E-tjänster i fokus när Kontaktcenter är på Kronoteket

En bild där man ser en skylt där det står, Kontaktcenter på Kronoteket.

Sedan två månader kan Kronoparksborna bege sig till Kronoteket för att få hjälp med kommunala tjänster som rör barnomsorg och skola.

– Vi har märkt att alla invånare i Karlstad inte beger sig till våra lokaler i Bibliotekshuset när de behöver hjälp, så då föddes idén att prova på en på plats-service istället, förklarar Ann-Charlotte Andersson, enhetschef på Kontaktcenter.

Valet för testet föll på nybyggda Kronoteket på Kronoparkens centrum. Här finns både kommunal fritidsgård och bibliotek, och på onsdagar mellan klockan 13–17 också Kontaktcenter. Här kan de boende få hjälp få hjälp av en kommunvägledare med sina frågor.

– Vi hoppas att det sprider sig att vi finns här på onsdagar så att fler har möjlighet att komma hit och få hjälp, säger Ann-Charlotte.

Hjälp att lära sig använda e-tjänster

Inledningsvis har Kontaktcenter valt att fokusera på frågor som rör förskola, skola, modersmål och barnomsorg då många av de boende på Kronoparken har behov av hjälp med just sådana ansökningar.

Anna Norgren är en av Kontaktscenters kommunvägledare på plats på Kronoteket.

– Förra veckan hjälpte vi flera vårdnadshavare att ansöka om fritidshemsplats inför höstens skolstart, uppdatera sin inkomst inom barnomsorgen och lägga in nytt schema. Vi visar dem hur de gör för att ansöka genom e-tjänsterna som finns på karlstad.se så att de nästa gång kanske kan göra det helt på egen hand.

Sidan uppdaterad: 2023-12-01

18 April 2024