Karlstads kommun står bakom appen Mitt Karlstad. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen.
På den här sidan beskriver vi kända tillgänglighetsproblem i appen Mitt Karlstad och hur du kan rapportera brister.
Appen Mitt Karlstad är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Om du behöver innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
Du kan också kontakta oss genom att skicka e-post till karlstadskommun@karlstad.se
eller ringa 054-540 00 00.
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Upptäcker du problem som inte är beskrivna på den här sidan? Eller anser du att vi inte uppfyller lagens krav? Meddela oss gärna så att vi får veta att problemet finns.
Skriv till oss via e-postformulär
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Om du vill kan du anmäla upplevda brister i appens tillgänglighet dit:
Digg:s anmälningsfunktion Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi håller på att se över tillgängligheten efter en större uppgradering. Listan nedan uppdateras allt eftersom vi upptäcker och åtgärdar brister.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Orsaken till detta är att applikationen är en Enterprise-lösning som flertalet kunder till leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder inte kan utföras omgående.
Bristerna är däremot planerade att åtgärdas och kommer hanteras i kommande produktionssättningar under kvartal 2, 3 och 4 2024.
Utveckling pågår för att åtgärda bristerna ovan, de förväntas vara åtgärdade kvartal 1 2024.
Karlstads kommun åberopar oskäligt betungande uppgift för att åtgärda dessa brister omgående.
Leverantören av kostsystemet tar just nu fram en helt ny lösning som kommer åtgärda ovan brister. Vilket är anledningen till att kommunen inte kan åtgärda bristerna omgående. I slutet av kvartal 2 2024 ska utvecklingen vara klar och lösningen tillgänglig i applikationen i början av kvartal 3.
Under 2024 kommer applikationen Mitt Karlstad åtgärdas löpande genom året för att säkerställa att tillgängligheten i applikationen är förenlig med dos-lagen. De flesta bristerna som listas ovan åtgärdas innan sommaren. I slutet av 2024, kvartal 4, ska allt vara åtgärdat enligt plan.
Vi har tagit del av uppgifter från leverantören av appen och gjort en självskattning utifrån lagkraven. Appen testas löpande i leveranser av leverantör och Karlstads kommun. Appen Mitt Karlstad kommer även framöver testas av tredjepart för att säkerställa att appen följer dos-lagen.
Senaste bedömningen var färdig den 26 januari 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 14 mars 2024.
Sidan uppdaterad: 2024-09-20