Du som har ett annat modersmål än svenska kan läsa ditt modersmål som ett ämne i gymnasiet och inom anpassad gymnasieskola.
Ansökan om modersmålsundervisning på gymnasiet sker genom din studie- och yrkesvägledare.
I modersmålsundervisningen får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att tala, läsa och skriva på sitt modersmål.
Modersmålet är också nyckeln till det kulturella arvet med litteratur, musik, historia, traditioner och mycket annat som hjälper eleverna att känna till sitt ursprung.
Genom undervisningen i modersmål får eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
Elever som har minst en vårdnadshavare med annat modersmål än svenska erbjuds undervisning i det språket om:
Elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna har starkare rätt till modersmålsundervisning än andra elever.
Det gäller de nationella minoritetsspråken:
Modersmålsundervisning i ett nationellt minoritetsspråk erbjuds även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk. Eleven behöver inte heller ha grundläggande kunskaper utan modersmål kan läsas som ett nybörjarspråk både i grundskolan och på gymnasiet.
Elever som tillhör den nationella minoriteten romer och kommer från utlandet kan få modersmålsundervisning i två språk om det finns särskilda skäl.
Det räcker att minst en elev söker, och att det finns lämpliga lärare, för att undervisning ska erbjudas i ett nationellt minoritetsspråk.
Adoptivbarn som har annat modersmål än svenska har rätt till modersmålsundervisning om de har grundläggande kunskaper i språket. Det gäller även om språket inte pratas i hemmet.
Elever som inte klarar av att följa undervisningen på svenska kan få studiehandledning på sitt modersmål. Studiehandledning ges i både grundskolan och på gymnasiet.
Studiehandledningen kan ske före, under och efter en lektion beroende på behov. Handledningen kan vara både individuell och i grupp.
Stödet ges växelvis på svenska och modersmålet för att stödja inlärning av svenska språket och de olika ämnena. Eleven får också stöd i att förstå och förhålla sig till kraven som ställs i den svenska skolan, värderingar och kulturella skillnader.
Studiehandledningen ges av studiehandledare. De planerar handledningen i det eller de ämnen som eleven behöver stöd i tillsammans med den undervisande läraren.
Studiehandledning kan ges som extra anpassning eller som särskilt stöd och beställs av skolan. Det är rektor som tar beslut om studiehandledning.
Sidan uppdaterad: 2025-11-03