Kommunens konsumentrådgivning stänger 13 december
I enlighet med miljönämndens beslut, som togs i april 2024, kommer kommunen att sluta erbjuda konsumentrådgivning från och med 1 januari 2025. Den utåtriktade verksamheten stänger 13 december för att man ska hinna avsluta pågående ärenden.
Orsaken till att tjänsten inte längre kommer att finnas kvar på kommunen beror på förändrade ekonomiska förutsättningar och behovet att omprioritera resurser för att fokusera på miljöförvaltningens kärnuppdrag. Vilket bland annat innefattar arbete med miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt lantmäteri. Verksamheten har också ett övergripande ansvar för att driva kommunens miljöstrategiska arbete och säkerställa att de miljömål som fastställts i den strategiska planen uppnås.
– Vi förstår att det kan kännas tråkigt. Det var varit en fin service och våra medarbetare har gjort ett gott jobb men vi hänvisar till Konsumentverket som har huvuduppdraget för de här frågorna via sin tjänst Hallå konsument och som ska hjälpa till med konsumentärenden. Vårt primära fokus ska nu vara att stärka vårt arbete med kärnuppdraget, säger Cecilia Boman Lindström (MP), ordförande i miljönämnden, Karlstads kommun.
De som har pågående ärenden kopplade till Konsumentrådgivningen kommer att få en sista återkoppling innan verksamheten stänger. Efter 13 december hänvisas Karlstadsbor till andra instanser, som exempelvis Hallå konsument hos Konsumentverket, för stöd och råd vid behov.
Budget- och skuldrådgivning samt energi-och klimatrådgivning
Kommunen fortsätter att erbjuda budget- och skuldrådgivning och energi- och klimatrådgivning precis som tidigare. Länkar till dem, Hallå konsument och kommunens konsumentrådgivning hittar du här:
Budget- och skuldrådgivning
Sidan publicerad: 2024-11-13
Hittade du det du sökte på sidan?