En skylt som sitter i ett fönster med texten "Här hittar du information vid en kris"
Karlstads kommun

Informationsplatser i Karlstads kommun

Idag är vi vana vid att kommunikation som till exempel webb och telefoni alltid fungerar. När el och internet slås ut och de digitala kanalerna inte längre fungerar, ska du veta vart du kan vända dig för att få korrekt information.

När ordinarie kommunikationskanaler inte fungerar

Kommunikationskanaler som webbplatsen karlstad.se, facebook och vid allvarligare händelser, Sveriges Radio P4, är beroende av att det finns el, uppkoppling eller en batteridriven radio. Vid en kris eller en samhällsstörning finns det risk för att internet och mobiltelefoner slutar att fungerar och då måste vi ha andra kanaler för att kunna kommunicera.

Vi behöver därför ha alternativ till våra elberoende och digitala kanaler för att kunna ge er Karlstadsbor information vid en kris eller samhällsstörning.

En informationsplats är en fysisk plats som kommunen kan aktivera och där information kan sättas upp utomhus eller i ett fönster i lokalen där den går att läsa utifrån. Vid informationsplatsen kan du få bekräftad och uppdaterad information om händelsen.

I Karlstads kommun finns det tolv utpekade informationsplatser

  • Edsvalla bibliotek
  • Kontaktcenter
  • Kronoparkens bibliotek (Kronoteket)
  • Molkoms bibliotek
  • Skattkärrs bibliotek
  • Skåre bibliotek
  • Stadsbiblioteket
  • Trygghetscenter
  • Vålbergs bibliotek
  • Våxnäs bibliotek
  • Väse bibliotek
  • Älvsbacka bibliotek

I första hand använder vi oss alltid av våra vanliga kanaler som Kontaktcenter, webbplatsen karlstad.se och facebook. En informationsplats blir aktuell först när de ordinarie kommunikationskanalerna av någon anledning inte längre fungerar.

 

{"X":0.0,"Y":0.0,"Width":1.0,"Height":1.0}

Sidan uppdaterad: 2024-03-22

18 Juni 2024