Felaktigt sms från Kbab

Under fredag eftermiddag gick ett felaktigt sms ut från bostadsbolaget Kbab om att kunder fått sin lägenhet uppsagd. Detta sms är bara att ignorera. Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se
Monika Bubholz och Elisabeth Björk håller pressträff.
Kollektivtrafiknämndens ordförande Elisabeth Björk (V) och teknik- och fastighetsnämndens ordförande Monika Bubholz (MP) berättade om den nya etappen under en pressträff den 12 november.

Kollektivtrafiknämndens ordförande Elisabeth Björk (V) och teknik- och fastighetsnämndens ordförande Monika Bubholz (MP) berättade om den nya etappen under en pressträff den 12 november.

Karlstads snabbusstråk fortsätter växa

Karlstads kommun och Värmlandstrafik fortsätter satsa på det hållbara resandet. Nu bygger kommunen nästa del av Karlstadsstråket som innebär att den populära s-linjen (snabbusslinjen) förlängs från Ruds bytespunkt till Välsvikens station.

Karlstadsstråket byggs ut i etapper. Första delen av Karlstadsstråket, från Rud till centrum, stod klar i december 2018. I december 2022 förlängdes stråket till Jakobsberg. På sikt är tanken att det ska gå från Välsviken i öst till Bergvik i väst.

Hållbart och smidigt

Målet med Karlstadsstråket är att det ska bli enklare och mer lockande att resa kollektivt och hållbart mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden i Karlstad. I princip alla bussar går på el, ett fåtal går på biogas. I dagsläget reser omkring 4000 personer med S-linjen varje dag. När den här delen av Karlstadsstråket står klar 2026 ska man kunna åka direkt mellan Kronoparken och Centralsjukhuset på omkring 30 minuter.

- Vi vet att tät och snabb busstrafik mellan stora målpunkter gör att fler väljer att resa hållbart. När S-linjen började trafikera Inre hamn, CSK, Jakobsberg ökade resandet i området med 70 procent. Därför ser jag fram emot att nu fortsätta resan och förlänga S-linjen till nya området i Karlstad, säger Elisabeth Björk (V) som är kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.

Ny gång- och cykelväg

Arbetet med den senaste etappen har nu startat på Lorensberg där projektet även inkluderar två nya gång- och cykelvägar som binder samman befintligt gång- och cykelstråk. En säkrare cykelväg har länge efterfrågats längs södra delen av Fogdemyrsgatan, då det idag bara finns en smal trottoar längs gatan. Där byggs nu en ny gång- och cykelväg mellan Skymnäsgatan och Mosserudsgatan. Det blir även en ny sammankopplande sträckning längs södra Edsgatevägen.

- Vi vill att det ska bli enklare att resa hållbart och vi är glada att vi nu kopplar samman sträckningar för både buss och cykel hoppas att det ska locka fler resenärer till bussen och göra det ännu smidigare att ta sig fram med cykel i Karlstad, säger Monika Bubholz (MP) som är ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.

Tryggare och trevligare

Karlstadsstråket förlängs från Ruds bytesstation till Välsviken station via Lorensberg, Kronoparken och universitetet. Här är exempel på vad som ska göras inom projektet:

  • Busshållplatserna byggs om och anpassas till elbussar.
  • Vid korsningen Sommargatan/Edsgatevägen kommer trafiksignaler ge bussen prioritet så den tar sig fram lättare.
  • En genväg för bussen planeras mellan korsningen Edsgatevägen/Sommargatan och Vårgatan för att bussen ska få en kortare sträckning, samtidigt som den då trafikerar Kronoparkens centrum.
  • Det skapas en tryggare, trevligare och mer funktionell hållplats vid universitetet, som är en av de mest välanvända hållplatserna i Karlstad. Bland annat satsar man på ny och utökad belysning för att öka känslan av trygghet.
  • Laddstationen för elbussarna, som idag finns vid Ruds bytespunkt, flyttas till Välsvikens station.
  • En helt ny bytespunkt i Välsviken gör det enkelt att byta mellan regionbussar och bussar i stadstrafik.
  • Parken vid Kronoparkens centrum rustas upp och får nya funktioner i samband med att den nya hållplatsen byggs där. Den populära pulkabacken återskapas.

Statlig delfinansiering

Kostnaden för projektet är 123 miljoner, varav Trafikverket bidrar med 58 miljoner. Projektet delfinansieras till 50 procent genom ett bidrag av staten i form av stadsmiljöavtal. Statens syfte med stödet är att uppmuntra effektivare kollektivtrafik och goda, hållbara stadsmiljöer.

Påverkan under byggtiden

Under byggtiden kommer framkomligheten vara begränsad för trafik intill arbetsplatsen, men trafik ska kunna passera. S-stråket har färre stopp och bidrar till snabbare resor, vilket innebär att vissa hållplatser tas bort när stråket byggs ut. Tidtabell och ny linjedragning kommer att beslutas i början av nästa år.

Information om eventuella ändrade hållplatser under byggtiden hittar du på varmlandstrafik.se/s-linjen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hållplatser som ingår i etappen

Dessa hållplatser ingår i den etapp som byggs nu:

  • Kronoskogsgatan
  • Mosserudsgatan
  • Lorensberg
  • Granhult
  • Kronoparken södra (Fagottgatan/Basungatan)
  • Kronoparken centrum
  • Kronoparkskyrkan
  • Karlstads Universitet
  • Klarinettgatan
  • Välsvikens handelsområde
  • Bauhaus
  • Välsviken station

Läs mer

Läs mer om projektet Karlstadsstråket på Karlstad växer.

Sidan publicerad: 2024-11-12

Hittade du det du sökte på sidan?