Hamngatan
Hamngatan planeras bli en stadsgata med mer plats för gående, cyklister och handel. Samtidigt kommer den att utgöra en viktig del av Karlstads resecentrum med busshållplatser längs gatan för att enkelt kunna byta till tågresa eller mellan region- och stadsbussar.
Järnvägsgatan
Den södra delen av Järnvägsgatan blir en bussgata med hållplatser på båda sidor, från Hamngatan till Drottninggatan. Biltrafiken flyttas till den del av Drottninggatansom idag är bussgata, mellan Fredsgatan och Järnvägsgatan. Trottoarerna på Järnvägsgatan breddas för att ge generösare utrymme för gående.
Trädgårdsgatan
Trädgårdsgatan kommer att bli Karlstads resecentrums södra entré. Det är här som man i första hand kommer att hämta och lämna med bil.
Enkelt att nå centrumkärnan - ingen genomfartstrafik
Tillgängligheten till Karlstads centrum är viktig och kommer vara god under såväl byggtid som efter ombyggnationen. Genom att flytta genomfartstrafiken från Hamngatan till nybyggda Vikenförbindelsen får de som har ett ärende till centrum större utrymme.
Enklare att gå och cykla
Det kommer att vara möjligt att gå på båda sidor om Hamngatan och på södra sidan, längs järnvägen, kommer även en cykelbana att byggas. Det kommer att finnas passager över Hamngatan vid Fredsgatan, Järnvägsgatan och Västra Torggatan. Den vid Järnvägsgatan kommer att vara signalstyrd.
Två nya rondeller
Två nya rondeller byggs i vardera ände av Hamngatan för att bussarna ska kunna vända inom området. Den ena är redan byggd och finns i höjd med dagens busstation, den andra byggs i korsningen Hamngatan-Östra Torggatan.
Tidplan
För att kunna bygga om gatorna runt Karlstads resecetrum krävs en ny detaljplan. Detaljplanen är antagen men överklagad och vi vet inte när besked kommer. Men vi planerar för att kunna starta ombyggnationen våren 2023. Om detaljplanen vinner laga kraft så sker byggnationen i flera etapper för att kunna garantera framkomligheten under hela byggtiden, och allt beräknas vara klart vid halvårsskiftet 2026.