Här finns information hur du gör om du har psykisk ohälsa, missbruk eller ett beroende och vill söka någon form av stöd och hjälp. Om du har sökt stöd men inte fått det, kan du överklaga beslutet. Här finns information om hur du överklagar.
Kontaktcenter
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Kontakta oss via Kontaktcenter på telefon: 054-540 00 00. Vår telefontid är måndag-fredag 9-10 och 13-14.
När du ringer oss bokar vi ett möte, där du får berätta om dina behov och får mer information om de insatser vi kan erbjuda. Vid mötet kan du också få göra en ansökan direkt eller så får du en ansökningsblankett att ta med dig.
Efter att vi har fått din ansökan kommer vi tillsammans med dig att utreda vilket behov du har och vilket stöd som kan passa för dig. Alla behovsprövningar är individuella och dina önskemål och behov är utgångspunkten för vårt arbete.
Om du blir beviljad insatser kommer socialsekreteraren att samarbeta med dig och de som utför insatserna för att stödet ska bli så bra som möjligt.
All personal har tystnadsplikt.
Om du helt eller delvis får avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet. Behöver du stöd med överklagan kan socialsekreteraren hjälpa dig med det.
Överklagandet ska lämnas eller skickas till den nämnd eller den handläggare som fattat beslutet. För att överklagandet ska kunna prövas måste handlingarna ha kommit in senast inom tre veckor från den dag då du fick del av beslutet.
Har överklagandet kommit in i rätt tid kommer handlingarna att skickas vidare till Förvaltningsrätten. Det gäller bara om inte nämnden eller beslutsfattaren själv ändrar beslutet på det sätt du begärt.
Underteckna överklagan och uppge:
Om något är oklart kan du ringa Kontaktcenter, och be om att bli kopplad till den som har handlagt ärendet.
Sidan uppdaterad: 2025-08-14