Vilka rättigheter har du som konsument när det gäller köp på distans, telefonförsäljning och IT? Konsumentrådgivarna reder ut begreppen.
Kontaktcenter i Bibliotekshuset på Västra Torggatan 26.
Måndag–fredag klockan 13.00-15.00, i mån av tid.
Boka gärna ditt besök i förväg, för att vara säker på att vi är på plats.
Måndag–fredag klockan 09.00–12.00
Telefonnummer 054-540 46 90.
Du kan också kontakta oss via e-post konsument@karlstad.se
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när du handlar via:
En fördel med lagen är att du ofta har ångerrätt, oavsett om det är köp av en vara eller tjänst. Ångerrätten innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp. I de flesta fall får du i så fall stå för returfrakten.
Blir du uppringd av en telefonförsäljare måste hen ge dig information om bland annat:
Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal om du inte anser att du beställt en vara eller en tjänst.
Du kan spärra din mobil eller fasta telefon mot telefonförsäljning med Nix-Telefon.
Ring 077-228 00 00 och följ instruktionerna eller besök Nix - nej till telefonförsäljning. Länk till annan webbplats.
Att spärra ditt telefonnummer kostar ingenting
Registret spärrar mot marknadsförings- och försäljningssamtal. Du kan fortfarande få samtal:
Behöver du opartisk information och vägledning kring tv-, telefoni- och bredbandsabonnemang kan du vända dig till Telekområdgivarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Sidan uppdaterad: 2024-04-15