Avslutningsgåvor till skolans personal
När vi nu närmar oss sommarlov och avslutningar är det vanligt att vårdnadshavare vill tacka personalen genom att samla in pengar till en gåva. Vi vill därför påminna om att sådana insamlingar inte ska förekomma varken i förskolan eller skolan.
Visa gärna uppskattning för ditt barns pedagoger på annat sätt, till exempel en teckning, en egenplockad blombukett eller något gott till fikarummet, men starta inte en insamling där alla förutsätts att bidra ekonomiskt.
Avgiftsfri skola
I Skollagen regleras att skolan ska vara avgiftsfri men att det vid enstaka tillfällen är tillåtet att ta ut en mindre avgift. År 2005 beslutade barn- och ungdomsnämnden att alla kostnader förknippade med utbildning ska täckas av respektive skola. Det innebär att Karlstads kommuns grundskolor har en striktare hållning i frågan än vad som står i skollagen.
I barn- och ungdomsnämndens riktlinje för Avgiftsfri skola anges att "Insamling av pengar till klasskassor och avslutningsgåvor till personal där vårdnadshavare betalar inte ska förekomma.”
Det finns för närvarande ingen motsvarande skrivning för förskolan, men vi har valt att ha samma hållning kring gåvor och insamlingar även där.
Sidan publicerad: 2026-05-29
Hittade du det du sökte på sidan?