Så styrs kommunen

Karlstads kommuns vision, värdegrund och övergripande mål är viktiga delar av vår styrmodell. Dessa delar ingår i det vi kallar vår verksamhetsstyrning.

Karlstads kommuns styrmodell består av flera delar där visionen, budget och strategiska planen, hållbarhetsdimensionerna, de styrande dokumenten och värdegrunden är de viktigaste delarna förutom den grundläggande lagstiftningen.

Styrmodell för Karlstads kommun

Modellen utgår ifrån Karlstadsbornas behov, och Karlstads kommuns värdegrund, Vi är till för Karlstadsborna.

Kommunens verksamheter ska skapa bra dagar för Karlstadsborna, Ett bättre liv solstaden. Med Karlstadsborna menar vi även besökare, framtida Karlstadsbor och näringslivet.

Bild som illustrerar Karlstads kommuns styrmodell
Illustration av Karlstads kommuns styrmodell.

Fyra samverkansområden

Kommunens verksamhet delas in fyra samverkansområden som beskriver kärnverksamheterna och de styrande och stödjande verksamheterna. Till samverkansområdena kopplas den politiska viljeinriktningen i form av politiska mål för budgetperioden som kommunens alla nämnder och bolag tillsammans arbetar för att nå.

Samverkansområdena visas i form av cirklar i den mittersta delen av bilden ovan:

  • Utveckla och förvalta en växande stad och landsbygd.
  • Utbilda för lärande och sysselsättning genom livets alla skeden.
  • Skapa förutsättningar för jämlika livsvillkor och ett självständigt liv.
  • Styrande och stödjande verksamheter

Tre hållbarhetsdimensioner

Styrmodellen innehåller också de tre hållbarhetsdimensionerna social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Hållbarhetsdimensionerna ska genomsyra all verksamhet och tas hänsyn till vid all verksamhetsplanering och utveckling. Det handlar om hur olika utvecklingsinsatser påverkar människan, miljön och ekonomin.

Hela styrmodellen bygger på samverkan och hög tillit, vi brukar kalla det för tillitsbaserad styrning och ledning.

God ekonomisk hushållning

Kommunen ska ha enligt kommunallagen ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. Det innebär att det ska finnas konkreta mål om kommunens verksamhet och ekonomi som bidrar till att kommunen ska vara i gott skick både i ett kortare och längre perspektiv. Kommunfullmäktige beslutar varje år om de verksamhetsmässiga och ekonomiska målen i sin strategiska plan och budget.

I delårsrapporten och i årsredovisningen bedöms måluppfyllelsen av de mål kommunfullmäktige beslutat om. Det vill säga de två mål som är kopplade till det finansiella perspektivet och de tio mål som är kopplade till verksamhetsperspektivet. Till varje mål finns ett antal indikatorer som vägleder oss i bedömningen av måluppfyllelsen. Om utvecklingen rör sig i riktning mot målen bedömer vi att vi har en god ekonomisk hushållning i vår verksamhet.

Vår vision - Ett bättre liv i solstaden

Karlstads kommuns vision Ett bättre liv i solstaden talar om riktningen vi vill gå i och ger en bild av kommunens framtid. Den beskriver varför Karlstads kommun måste skapa en lockande livsmiljö samtidigt som vi växer och utvecklas.

Ett bättre liv i solstaden syftar till att livet ska vara bättre i Karlstad oavsett i vilket skede i livet du befinner dig. Det handlar om alla slags liv: näringsliv, arbetsliv, studentliv, familjeliv, nöjesliv, friluftsliv, pensionärsliv, stadsliv, lantliv... ja alla liv!

Vi vill att livet i Karlstad ska vara bättre än på andra platser. Vi ska därför utgå från vad människor behöver för att kunna ha ett bra liv när vi planerar vår verksamhet. Vem du än är – i alla livets skeenden – så ska Karlstads kommun jobba för att du har det bättre här. Det är det vi menar med "Ett bättre liv i solstaden".

Solen är en viktig del i formuleringen i visionen. Solen är en välkänd och omtyckt symbol som inkluderar hela Karlstads kommun.

Mål för Karlstads kommun

Finansiella mål

För att styra och följa upp det ekonomiska perspektivet har kommunen ett resultatmål och ett mål om vår utveckling av soliditet. Resultatmålet innebär att vi ska redovisa ett positivt resultat som över en femårsperiod minst motsvarar tre procent av kommunens skatteintäkter, utjämning och generella statsbidrag för samma period. Det andra målet innebär att kommunens soliditet, inklusive kommunens totala pensionsåtagande, ska vara oförändrad.

Verksamhetsmål

Kommunens verksamhetsperspektiv styrs och följs upp genom den strategiska planen. Den strategiska planen är sorterad i fyra samverkansområden med tio övergripande mål som visar den politiska viljeinriktningen för budgetperioden. För att följa hur de övergripande målen utvecklas finns ett antal indikatorer kopplade till målen.

Samverkan är central i vår styrmodell vilket innebär att nämnder och bolag arbetar tillsammans med målen och bidrar i olika utsträckning beroende på vilket grunduppdrag de har i sina reglementen eller ägardirektiv.

De tre hållbarhetsdimensionerna: social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet ska genomsyra all verksamhet. Att jobba utifrån hållbarhetsdimensionerna innebär att vi behöver ta hänsyn till hur det vi genomför och utvecklar, påverkar människan, miljön och ekonomin.

Läs mer om samverkansområdena i styrmodellen och tillhörande mål:

  • Karlstads kommuns verksamhet ska vara fossilfri 2026 och det geografiska området Karlstad ska vara klimatneutralt 2030.
  • Karlstad ska vara en regional och nationell tillväxtmotor.
  • Minska och motverka segregation i hela kommunen.

  • Öka andelen elever med gymnasiebehörighet och gymnasieexamen.
  • Öka sysselsättningsgraden så att fler når egen försörjning.

  • Förbättra barn och ungas uppväxtvillkor.
  • Karlstad ska vara en äldrevänlig kommun
  • Kvinnor män och ickebinära ska känna sig trygga i det offentliga rummet och i nära relationer.
  • Öka tilliten i samhället och stärka demokratin.

  • Främja ett hållbart och jämställt arbetsliv där en förbättring av kvinnors arbetsmiljö och hälsotal prioriteras.

Vår värdegrund - Vi är till för Karlstadsborna

Vi som arbetar inom koncernen Karlstads kommun arbetar på politikernas uppdrag för att Karlstad ska vara en bra kommun att besöka, bo och verka i – både nu och i framtiden. Med ett gott bemötande har vi Karlstadsbornas bästa för ögonen. Genom vårt agerande skapar vi förtroende hos medborgarna och näringslivet.

Vår värdegrund fungerar som en kompass för hur vi ska utföra vårt arbete. Den är gemensam i alla verksamheter och bidrar till att stärka koncernen Karlstads kommun. Den är hållbar över tid och är utgångspunkten för de tjänster och den service vi erbjuder medborgarna. Kärnan i vår värdegrund är att Vi är till för Karlstadsborna.

Vi är till för Karlstadsborna

Vi arbetar på politikernas uppdrag för att Karlstad ska vara en bra kommun att besöka, bo och verka i - både nu och i framtiden. Med ett gott bemötande har vi Karlstadsbornas bästa för ögonen. Genom vårt agerande skapar vi förtroende hos medborgarna och näringslivet.

Vi når goda resultat

Vi tar ansvar för att nå goda resultat i alla verksamheter. Vi gör detta genom att vara kostnadseffektiva, ha helhetsperspektiv, samverka och vara kvalitetsmedvetna. Vi går från ord till handling, följer upp vårt arbete och lär av både framgång och misslyckanden. Vi utvecklar vår kompetens, använder ny teknik och nya arbetssätt för att uppnå goda resultat.

Vi är en kommun i gott skick

Vi har ordning på pengar, papper och personal. Personalen är en viktig drivkraft i utvecklingen av kommunen. Vi hanterar de gemensamma resurserna med ansvar, lyhördhet och öppenhet. Ibland kommer olika intressen i konflikt med varandra. Vi gör kloka avvägningar som bottnar i våra värderingar och vår vision. Detta ger förutsättningar för rättssäkerhet, tillväxt och utveckling.

Vi genomför vårt uppdrag med engagemang

Vårt intresse för Karlstads kommuns utveckling engagerar oss. Det har sin grund i vår kunskap och erfarenhet om hur vi bäst utför och utvecklar vårt uppdrag. Vi känner att vårt arbete har ett rikt innehåll som ger oss tillfredsställelse, personlig utveckling och skapar arbetsglädje.

Vi ser framåt och utvecklar vår verksamhet

Vi skapar framtidens kommun genom att förbereda oss för nya krav och behov som skapas av förändringar i samhället. Det resulterar i ständiga förbättringar och att vi vågar ifrågasätta våra arbetssätt och pröva nytt. Estetiska och funktionella ambitioner går hand i hand. Vi underlättar för entreprenörer och för dem som vill utveckla sin verksamhet. Socialt och miljömässigt ansvar ger nästa generation en bra framtid.

Hållbarhet

FN antog i september 2015 resolutionen ”Att förändra vår värld: Agenda 2030 för hållbar utveckling”. Redan 2017 beslutade Karlstads kommun att arbeta utifrån Agenda 2030 och att den ska vara en del av vår styrmodell.

I ett hållbart Karlstad tillgodoses människors rättigheter och behov utan att kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov påverkas, i Karlstad såväl som i övriga världen. Genom FN:s Agenda 2030 har vi ett globalt verktyg och ett gemensamt språk som bygger på de tre dimensionerna av hållbarhet som tillsammans ska vägas samman vid all verksamhetsplanering och utveckling.

Kommunens hållbarhetsarbete ska vara långsiktigt och bidra till en hållbar utveckling för de som lever, verkar, bor och besöker Karlstad idag och imorgon. Genom att arbeta med medborgardialog, inkludering, innovation och digitalisering utvecklar vi nya arbetssätt och tjänster för ökad kvalitet. Vi arbetar genom lokala, regionala, nationella och internationella samarbeten. Tillsammans skapar vi förutsättningarna för att nå våra långsiktiga mål och för att kunna hantera framtidsutmaningar och ökade krav på våra verksamheter.

De tre hållbarhetsdimensionerna

Den sociala dimensionen är vårt långsiktiga mål för samhället, den ekonomiska dimensionen är hur vi skapar och använder resurser för att uppnå detta, och den miljömässiga dimensionen sätter gränser för och är den fysiska förutsättningen för liv och samhälle.

Taggar för sidan

Kommun och politik

Sidan uppdaterad: 2024-07-12

16 Juli 2024