Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se
Profilbild skola 43

Stora karriärmöjligheter inom barn- och ungdomsförvaltningen

Under våren finns stora karriärmöjligheter inom barn- och förvaltningen för dig som vill utvecklas i din profession. För dig som är yrkesskicklig lärare inom grundskola och som är intresserad av att utveckla undervisningen och bidra till skolutveckling finns möjlighet att ansöka om att bli förstelärare eller lektor. Du som är eller vill bli en driven och engagerad ledare kan ansöka om att bli biträdande rektor i förskola eller skola.

Just nu finns tretton tjänster som förstelärare/lektor och fjorton tjänster som biträdande rektor att ansöka till.

Karriärsspår för dig som vill bli förstelärare

Förstelärare har en viktig roll och är en tillgång i klassrummet för att utveckla undervisningen så att fler barn och elever når målen.

Madeléne Sandström har arbetat som förstelärare på Västerstrandsskolan sedan 2022 och hon talar varmt om den karriärmöjlighet som hon har fått uppleva:

- I mitt arbete som förstelärare följer jag eleverna i deras progression och jag arbetar med det som jag är extra skicklig i, ämnet svenska. Jag har möjlighet och förutsättningar att hjälpa de elever som har störst utmaningar i att lära sig läsa och skriva och vi ser att det ger goda resultat. Att följa elevernas utveckling från förskoleklass och upp i åldrarna gör att jag kan se och mäta den utveckling som sker samt hur jag ska arbeta vidare för att hjälpa eleverna på bästa sätt.

Karin Thorell, rektor på Västerstrandskolan, valde 2022 att prioritera en riktad tjänst inom läsa och skriva när hon anställde Madeléne som förstelärare.

- Vi vill identifiera och stödja elever i ett tidigt skede för att ge bästa möjliga förutsättningar. En förstelärare spelar en central roll i att identifiera elever som har behov av stöd och fungerar dessutom som en viktig länk mellan lärare och elever, vilket bidrar till att skapa optimala förutsättningar för elevernas framgång.

Under april finns tretton försteläraruppdrag/lektor att söka vid skolorna: Fredricelundsskolan, Frödingskolan, Hultsbergsskolan, Kronoparksskolan, Nyeds skola och Vålbergsskolan. Läs mer om uppdragen längre ner på sidan. Ett beslut har fattats om att inrätta karriärtjänsten förste-förskollärare. Utlysning av uppdraget beräknas kunna ske under hösten 2025.

Karriärsspår för dig som vill bli rektor

Från och med i år införs befattningen biträdande rektor på barn- och ungdomsförvaltningen. Som biträdande rektor tar du tillsammans med rektor ansvar för centralt innehåll på förskolan eller skolan. Du har ansvar för enhetens kvalitet, budgetplanering och dess användning, organisationens utformning samt arbetsmiljön för medarbetare, barn och elever. Du ansvarar också för kommunikationen som berör medarbetare, barn elever och deras vårdnadshavare. Tillsammans med rektor ges du möjlighet att resonera om vägval, utbildningsinsatser och prioriteringar med ett tydligt fokus på barn och elevers utveckling och lärande. Genom att börja skolledarkarriären som biträdande rektor ges du goda möjligheter att på sikt ta klivet till att bli rektor

- Just nu finns fjorton tjänster som biträdande rektor att ansöka till, en för förskola och tretton för grundskola. Förändringen av skolledarorganisationen har skapat stora karriärmöjligheter inom vår förvaltning, och dessa möjligheter är tillgängliga nu. Men förändringen har inte bara öppnat nya karriärvägar som ska bidra till elevernas och barnens måluppfyllelse. Det är också ett sätt att utjämna och bättre fördela de pedagogiska resurserna för en mer likvärdig utbildning mellan enheter, säger Maria Kjällström, skoldirektör, barn- och ungdomsförvaltningen.

Fredricelundsskolan söker förstelärare i matematik till låg- och mellanstadiet.

Du kommer som förstelärare i matematik att arbeta i klass och undervisa elever i samtliga ämnen, med undantag från slöjd och idrott (i årskurs 4-6). På lågstadiet arbetar du med eleverna från förskoleklass till och med årskurs 3, med undantag från slöjd.

Du förväntas som förstelärare ta en ledande roll i arbetet med att utveckla undervisningen i matematik samt bidra till utveckling av övrig undervisning på skolan.

På Fredricelundsskolan prioriterar vi kollegialt och kooperativt lärande, där du som förstelärare förväntas både ta initiativ och spela en ledande roll i dessa sammanhang.

Som en del av kollegiet kommer du att arbeta för att höja våra elevers måluppfyllelse. Inom Karlstads kommun har vi nätverk och samarbeten med andra skolor och huvudmannen för att utveckla undervisningen i alla ämnen och där kommer du också att spela en viktig roll.

Som medlem i kollegiet kommer du att bidra till att förbättra våra elevers måluppfyllelse. Inom Karlstads kommun finns nätverk, samarbeten med andra skolor samt huvudmannen för att utveckla undervisningen i alla ämnen. Där kommer du som förstelärare ha en betydande roll.

Vålbergsskolan söker förstelärare där du i huvudsak kommer att undervisa i NO och matematik samt vara mentor för klass. Du förväntas som förstelärare i NO att ta en viktig roll i arbetet i att utveckla NO-undervisningen samt bidra till utveckling av övrig undervisning på skolan.

På Vålbergsskolan har vi stort fokus på kollegialt lärande där du förväntas ta en drivande roll. Genom samverkan med skolans personal kommer du vara en del av att arbeta för att höja våra elevers måluppfyllelse. Inom Karlstads kommun har vi nätverk och samarbeten med andra skolor och huvudmannen för att utveckla undervisningen i alla ämnen. Där kommer du kommer att spela en viktig roll.

En tjänst som förstelärare i Karlstads kommun innebär en fast anställning som lärare och ett försteläraruppdrag med ett lönepåslag på 5 000 kr per månad under en 3 års period.

Tjänsten är geografiskt knuten till Vålbergsskolan.

Kvalifikationer

För att söka en förstelärartjänst behöver du:

  • Ha en lärarlegitimation inom aktuella ämnen
  • Genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom en eller flera anställningar i skolväsendet
  • Ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
  • Av huvudmannen bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till det

Som person behöver du ha god kommunikationsförmåga och vara lyhörd inför dem som finns runt omkring dig. Vara öppen för nya och olika perspektiv och kunna bygga relationer i ett öppet och inkluderande klimat. I ditt sätt att arbeta ska det vara naturligt för dig att använda dig av aktuell forskning genom att implementera evidensbaserade metoder och strategier i undervisningen.

Du ska trivas med att vara den som inspirerar och motiverar andra, vara en god förebild och dela med dig av din kunskap. Genom ditt analytiska förhållningssätt ska du kunna analysera elevernas resultat och justera din undervisning utifrån insikterna. Färdigheter inom att leda lärgrupper och/eller strukturerade kollegiala samtal är meriterande.

Kronoparksskolan söker förstelärare i matematik (2 vakanser) och förestelärare i svenska (2 vakanser). Arbetet som förstelärare på Kronoparksskolan innebär att du är mentor för en klass och ditt huvudsakliga uppdrag är undervisning.

Utöver det är uppdraget att tillsammans med kollegiet och skolledning arbeta för att främja och utveckla en mer likvärdig undervisning och strukturera systematiken kring skolans kvalitetsarbete. Utvecklingsarbetet är identifierat i vårt systematiska kvalitetsarbete och syftar till att öka måluppfyllelsen.

Du förväntas leda kollegiet under utvecklingen och vara en drivande kraft i förändringsprocesser. Ett fokus för dig är att stödja lärare i att förankra undervisningen i forskning och beprövad erfarenhet samt att skapa förutsättningar för lärare att gemensamt utveckla undervisningspraktiken.

Tillsammans med de övriga förstelärarna på skolan och Frödingskolan (åk 4–9) är du en given del i att stärka den röda tråden från förskoleklass till årkurs 9. Du förväntas ingå i nätverket med förstelärare på Kronoparken (8 stycken) samt nätverket för samtliga förselärare i kommunen. Här blir du en viktig länk mellan nätverkens innehåll och kollegiala arbetet på skolan.

Förutsättningar: Avsatt tid för gemensam eller enskilt utvecklingsarbetet cirka 10 procent

Frödingskolan söker förstelärare i matematik (2 vakanser) som har behörighet att undervisa i NO.

I uppdraget ingår följande:

  • Huvuduppdrag är undervisning samt vara mentor i klass
  • Utveckla undervisningen i matematik från årskurs 4-9 och på så sätt höja måluppfyllelsen som en del i vårt systematiska kvalitetsarbete
  • Leda kollegialt lärande, både inom matematikgruppen och på skola som helhet handleda kollegor
  • Arbeta för ett starkt och givande samarbete med Kronoparksskolan F-3
  • Arbeta för ett givande samarbete tillsammans med andra förstelärare och ämneslärare samt utveckla övergången mellan låg- och mellanstadiet
  • Meriterande om du har behörighet i svenska som andraspråk

Nyeds skola söker förstelärare i svenska och matematik åk F-6.

Projektperiodperioden är läsåret 2025-2028. Syftet är att öka elevernas måluppfyllelse i svenska och matematik, med fokus på matematik, läs- och skrivförmåga samt att stärka övergångar mellan stadier. Arbetet ska vara främjande, förebyggande och systematiskt, baserat på forskning och beprövad erfarenhet. Undervisning av förstelärarna ingår som en central del i att sprida och implementera de forskningsbaserade metoderna.

Arbetsområden:

Tidig identifiering och stöd för elever i behov av insatser. Gemensamma lektionsstrukturer för läs- och skrivutveckling samt problemlösning och matematisk förmåga. Systematisk överlämning mellan stadierna. Kollegialt lärande genom ämnesträffar, lektionsobservationer och didaktiska samtal med särskilt fokus på fortlöpande undervisning av förstelärarna.

Uppföljning och utvärdering:

  • Terminsvis analys av elevresultat
  • Årliga delrapporter till skolledningen
  • Slutrapport med resultat och rekommendationer för fortsatt arbete

Förväntat resultat:

Fler elever ska nå och överträffa kunskapskraven samt en tydligare och mer effektiv övergång mellan stadierna är utgångspunkten. Samtidigt höjs den pedagogiska kompetensen hos förstelärare genom kontinuerlig undervisning och handledning som i sin tur stärker skolans helhetsarbete.

Försteläraruppdrag i matematik att ansöka till på Hultbergsskolan.

Projektperiod: Tre läsår (2025–2028)

Tjänsten kombineras med undervisning i NO och/eller teknik. Hultsbergsskolan söker i första hand en lärare med behörighet i matematik, NO och teknik och i andra hand med behörighet i matematik och teknik.

Syfte:

  • Att öka elevernas måluppfyllelse och självförtroende i matematik.
  • Att utjämna skillnader i resultat mellan flickor och pojkar.
  • Att säkerställa att alla elever har åldersadekvata matematikkunskaper i övergången mellan åk 6 och 7

Bakgrund:

Hultsbergsskolans matematiklärare har ett väl utvecklat samarbete. De har ett pågående arbete med kollegialt lärande i specialmatematik och arbetar strukturerat för en likvärdig undervisning av hög kvalitet. Ett ökat antal elever saknar tillräckliga kunskaper i matematik och övergången mellan år 6 och 7 är särskilt svår. Flickors resultat är lägre än pojkars i åk 7–9. Hultsbergsskolan behöver säkerställa insatser för en ökad, jämställd måluppfyllelse och verka för att eleverna får ett matematiskt självförtroende.

Mål:

  • Ökad måluppfyllelse
  • Alla elever ska ha måluppfyllelse i matematik i årskurs 9
  • En mer jämställd måluppfyllelse mellan pojkar och flickor
  • Stärkta övergångar
  • Införa en modell för arbete med elever i åk 7 som säkerställer grundläggande matematikkunskaper för alla elever
  • Stärka arbetet med matematikundervisningen i ett f-9-perspektiv

Kollegialt lärande och undervisning:

Matematiklärarna arbetar idag med kollegialt lärande i specialmatematik för att främja en inkluderande matematikundervisning. Som förstelärare ansvarar du för att arbetet implementeras och ger effekt i klassrummet. Du genomför till exempel handledning, lektionsobservationer och har didaktiska samtal.

Undervisning i klass, grupp och individuellt med särskilt fokus på både att säkerställa elevers grundläggande kunskaper och att utmana elever på en hög nivå.


Du kommer att arbeta med:

  • Planering, uppföljning och utvärdering
  • Samarbeta med lärare, specialpedagog och speciallärare för att planera och genomföra undervisning och andra insatser
  • Ansvara för att analys av elevresultat och undervisning genomförs och att elever och övriga lärare görs delaktiga
  • Ansvara för att arbetet i ämnesgruppen matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt bidrar till lärarnas yrkesutveckling
  • Genomföra årlig sammanställning som en del av det systematiska kvalitetsarbetet

Sidan publicerad: 2025-03-31

Sidan uppdaterad: 2025-04-01

Hittade du det du sökte på sidan?