Rådgivning och klagomål för konsumenter
Vet du vilka rättigheter du har som konsument? Här finns grundläggande information och länkar vidare.
Konsumentköplagen
Konsumentköplagen handlar om dina rättigheter om en vara slutar fungera, vid avbeställning och leveransförseningar. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt. Du kan klaga på en vara som gått sönder i tre år efter köpet.
Konsumenttjänstlagen
Konsumenttjänstlagen gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år efter avslutat arbete. Gäller tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har du rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.
Ett fast pris gäller, men om näringsidkaren har gett ett cirkapris får priset höjas med högst 15 procent.
Öppet köp och bytesrätt
Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiksinnehavaren att erbjuda, likaså garantier. Glöm inte att spara kvittot!
- Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en oanvänd vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka.
- Vid bytesrätt kan du byta till en annan vara, under förutsättning att du inte har använt den.
- Om du har en garanti ansvarar säljaren för att varan fungerar under en bestämd tid. Fråga i butiken vad som gäller.
Reklamera fel på vara eller tjänst
Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år, och inom EU i minst två år.
Förköpsrådgivning
Innan du köper en vara eller tjänst kan du jämföra marknaden och kontrollera företaget. Du kan till exempel:
- göra en sökning på Internet,
- ringa Allmänna reklamationsnämnden (begär registraturen),
- ringa Skatteverket,
- ringa Bolagsverket,
- begära referenser på tidigare arbeten.
Rådgivning och tester
Sidan uppdaterad: 2024-12-12
Hittade du det du sökte på sidan?