Karlstads kommun och Värmlandstrafik fortsätter satsa på det hållbara resandet. Nu bygger kommunen nästa del av Karlstadsstråket som innebär att den populära s-linjen (snabbusslinjen) förlängs från Ruds bytespunkt till Välsvikens station.
Karlstadsstråket byggs ut i etapper. Första delen av Karlstadsstråket, från Rud till centrum, stod klar i december 2018. I december 2022 förlängdes stråket till Jakobsberg. På sikt är tanken att det ska gå från Välsviken i öst till Bergvik i väst.
Målet med Karlstadsstråket är att det ska bli enklare och mer lockande att resa kollektivt och hållbart mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden i Karlstad. I princip alla bussar går på el, ett fåtal går på biogas. I dagsläget reser omkring 4000 personer med S-linjen varje dag. När den här delen av Karlstadsstråket står klar 2026 ska man kunna åka direkt mellan Kronoparken och Centralsjukhuset på omkring 30 minuter.
- Vi vet att tät och snabb busstrafik mellan stora målpunkter gör att fler väljer att resa hållbart. När S-linjen började trafikera Inre hamn, CSK, Jakobsberg ökade resandet i området med 70 procent. Därför ser jag fram emot att nu fortsätta resan och förlänga S-linjen till nya området i Karlstad, säger Elisabeth Björk (V) som är kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.
Arbetet med den senaste etappen har nu startat på Lorensberg där projektet även inkluderar två nya gång- och cykelvägar som binder samman befintligt gång- och cykelstråk. En säkrare cykelväg har länge efterfrågats längs södra delen av Fogdemyrsgatan, då det idag bara finns en smal trottoar längs gatan. Där byggs nu en ny gång- och cykelväg mellan Skymnäsgatan och Mosserudsgatan. Det blir även en ny sammankopplande sträckning längs södra Edsgatevägen.
- Vi vill att det ska bli enklare att resa hållbart och vi är glada att vi nu kopplar samman sträckningar för både buss och cykel hoppas att det ska locka fler resenärer till bussen och göra det ännu smidigare att ta sig fram med cykel i Karlstad, säger Monika Bubholz (MP) som är ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.
Karlstadsstråket förlängs från Ruds bytesstation till Välsviken station via Lorensberg, Kronoparken och universitetet. Här är exempel på vad som ska göras inom projektet:
Kostnaden för projektet är 123 miljoner, varav Trafikverket bidrar med 58 miljoner. Projektet delfinansieras till 50 procent genom ett bidrag av staten i form av stadsmiljöavtal. Statens syfte med stödet är att uppmuntra effektivare kollektivtrafik och goda, hållbara stadsmiljöer.
Under byggtiden kommer framkomligheten vara begränsad för trafik intill arbetsplatsen, men trafik ska kunna passera. S-stråket har färre stopp och bidrar till snabbare resor, vilket innebär att vissa hållplatser tas bort när stråket byggs ut. Tidtabell och ny linjedragning kommer att beslutas i början av nästa år.
Information om eventuella ändrade hållplatser under byggtiden hittar du på varmlandstrafik.se/s-linjen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Dessa hållplatser ingår i den etapp som byggs nu:
Sidan uppdaterad: 2024-11-12