Om du inte är nöjd med hjälpen du fått

Du har rätt till god vård och omsorg. Om du vill veta mer om dina rättigheter eller berätta om något som inte fungerar bra i socialtjänsten eller vården så ska du kontakta Barn- och ungdomslinjen.

Barn- och ungdomslinjen

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ska se till att socialtjänsten och hälso- och sjukvården följer de lagar och regler som finns.

Du som är under 21 år och har kontakt med socialtjänst eller sjukvård kan vända dig till Barn- och ungdomslinjen hos IVO om du vill:

• Fråga om dina rättigheter.
  • Berätta om det som inte fungerar bra i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten.