En servicedesktekniker med många bollar i luften

Björn är servicedeskteknikern som hjälper kommunens medarbetare med en IT-frågor. Han har arbetat inom kommunal verksamhet och med IT i över 25 år och för drygt ett år sedan landande han hos oss i Karlstads kommun.

{"X":0.285,"Y":0.0,"Width":0.675,"Height":1.0}

En obotlig tidsoptimist med många järn i elden

När vi sätter oss ner för att prata möts jag av Björns sprudlande energi och snart blir jag varse om att det här är en kille med många järn i elden – även utanför arbetstid. Trots att han pendlar långt till jobbet och är hemifrån cirka 12 timmar om dagen tycks hans timmar på dygnet räcka till mycket mer.

– Jag är en obotlig tidsoptimism som tror att jag kan göra allt åt alla, skrattar Björn.

Och det märks. Björn är nämligen både ordförande i hembygdsgården, engagerar sig inom politiken som ordförande i Årjängs nät AB och är med och driver kommunens biograf. Men hur hinner han egentligen med allting?

– Jag brinner för kulturen i det lokala Årjäng. För skulle vi lägga ner så skulle det inte finnas någonting där. Och det ger energi, förklarar Björn.

Utöver det lagar Björn mycket mat och förra året väcktes dessutom ett nytt intresse i biodling, vilket har lett till att han numera har tre bikupor i trädgården och är självförsörjande på honung.

–Jag började med biodling i fjol. Det var en hux flux-grej som jag kände skulle vara intressant att lära sig om. Så jag gick en biodlarkurs och helt plötsligt hade jag bin.

Björn beskriver också att han har ett jättestort datorintresse, något som kanske är givet för en person som har arbetat inom IT i över 25 års tid.

Ett varierande arbete där ingen dag är den andra lik

Som servicedesktekniker tar Björn mestadels emot samtal där han hjälper till med kommunens IT-problem. Det är inte ovanligt att han får besvara 30 samtal på en dag och samtalen kan handla om allt från att hjälpa till med att sätta en signatur i ett mejl till konfiguration av en klient eller applikation. Däremellan arbetar han med att hantera och utveckla chatboten Solo.

–Det roligaste med jobbet är att ingen dag är sig lik. Det är ett varierande jobb, berättar Björn.

Arbetet som servicedesktekniker är dessutom brett och kräver mycket kunskap, något som enligt Björn är både utmanande och kul.

–Man behöver ha kunskap inom så många olika system. Senast igår stötte jag på ett system som jag aldrig hört talas om – och det gör det genast roligt. Då lär man sig något nytt.

Med ett positivt sinne kommer man långt

På frågan om vilka egenskaper som är viktigast att ha när man arbetar i Servicedesk kommer svaret "att vara bra på problemlösning" snabbt. Därefter nämner Björn stresstålighet. Om ett system ligger nere kan Servicedesk nämligen få in över 50 samtal på en kvart och då gäller det att kunna hantera stress. Dessutom tycker han att det är viktigt att vara positiv.

–Jag tror att allt blir mycket enklare om man är positiv. Om någon ringer in och har ett problem som irriterar medarbetaren väldigt mycket så är det viktigt att veta att irritationen inte är personligt riktad mot oss. Ett IT-problem kan ju skapa en inre press som kan göra att medarbetaren känner att hen inte klarar av att göra sitt jobb. Och det är klart, man vill ju bara att det ska fungera. Jag är likadan med exempelvis bilar, en bil ska bara fungera. Så med ett positivt sinne kommer man långt – och man får nöjdare kunder.

Fakta

Namn: Björn Karlsson

Jobbar som: Servicedesktekniker

Förvaltning: Kommunledningskontoret

Bor: Född och uppvuxen i Årjäng.

Familj: Man, utflugen bonusson och två katter.

Fritidsintressen: Allt från biodling, djur och natur till matlagning, film och musik.

Dold talang: Fotografiskt minne. Även om det blir stadigt sämre med åldern. Det räcker med att jag tittar på en bild en gång så sitter det sen.

Sidan uppdaterad: 2023-12-01

26 Februari 2024