Markpolicyn och tillhörande riktlinjer skapar en tydlighet i varför kommunen ska äga mark och lägger grunden för att långsiktigt säkerställa att vi har den mark som behövs för att utvecklas. Här kan du läsa om vad vår markpolicy och riktlinjer för markanvisning säger.
Syftet med kommunens markpolicy är att skapa en öppen och transparent process för hur kommunen hanterar olika typer av markfrågor. Markpolicyn visar den långsiktiga inriktningen för det kommunala markinnehavet och ska säkerställa att vi har tillräckligt med mark för att kunna växa och utvecklas. Markpolicyn ska också ge en tydlighet i förvaltningen av kommunens markinnehav.
Ingen enskild ska gynnas av kommunens markinnehav. Det säkerställs genom att vi tillämpar en marknadsmässig och transparent prissättning och att kommunala investeringar i så stor utsträckning som möjligt ska finansieras av de som gynnas av dem.
Likabehandlingsprincipen ska gälla vid hantering av kommunens mark så att alla intressenter och medborgare får samma förutsättningar och hanteras på ett likvärdigt sätt.
När det gäller frågan om att upplåta eller överlåta kommunens mark måste vi göra vissa avvägningar. Om vi ser att vi har ett befintligt eller framtida behov av marken för vår egen del ska det säkerställas i första hand. Om vi bedömer att det inte finns ett eget behov av marken så kan vi upplåta eller överlåta marken till annan part, beroende på vad som bedöms som mest lämpligt.
Det innebär bland annat att kommunen fortsatt ska äga mark med omvandlingsmöjligheter och mark som kan påverkas av stadsutvecklingen nu eller i framtiden. På kartan nedan har vi ringat in ett område där vi ser att det är strategiskt viktigt att vi fortsatt äger marken. Mark som ligger i det utpekade området i kartan ska som huvudregel upplåtas och inte överlåtas.
Om det ändå skulle vara aktuellt med överlåtelse av marken är det kommunstyrelsen som tar beslutet. Vid mindre fastighetsregleringar behöver inte kommunstyrelsen ta beslut utan då följer vi gällande reglemente och delegeringsordning oavsett område.
Även mark utanför det utpekade området på kartan nedan kan vara strategiskt eller ekonomiskt betydelsefull för kommunen, och ska då upplåtas. Bara för att marken ligger utanför området som benämns som värdefull så betyder det inte nödvändigtvis att den kommer att säljas. Den bedömningen görs av teknik- och fastighetsnämnden i varje enskilt fall.
När det gäller byggnation av flerbostadshus inom området nedan är huvudregeln att marken ska upplåtas och inte överlåtas.
Om du varit inne på denna sida tidigare och inte kan se de röda kartmarkeringarna kan du behöva rensa cacheminnet på din webbläsare.
När det gäller byggnation av industri, kontor och handel inom området nedan är huvudregeln att marken ska upplåtas och inte överlåtas.
Om du varit inne på denna sida tidigare och inte kan se de blåa kartmarkeringarna kan du behöva rensa cacheminnet på din webbläsare.
För att främja byggnationen av nya hyresrätter kan tomträttsavgälden rabatteras vid nyupplåtelse av flerbostadshus med hyresrätt som upplåtelseform. Detta gäller inte vid nyupplåtelse av lägenheter avsedda för vårdboenden och andra typer av gruppboenden.
Dessa riktlinjer gäller för överenskommelser mellan kommunen och en exploatör som ger ensamrätt till exploatören att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av mark som ägs av kommunen. Markanvisningen fullföljs, om givna villkor uppfylls, genom en marköverlåtelse eller markupplåtelse.
Markanvisning ska som huvudregel ske i konkurrens genom ansökan och urval. Denna princip är viktig för att behandla alla aktörer rättvist samt för att undvika att urval sker på andra kriterier än de beslutade.
Vid markanvisningar ska tydligt framgå vilka krav och kriterier som kommunen ställer i respektive område. Exempel på krav och kriterier är markpris, mångfald i boendet, gestaltning samt miljömässig och social hållbarhet. Kraven och kriterierna specificeras och kan variera beroende på projekt och område.
Vid val av intressent för bostadsbyggande eftersträvar vi en mångfald bland producenterna för att främja ökad konkurrens och varierat utbud. Både små och stora byggherrar, lokala och rikstäckande, ska ges möjlighet att delta i kommunens utveckling, liksom byggherrar med olika inriktning vad gäller hustyper, upplåtelseformer och boendekostnad. Det förslag som stämmer bäst överens med kommunens mål och intentioner, sett till kommunen som helhet ska anvisas markområdet.
Här kan du se våra aktuella, kommande och tilldelade markanvisningar
Markanvisningsavgift tas ut för en markanvisning och betalas per månad. Avgiften ska erläggas fram till tillträdesdagen för kommande genomförandeavtal. Markanvisningsavgiften innebär ingen rabatt på markpriset. Markanvisningsavgiften betalas inte tillbaka.
Område | Kontor, handel och bostad | Industri |
---|---|---|
Karlstad tätort | 5000 kr/månad | 2500 kr/månad |
Skår, Alster, Skattkärr | 2000 kr/månad | 1000 kr/månad |
Övrig mark i kommunen | 1000 kr/månad | 500 kr/månad |
Om du vill ha dokumenten om riktlinjerna och markpolicyn i sin helhet så kan du mejla oss på teknikochfastighetsforvaltningen@karlstad.se.
Sidan uppdaterad: 2023-05-25