Alla vinnare med sina diplom
Katarina Averås

Unga entreprenörer med stort miljötänk när Draknästet och Grundskoleutmaningen avgjordes

Under våren har över 1400 karlstadselever prövat sin kreativitet och uppfinningsrikedom i Ung Företagsamhets Grundskoleutmaning och Karlstads kommuns Draknäste.

Utmaningarna hänger tätt samman och bygger båda på samma uppdrag från tre lokala företag; att designa en lekpark, att minska kaffesvinnet och att designa sitt första boende. Grundskoleutmaningen vänder sig till skolor i hela Värmland medan Draknästet är en extra utmaning för elever på Karlstads kommunala skolor.

– Det är ett riktigt bra initiativ i Karlstad att göra något eget och extra med Grundskoleutmaningen, säger Sofia Bäckman som är UF regionchef i Värmland.

Karlstads kommuns Draknästet

Draknästet avgjordes den 22 februari och fick en riktigt festlig inramning. Redan tidigt på morgonen började de unga tävlande, deras lärare och inbjudna från såväl näringsliv som kommunens förvaltningar och bolag att strömma in i Stora festsalen på Stadshotellet.

Efter en rejäl hotellfrukost var det dags för lagen att pitcha sina förslag i de olika kategorierna. Alla var väl förberedda. Några hade med sig kreativa prototyper, andra hade lagt stort arbete på att sätta ihop digitala presentationer. För flera bidrag hade eleverna även preciserat vilket av de globala målen i Agenda 2020 som de tyckte att deras idé skulle bidra till.

Draknästet livsändes så att klasskompisarna kunde följa evenemanget ute på skolorna.

Och vinnarna är...

Lekparksutmaningen

Vinnare blev Tone, Selma och Molly från Södra Råtorps skola som presenterade Djungelparken. I Djungelparken finns skepp med rutschkana (egen design), lianer, tempel (egen design), gungor, sandlåda, litet vattenfall, studsmatta och romerska ringar.

– Det här är det absolut roligaste vi har fått göra i skolan, tyckte gruppen.

Kommundirektör Ulrika K Jansson med vinnande elever med diplom
Skärmklipp från minecraft

Juryns motivering:

”Årets vinnande bidrag är en inkluderande och spännande lekplats som inbjuder alla till rörelse och lek. Det vinnande bidraget är presenterat på ett väldigt fint sätt med skisser och en modell i Minecraft. Det märks att gruppen har samarbetat bra och tänker som framtida entreprenörer. Det vinnande bidraget innehåller många nytänkande och hållbara inslag som väcker nyfikenhet och äventyrslust för alla åldrar, så som en brostudsmatta och ett djungeltempel med ljudinslag. Det här är en park som håller i många år framåt.”

Minska kaffesvinnet

Löfbergs kaffeutmaning vanns av klass 5 b på Hultsbergsskolan med idén LMK 2000 – Löfbergs maxade kaffemaskin! Maskinen värmer, kyler, fryser och smaksätter kaffet och har en portabel mugg så det blir lätt att ta med kaffet. Klassen representerades av Clara, Lilly, Malte och Martin.

Eleverna konstaterar att kaffesvinnet är ett stort miljöproblem – många miljoner liter kaffe slängs varje år.

– I en marknadsundersökning bland skolans personal fick vi veta att de inte alltid hinner dricka upp kaffet och att det bryggs mer kaffe än personalen dricker.

Vinnarna i kaffeutmaningen
Elev visar juryn uppfinningen kaffemaskinen

Juryns motivering.

”Årets vinnande bidrag fångar upp problembilden med den höga andelen kaffesvinn i världen och bidrar till att lösa flera av de globala hållbarhetsmålen. Lösningen är genomarbetad och innehåller flera innovativa funktioner, bland annat möjligheten att återvinna kaffe och skapa en ny produkt. En helhetslösning för att även kunna ta med kaffet på språng. I årets vinnande bidrag har mycket energi lagts på processen, samarbetet och att ta tillvara på allas olika kompetenser. Årets vinnare har tagit lösningen på kaffesvinnet till en helt ny nivå!”

Designa ditt första boende

HSB:s designutmaning vanns av Teddy, Hasan och Abdulfattah från Frödingskolan med sitt arkitekturprojekt kring ett drömboende i en grön miljö. Huset är integrerat med naturen som människor mår bra av att ha som granne. De gröna miljöerna är också bra för den biologiska mångfalden. Huset ska byggas i hållbara, etiskt producerade material.

Prototypen var byggd i kartong och inredd som en lägenhet killarna gärna vill bo i. På taket finns naturligtvis solceller - det är inte bara ett trivsamt boende utan också miljövänligt. Huset är ett så kallat plusenergihus vilket innebär att det genererar mer energi än det gör av med.

Vinnarna i boendeutmaningen

Juryns motivering:

"Årets vinnande bidrag fångar in de tre hållbarhetsdimensionerna den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga hållbarheten. I det vinnande bidraget har man tänkt till hur ytorna i hemmet kommer användas i framtiden med mer yta för socialt umgänge. Tanke har också lagts på placeringen av boendet och samspelet med naturen och miljön. Man har fått in ett ekonomiskt tänk genom att boendet är en del av ett större område. Nya innovativa konstruktionssätt och solceller som möter framtidens utmaningar presenteras. Det vinnande bidraget visualiseras i en tilltalande fysisk modell."

Draknästets jury bestod av Linnea Olsson, koststrateg, barn- och ungdomsförvaltningen, Josephine Essé Nordenhammar, innovationsledare, teknik- och fastighetsförvaltningen, Carin Skarman, vd Karlstads Bostads AB, Victoria Svanberg, styrelseordförande NWT Media AB och Ulrika K Jansson, kommundirektör.

Ung Företagsamhets Grundskoleutmaning

Den 29 mars avgjordes Värmlandsfinalen i UF:s Grundskoleutmaningen. Karlstads elever gjorde starka insatser även här med vinst i alla tre utmaningarna

Stort grattis till alla fantastiska bidrag om tävlat, och som kommundirektör Ulrika K Jansson sa under Draknästet.

– Kom ihåg att alla ni som har presenterat era idéer för oss idag är vinnare!

Två pojkar med ett diplom, vinnarna i grundskoleutmaningen

Gustav och Leo från Råtorpsskolan vann lekparksutmaningen med sitt bidrag Kul-parken.

Pojke som presenterar sitt bidrag på en scen

Sigurd från Kvarnbergsskolan vann kaffeutmaningen med sin idé om en Kaffe-app.

Tre elever med en värdecheck

Wilhelm, William och Victor från Vålbergsskolan vann utmaningen om att designa sitt första boende med sitt höghus med fin planlösning, en resurseffektiv byggnad med självförsörjning och även omsorg om de boendes hälsa och välmående.

Utmaningarna

Årskurs 1–3: Stiliom - designa din egen lekpark

Stiliom är ett värmländskt företag som erbjuder park- och lekutrustning med hållbarhet i fokus. Elevernas utmaning var att skapa en egen lekpark och fundera ut vart den skulle ligga, vad den skulle innehålla och även tänka på hållbara material.

- Vem ska vi fråga om hur den bästa lekplatsen ska utformas om inte barnen? Ofta är det vi vuxna som försöker tänka på vad som är roligast, men bland bidragen här ser jag flera idéer som vi helt säkert kommer att få användning av när vi fortsätter att utveckla våra koncept, sa Stilioms VD Johan Rönngren.

Årskurs 4–6: Löfbergs - minska kaffesvinnet

Eleverna fick i uppdrag att se sig omkring och fundera på hur vi kan minska kaffesvinnet.

- Vi har bett om idéer hur vi skulle kunna bidra till att minska kaffesvinnet i samhället. Vårt företag mår bra av att ta del av andras tankar och idéer. Jag har sett flera smarta lösningar här idag, några av dem ligger i linje med saker som vi redan har tänkt på men kan vidareutveckla – andra är helt nya och låter superspännande, säger Anders Thorén från Löfberg.

Årskurs 7–9: Uppdrag från HSB - designa ditt första boende

För att redan nu ta del av framtidens bostäder ville HSB få in idéer och drömmar från eleverna. Uppdraget gick ut på att designa sin första bostad och tänka till kring vad som är viktigt, till exempel kring hållbarhet och vart bostaden ska ligga.

Sidan uppdaterad: 2023-12-01

4 Mars 2024