Tillgängliga lärmiljöer
Tillgängliga lärmiljöer är fysiska eller virtuella platser som är optimerade för lärande utifrån barnens eller elevernas förutsättningar.
I Karlstads grundskolor arbetar vi aktivt med att skapa lärmiljöer som är gynnsamma för alla barn och elever i deras utveckling och lärande. Utgångspunkten ligger i att göra anpassningar som gynnar en hel klass eller en hel skola och sedan göra särskilda anpassningar för de elever som har ytterligare behov för att miljön ska bli tillgänglig.
Tillgängliga lärmiljöer - vad är det egentligen?
I fyra korta filmer får ni ta del av goda exempel från några av kommunens grundskolor.
Johan Sjövall, utbildningschef i grundskolan berättar om varför arbetet med tillgängliga arbetsmiljöer är så viktigt hur vi gör för att skapa magi i varje klassrum.
Kroppkärrsskolan har anpassat den fysiska miljön genom bland annat viktvästar, lugna färger och ljuddämpande material.
Rudsskolan arbetar med digitala verktyg för att skapa en lärmijö där alla elever kan lära sig på det sätt som passar dem bäst.
Fredricelundsskolan har satsat särskilt på mångfald och modersmål genom att arbeta mycket med bilder och ett nära samarbete med modersmålslärare och studiehandledare.
Sidan uppdaterad: 2024-12-09
Hittade du det du sökte på sidan?