När en entreprenör/medborgare ska ansöka om tillstånd för att denne vill göra något på vår mark möts man inte sällan av flera ansökansförfaranden för olika tillstånd. Kommunen upplevs byråkratisk, krånglig och enorma resurser läggs ner för att hantera dessa tillstånd.
Vi har byggt våra tjänsteorganisationer utifrån varje förvaltning, enhet och organisations logik inom Karlstads kommun, Polismyndigheten och Länsstyrelsen och här finns enorm potential till effektivisering, medborgarnytta och ökad tillväxt om vi jobbade på ett smartare sätt.
Vi använde tjänstedesign som metod och gjorde inledningsvis ett antal kundresor för gamla tillståndsprövningar för olika typer av idéer från entreprenörer/ medborgare. Vi utforskade problemet i otaliga djupintervjuer av medarbetare i de kommunala tillståndsprocesserna. I workshops har designidéer tagits fram och motiverats utifrån kundresornas insikter för att till slut välja ut den generiska AI-assistenten.
Generisk AI-assistent för medborgares idéer centrerar på utvecklingen av AI-baserad chatbota-assistent för att vägleda användare genom komplexa tillståndsprocesser för markupplåtelse. I stället för att fokusera på en tillståndsprocess i taget så skapar vi en tjänst som hanterar den oftast komplicerade vägen för entreprenören/medborgaren när flera tillstånd ska hanteras parallellt.
Status
Mobilisering
Samverkansområde
Aktörer
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Extern aktör
Kommunledningskontoret
Kultur- och fritidsförvaltningen
Stadsbyggnadsförvaltningen
Teknik- och fastighetsförvaltningen
Teknik eller metod
AI
Datahantering
Tjänstedesign
Sidan uppdaterad: 2024-06-14