Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se
Byggnation pågår
Illustration över hur Hamngatan kan se ut
Illustration med vy längs Hamngatan vid stationshuset. Illustration White arkitekter.

Illustration med vy längs Hamngatan vid stationshuset. Illustration White arkitekter.

Gator och trafik runt Karlstads resecentrum

Inom Karlstads resecentrum planeras för nya gång- och cykelvägar och flera gator byggs om. Bland annat blir Hamngatan en stadsgata där du enkelt kan kliva av och på din buss och den södra delen av Järnvägsgatan blir en bussgata med generösa trottoarer. Därtill görs ett omfattande arbete under mark då ledningar uppgraderas för att hålla många år framöver.

Hamngatan

Hamngatan planeras bli en stadsgata med mer plats för gående, cyklister och handel. Samtidigt kommer den att utgöra en viktig del av Karlstads resecentrum med busshållplatser längs gatan för att du enkelt ska kunna byta mellan tåg, region- och stadsbussar.

Två nya rondeller byggs i vardera ände av Hamngatan för att bussar ska kunna vända inom området. Den ena är redan byggd och finns i höjd med dagens busstation, den andra byggs i korsningen Hamngatan-Östra Torggatan.

Det kommer att vara möjligt att gå på båda sidor om Hamngatan. På södra sidan Hamngatan, längs järnvägen, kommer även en cykelbana att byggas. Det kommer att finnas passager över Hamngatan vid Fredsgatan, Järnvägsgatan och Västra Torggatan. Den vid Järnvägsgatan kommer att vara signalstyrd.

Hamngatan, liksom flera andra gator, byggs om för att kunna leda bort större regnmängder och minska risken för översvämningar.

Järnvägsgatan

Den södra delen av Järnvägsgatan blir en bussgata med hållplatser på båda sidor, från Hamngatan till Drottninggatan. Biltrafiken flyttas till den del av Drottninggatan som idag är bussgata, mellan Fredsgatan och Järnvägsgatan. Trottoarerna på Järnvägsgatan breddas för att ge generösare utrymme för gående.

Östra Torggatan

Även den södra delen av Östra Torggatan byggs om för att binda ihop den nya rondellen i korsningen med Drottninggatan med den nya rondellen i korsningen mot Hamngatan. Under mark uppdateras ledningar för VA, fjärrkyla, fjärrvärme, el och fiber. Ovan mark byts ytskikten från fasad till fasad. Gång- och cykelvägen förbättras, övergångsstället flyttas och passagen runt hörnet mot Hamngatan breddas.

Trädgårdsgatan

Trädgårdsgatan kommer att blir Karlstads resecentrums södra entré. Det är här som man i första hand kommer hämta och lämna resenärer med bil. Mellan den nya Vikenpassagen och bron Trädgårdslänken blir det bland annat en vändplan för biltrafik, parkeringsplatser och cykelställ. Trädgårdsgatan förlängs västerut mot Pekås. Här kommer ersättningsbussar och taxi kunna åka.

Så här kommer Trädgårdsgatan att se ut

{"X":0.2425,"Y":0.0,"Width":0.56,"Height":0.99555555555555553}
Angöring med personbil till Karlstads resecentrum görs från Trädgårdsgatan i Viken. Här är det nära till tågen via Vikenpassagen och Trädgårdslänken med exempelvis hiss. Illustration: White arkitekter

Många vägar till Karlstads centrum

Tillgängligheten till Karlstads centrum är viktig och kommer vara god under såväl byggtid som efter ombyggnationen. Genom att flytta genomfartstrafiken från Hamngatan till nybyggda Vikenförbindelsen får de som har ett ärende till centrum större utrymme.

Även under byggtid är vi måna om att centrum ska fortsätta vara levande och vi gör därför stora ansträngningar i vår planering för att centrum ska gå att nå via Hamngatan även under byggtid. Men kom ihåg att det finns fler bra infarter till centrum:

  • Via Västra bron vid Karlstads teater och in på Järnvägsgatan.
  • Via Tingvallabron vid Bibliotekshuset och in på Östra Torggatan.
  • Via Hagaleden och Bilanrondellen in på Drottninggatan, den senaste ombyggda entrén till Karlstads centrum.

Trafiken i centrum

När samtliga gator i resecentrumprojektet är ombyggda, kommer trafiken delvis flöda något annorlunda i centrum. Bilderna nedan visar möjliga vägar för cykel, buss och bil.

Skissen visar möjliga cykelvägar genom centrum när resecentrumprojektet är klart.
Skissen visar hur bilar och bussar kan köra när gatorna är ombyggda.

Tidplan

  • Hösten 2024 Ombyggnation av Trädgårdsgatan startar.
  • Våren 2025 Parkeringen Duvslaget och ett körfält på Hamngatan stängs för att göra plats för en tillfällig, enfilig väg längs Hamngatan under byggtiden. Ombyggnation av Östra Torggatan mellan Hamngatan och Drottninggatan startar. Arbetet på Hamngatan startar med den nya rondellen i korsningen med Östra Torggatan.
  • Hösten 2025 Arbetet på Hamngatan, mellan Östra och Västra Torggatan fortsätter, liksom ombyggnation av Östra Torggatan.
  • Våren 2026 Ytskiktsarbete på Hamngatan mellan Östra och Västra Torggatan. Ledningsarbeten på Hamngatan mellan Västra Torggatan och Järnvägsgatan. Östra Torggatan färdigställs.
  • Hösten 2026 Ledningsarbeten på Järnvägsgatan. Färdigställande av korsningen Hamngatan/Västra Torggatan. Funktioner kopplade till tågresande samt södra sidan av resecentrumområdet och Trädgårdsgatan beräknas klara.
  • Våren 2027 Lednings- och ytskiktsarbeten på Järnvägsgatan samt ytskiktsarbeten på Hamngatan mellan Västra Torggatan och Järnvägsgatan.
  • Hösten 2027 Ytskiktsarbeten på Järnvägsgatan. Ledningsarbeten startar i Hamngatan mellan Järnvägsgatan och Fredsgatan.
  • Våren 2028 Ytskiktsarbeten på Hamngatan mellan Järnvägsgatan och Fredsgatan. Ledningsarbeten mellan Fredsgatan och rondellen vid busstationen.
  • Hösten 2028 Ytskiktsarbeten på Hamngatan mellan Fredsgatan och rondellen vid busstationen. Den tillfälliga vägen rivs och en gång- och cykelväg färdigställs här.
  • 2028/2029 Bussfunktionen, Hamngatan och Järnvägsgatan beräknas klara.

Fakta om projektet

Typ av projekt:

Infrastrukturs- och stadsutvecklingsprojekt

Vem äger marken:

Karlstads kommun

Vem bygger:

Karlstads kommun

Kommunens kontaktpersoner:

Ida Bergsten, kommunledningskontoret
Jan Söderberg, teknik- och fastighetsförvaltningen

Sidan uppdaterad: 2025-02-20

Hittade du det du sökte på sidan?