årskurs 7. Vill ditt barn gå på Norrstrandsskolan önskar ni placering där och om det finns plats kvar på Norrstrandsskolan när alla barn som har Norrstrandsskolan som garantiskola fått plats kan barnet få en plats där. Barnet är enbart garanterad en plats på sin garantiskola som blir Mariebergsskolan.
Mariebergsskolan
Hur organisationen inom skolan kommer att se ut vet vi inte ännu. Rektor kommer tillsammans med sin personal att börja titta på hur de nya lokalerna skulle kunna användas på bästa sätt.
Ja, men vi vet inte i vilken omfattning eller hur många elever det berör ännu. Redan idag sker viss förflyttning mellan skolorna då Kvarnbergsskolans elever har hemkunskap och språkval på Mariebergsskolan.
Sidan uppdaterad: 2025-03-24
Hittade du det du sökte på sidan?