Vad händer?
Karlstads och Kristinehamns kommuner samarbetar för att ta fram en gemensam plan för hur sjöfarten på Vänern kan utvecklas och göras mer effektiv, bland annat genom att koncentrera verksamheterna i Karlstad- och Kristinehamns hamn till en hamn. Målet är att frågan lyfts i revideringen av Nationell transportplan och att slussarna i Trollhättan byggs om eftersom de bedöms vara uttjänta år 2030.
Varför?
Genom att koncentrera verksamheten i norra Vänern kan förutsättningar skapas för en ökad sjöfart på Vänern och på så sätt få en effektivare hamnverksamhet.
Nyttorna för industrin är stora. En avveckling av slussarna skulle innebära högre transportkostnader för företag som idag transporterar gods via kanalen. För en del företag finns det inte ens något alternativ eftersom deras produkter är för stora för lastbil.
Status:
Sjöfartsverket har sagt att de inte kan ta ansvar för slussarna efter 2030. En nybyggnation av slussarna i Trollhättan måste finnas med i den reviderade Nationella planen annars upphör den kommersiella sjöfarten på Vänern. Regering och riksdag kommer att besluta om den reviderade Nationella planen under våren 2018.