I Sverige pratar vi ofta om miljönyttan av delningsekonomi. Men grundorsaken till att man skapar en delningslösning är ofta att man vill uppnå ett rent praktiskt mål eller bidra till någon form av social hållbarhet. Och delningsekonomi kan då vara ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt bättre sätt att genomföra detta på. Därmed är delningsekonomi inte bara något för den som aktivt arbetar med miljö- eller sociala frågor, utan något som kan bidra till många olika kommunala och globala mål.
För privatpersoner visar forskningen att delning är ett sätt att spara pengar och få tillgång till resurser man annars inte skulle haft, eller varit tvungen att köpa. Särskilt i Sverige är också miljöargumenten viktiga för många konsumenter.
En lokal politiker i Knivsta beskrev värdet av delningsekonomi för medborgarna så här: "Delningstjänster kan bidra till gemenskap, en enklare vardag, och en kommun som är trivsam att leva i." – Bo Östberg, politiker, Knivsta kommun.
Nedan hittar du exempel på vad delningsekonomi ofta kan bidra till och kopplingar till Globala målen för hållbar utveckling. Men vilka effekter det får beror helt på vad det är för delningslösning och hur den är utformad. Och den blir inte hållbar per automatik. Kommuner tillsammans med civila samhället, näringsliv och medborgarna själva behöver ta en aktiv roll.
Delningsekonomi kan snarare ses som ett verktyg som kan användas för olika syften, även om de i många fall bidrar till nedanstående. I vissa fall kan delningsekonomi också få negativa konsekvenser. Läs mer om detta under avsnittet hållbar och trygg delningsekonomi.
Delningsekonomiska lösningar kan bidra till många olika verksamheters uppdrag, både inom och utanför kommunens organisation. Det kan vara alltifrån kommunens uppgifter att främja kultur och fritid, avfallshantering, underlätta för medborgarna att leva miljövänligt, gynna besöksnäring, landsbygdsutveckling, anställningsbarhet, främja delaktighet och minska social och ekonomisk utsatthet till att försörja kommunens egen organisation med fordon, möbler och andra inventarier
För att driva utvecklingen av delningsekonomi på ett övergripande plan kan lämpliga funktioner inom en kommun vara näringslivsutvecklare, miljöansvariga, energi- och klimatrådgivare, konsumentrådgivare och andra funktioner med utvecklings- eller strategiska uppdrag. Men för att skapa eller främja specifika delningslösningar kan det lika gärna vara personer som är ansvariga för inventarier på en arbetsplats, någon som arbetar på förskola och vill ordna en klädbytarlösning såsom Skåpet Tage, eller till exempel en kommunikatör.
En huvudpoäng i den här handboken är att mindre kommuner kan lyckas med delningsekonomi trots sämre ekonomiska förutsättningar om de drar nytta av socialt kapital, det vill säga våra nätverk och tillit mellan olika aktörer i samhället. Några kategorier av aktörer som deltar i delningsekonomin i Sverige är till exempel:
Nedanstående exempel på positiva effekter ska ses som karaktäriserande för delningsekonomi.
Snabbare och mer kostnadseffektiv tillgång till och användning av resurser
Främjar entreprenörskap, innovation och digitalisering
Jobbskapande och kompetensutveckling för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden
1 Ingen fattigdom, 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, 10 Minskad ojämlikhet, 11 Hållbara städer och samhällen, 12 Hållbar konsumtion och produktion, 13 Bekämpa klimatförändringarna
Fritidsbanken samlar in sport- och friluftsutrustning från framför allt privatpersoner som annars används sällan eller aldrig, och lånar ut dem gratis. Det ökar möjligheterna till fysisk aktivitet, god hälsa och att kunna delta på aktiviteter i skolan och på fritiden, oavsett ekonomisk situation. Fritidsbankerna fungerar också ofta som arbetsträning för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Positiva effekter är hämtade från RISE-rapporten Utvärdering av Fritidsbanker (2020).
Som nämnts ovan behöver delningsekonomiska lösningar inte bara ha positiva effekter. När det gäller Fritidsbanken har få negativa konsekvenser uppmärksammats, men RISE:s utvärdering av Fritidsbanken (RISE 2020) visar att 70 procent tar bilen till Fritidsbanken när de lånar. Det är därför viktigt att Fritidsbanken finns nära låntagarna och att kommunen gör andra insatser för att främja hållbara transporter.
Sidan uppdaterad: 2023-12-01