Vet du vilka rättigheter du har som konsument? Här finns grundläggande information och länkar vidare.
Kontaktcenter i Bibliotekshuset på Västra Torggatan 26.
Måndag–fredag klockan 13.00-15.00, i mån av tid.
Boka gärna ditt besök i förväg, för att vara säker på att vi är på plats.
Måndag–fredag klockan 09.00–12.00
Telefonnummer 054-540 46 90.
Du kan också kontakta oss via e-post konsument@karlstad.se
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Konsumentköplagen handlar om dina rättigheter om en vara slutar fungera, vid avbeställning och leveransförseningar. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt. Du kan klaga på en vara som gått sönder i tre år efter köpet.
Konsumenttjänstlagen gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år efter avslutat arbete. Gäller tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har du rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.
Ett fast pris gäller, men om näringsidkaren har gett ett cirkapris får priset höjas med högst 15 procent.
Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiksinnehavaren att erbjuda, likaså garantier. Glöm inte att spara kvittot!
Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år, och inom EU i minst två år.
Innan du köper en vara eller tjänst kan du jämföra marknaden och kontrollera företaget. Du kan till exempel:
Sidan uppdaterad: 2023-05-05