Vad innehåller maten? Information som ges om ett livsmedel måste vara rätt och får inte lura kunden. Det gäller både färdigförpackade livsmedel som säljs i en butik och mat som serveras på ett kafé eller en restaurang.
Har du en restaurang ska du kunna ge gästen information om vilka allergener maten innehåller, som ägg, mjölk, jordnöt, vete eller någon annan av de listade allergenerna.
Informationen kan ges på olika sätt, till exempel att personalen ger informationen muntligt om kunden frågar eller skriftligt genom att allergenerna står i menyn. Om informationen ges muntligt behöver det finnas en tydligt upplysning till kunden att man kan fråga personalen om allergener, exempelvis genom skyltar eller anslag i restaurangen.
Kunder som handlar livsmedel över disk, till exempel en charkdisk i en butik, ska kunna få information om vilka allergener som finns i maten. Precis som på restaurang kan informationen ges muntligt eller skriftligt.
Förpackade livsmedel ska vara märkta med viss information för att kunden ska kunna välja en produkt som uppfyller hens krav.
Några exempel på vad som ska finnas med på ett förpackat livsmedel:
All information om livsmedlet som gäller för en förpackad produkt, utom datum för hållbarhet, ska finnas tillgänglig för kunden före köpet. Detta gäller till exempel när en kund beställer livsmedel via en webbplats.
Även vid beställning av oförpackade livsmedel, som pizza, via en webbplats eller andra digitala kanaler ska kunden kunna få information om vilka allergener maten innehåller. Precis som i en restaurang kan allergenerna anges skriftigt i menyn eller muntligt om kunden frågar. Används det muntliga alternativet behöver det finnas en tydlig uppmaning på webbplatsen om att fråga om allergener innan beställning.
Sidan uppdaterad: 2023-12-01