Karriärmöjligheter på barn- och ungdomsförvaltningen
Är du intresserad av att ta nästa steg i din karriär? Det finns olika karriärspår inom barn- och ungdomsförvaltningen. Vi har tretton tjänster som förstelärare/lektor och fjorton tjänster som biträdande rektor.
-
Kontaktcenter
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Karriärsspår för dig som vill bli förstelärare
Madeléne Sandström har arbetat som förstelärare på Västerstrandsskolan sedan 2022 och hon talar varmt om den karriärmöjlighet som hon har fått uppleva:
- I mitt arbete som förstelärare följer jag eleverna i deras progression och jag arbetar med det som jag är extra skicklig i, ämnet svenska. Jag har möjlighet och förutsättningar att hjälpa de elever som har störst utmaningar i att lära sig läsa och skriva och vi ser att det ger goda resultat. Att följa elevernas utveckling från förskoleklass och upp i åldrarna gör att jag kan se och mäta den utveckling som sker samt hur jag ska arbeta vidare för att hjälpa eleverna på bästa sätt.
Karin Thorell, rektor på Västerstrandskolan, valde 2022 att prioritera en riktad tjänst inom läsa och skriva när hon anställde Madeléne som förstelärare.
- Vi vill identifiera och stödja elever i ett tidigt skede för att ge bästa möjliga förutsättningar. En förstelärare spelar en central roll i att identifiera elever som har behov av stöd och fungerar dessutom som en viktig länk mellan lärare och elever, vilket bidrar till att skapa optimala förutsättningar för elevernas framgång.
Under april finns tretton försteläraruppdrag att söka vid skolorna: Fredricelundsskolan, Frödingskolan, Hultsbergsskolan, Kronoparksskolan, Nyeds skola och Vålbergsskolan. Läs mer om uppdragen längre ner på sidan.
Ett beslut har fattats om att inrätta karriärtjänsten förste-förskollärare. Utlysning av uppdraget beräknas kunna ske under hösten 2025.
Karriärsspår för dig som vill bli rektor
För dig som är intresserad av ledarspåret finns kommunens program för intern ledarförsörjning - PIL. Programmet går att söka vartannat år. Även universitetet har en rekryteringsutbildning som vänder sig till dig som vill bli rektor inom förskola eller skola. Från och med i år införs befattningen biträdande rektor. Som biträdande rektor tar du tillsammans med rektor ansvar för centralt innehåll på förskolan eller skolan. Du har ansvar för enhetens kvalitet, budgetplanering och dess användning, organisationens utformning samt arbetsmiljön för medarbetare, barn och elever. Du ansvarar också för kommunikationen som berör medarbetare, barn elever och deras vårdnadshavare. Tillsammans med rektor ges du möjlighet att resonera om vägval, utbildningsinsatser och prioriteringar med ett tydligt fokus på barn och elevers utveckling och lärande. Genom att börja skolledarkarriären som biträdande rektor ges du goda möjligheter att på sikt ta klivet till att bli rektor
- Just nu finns fjorton tjänster som biträdande rektor att ansöka till – en för förskola och tretton för grundskola. Förändringen av skolledarorganisationen har skapat stora karriärmöjligheter inom vår förvaltning, och dessa möjligheter är tillgängliga nu. Men förändringen har inte bara öppnat nya karriärvägar som ska bidra till elevernas och barnens måluppfyllelse. Det är också ett sätt att utjämna och bättre fördela de pedagogiska resurserna för en mer likvärdig utbildning mellan enheter, säger Maria Kjällström, skoldirektör, barn- och ungdomsförvaltningen.
Professionsprogram för ökad likvärdighet
Regeringens beslut att införa Professionsprogrammet skapar också nya möjligheter och främjar kompetensutveckling. Professionsprogrammet träder i kraft den 1 september 2025 och genom programmet ska förskollärare, lärare och rektorer erbjudas en strukturerad och likvärdig kompetensutveckling under hela yrkeslivet. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och öka skolyrkens attraktionskraft, för att i förlängningen bidra till att öka likvärdigheten i utbildningen för barn och elever.
Maria Kjällström medverkar i regeringens råd för Professionsprogrammet.
- Jag är stolt över att ha fått möjligheten att bidra med värdefulla erfarenheter och goda exempel på hur vi arbetar här i Karlstads kommun och Värmland. Förskolans och skolans medarbetare och chefer måste känna att de har möjlighet till fortsatt kompetensutveckling genom hela yrkeslivet.
Sidan uppdaterad: 2025-05-22
Hittade du det du sökte på sidan?