Modersmål i gymnasiet

Du som har ett annat modersmål än svenska kan läsa ditt modersmål som ett ämne i gymnasiet och inom anpassad gymnasieskola.

Ansök om modersmålsundervisning

Ansökan om modersmålsundervisning på gymnasiet sker genom din studie- och yrkesvägledare.

Vad ingår i modersmålsundervisningen?

I modersmålsundervisningen får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att tala, läsa och skriva på sitt modersmål.

Modersmålet är också nyckeln till det kulturella arvet med litteratur, musik, historia, traditioner och mycket annat som hjälper eleverna att känna till sitt ursprung.

Genom undervisningen i modersmål får eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda sitt modersmål som ett medel för sin språkutveckling och sitt lärande
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
  • reflektera över traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där modersmålet talas jämfört med svenska förhållanden.

Vem har rätt till modersmålsundervisning?

Elever som har minst en vårdnadshavare med annat modersmål än svenska erbjuds undervisning i det språket om:

  • Eleven har grundläggande kunskaper i språket. Undervisningen bedrivs på modersmålet och eleven måste kunna följa med aktivt i undervisningen.
  • Eleven använder språket dagligen i hemmet.
  • Det finns minst fem elever som önskar undervisning och har rätt till det.
  • Det finns en lämplig lärare.  

Nationella minoritetsspråk

Elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna har starkare rätt till modersmålsundervisning än andra elever.

Det gäller de nationella minoritetsspråken:

  • Samiska
  • Finska
  • Meänkieli
  • Romani chib
  • Jiddisch

Modersmålsundervisning i ett nationellt minoritetsspråk erbjuds även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk. Eleven behöver inte heller ha grundläggande kunskaper utan modersmål kan läsas som ett nybörjarspråk både i grundskolan och på gymnasiet.

Elever som tillhör den nationella minoriteten romer och kommer från utlandet kan få modersmålsundervisning i två språk om det finns särskilda skäl.

Det räcker att minst en elev söker, och att det finns lämpliga lärare, för att undervisning ska erbjudas i ett nationellt minoritetsspråk.

Adopterade

Adoptivbarn som har annat modersmål än svenska har rätt till modersmålsundervisning om de har grundläggande kunskaper i språket. Det gäller även om språket inte pratas i hemmet.

Studiehandledning på modersmål

Elever som inte klarar av att följa undervisningen på svenska kan få studiehandledning på sitt modersmål. Studiehandledning ges i både grundskolan och på gymnasiet.

Studiehandledningen kan ske före, under och efter en lektion beroende på behov. Handledningen kan vara både individuell och i grupp.

Stödet ges växelvis på svenska och modersmålet för att stödja inlärning av svenska språket och de olika ämnena. Eleven får också stöd i att förstå och förhålla sig till kraven som ställs i den svenska skolan, värderingar och kulturella skillnader.

Studiehandledningen ges av studiehandledare. De planerar handledningen i det eller de ämnen som eleven behöver stöd i tillsammans med den undervisande läraren.

Ansökan

Studiehandledning kan ges som extra anpassning eller som särskilt stöd och beställs av skolan. Det är rektor som tar beslut om studiehandledning.

Mer information om modersmål

Kontakt

Taggar för sidan

Gymnasieskola

Sidan uppdaterad: 2025-11-03

9 November 2025