Illustration över hur Hamngatan kan se ut
Illustration med vy längs Hamngatan vid stationshuset. Illustration White arkitekter.

Gator och vägar runt Karlstads resecentrum

Inom Karlstads resecentrum planeras för nya gång- och cykelvägar och flera gator byggs om. Bland annat blir Hamngatan en stadsgata där du enkelt kan kliva av och på din buss. Den södra delen av Järnvägsgatan blir en bussgata med generösa trottoarer.

Hamngatan

Hamngatan planeras bli en stadsgata med mer plats för gående, cyklister och handel. Samtidigt kommer den att utgöra en viktig del av Karlstads resecentrum med busshållplatser längs gatan för att enkelt kunna byta till tågresa eller mellan region- och stadsbussar.

Järnvägsgatan

Den södra delen av Järnvägsgatan blir en bussgata med hållplatser på båda sidor, från Hamngatan till Drottninggatan. Biltrafiken flyttas till den del av Drottninggatan som idag är bussgata, mellan Fredsgatan och Järnvägsgatan. Trottoarerna på Järnvägsgatan breddas för att ge generösare utrymme för gående.

Trädgårdsgatan

Trädgårdsgatan kommer att blir Karlstads resecentrums södra entré. Det är här som man i första hand kommer att hämta och lämna med bil.

Så här kommer Trädgårdsgatan att se ut

{"X":0.2425,"Y":0.0,"Width":0.56,"Height":0.99555555555555553}
Angöring med personbil till Karlstads resecentrum görs från Trädgårdsgatan i Viken. Här är det nära till tågen via Vikenpassagen och Trädgårdslänken med exempelvis hiss. Illustration: White arkitekter

Enkelt att nå centrumkärnan - ingen genomfartstrafik

Tillgängligheten till Karlstads centrum är viktig och kommer vara god under såväl byggtid som efter ombyggnationen. Genom att flytta genomfartstrafiken från Hamngatan till nybyggda Vikenförbindelsen får de som har ett ärende till centrum större utrymme.

Enklare att gå och cykla

Det kommer att vara möjligt att gå på båda sidor om Hamngatan. På södra sidan Hamngatan, längs järnvägen, kommer en cykelbana att byggas. Det kommer att finnas passager över Hamngatan vid Fredsgatan, Järnvägsgatan och Västra Torggatan. Den vid Järnvägsgatan kommer att vara signalstyrd.

Två nya rondeller

Två nya rondeller byggs i vardera ände av Hamngatan för att bussarna ska kunna vända inom området. Den ena är redan byggd och finns i höjd med dagens busstation, den andra byggs i korsningen Hamngatan-Östra Torggatan.

Tidplan

  • Hösten 2024 Ombyggnation av Trädgårdsgatan startar. Klart sommaren 2026.
  • Våren 2025 Ombyggnation av Östra Torggatan från Hamngatan till Drottninggatan startar. Därefter fortsätter arbetet västerut på Hamngatan i etapper.
  • 2026 Funktioner kopplade till tågresande samt södra sidan av resecentrumområdet längs Trädgårdsgatan beräknas klara.
  • 2028/2029 Bussfunktionen, Hamngatan och Järnvägsgatan beräknas klara.

Fakta om projektet

Typ av projekt:

Infrastrukturs- och stadsutvecklingsprojekt

Vem äger marken:

Karlstads kommun

Vem bygger:

Karlstads kommun

Kommunens kontaktpersoner:

Ida Bergsten, kommunledningskontoret
Jan Söderberg, teknik- och fastighetsförvaltningen

Taggar för sidan

Karlstad växer

Sidan uppdaterad: 2024-11-14

14 December 2024