En mobilskärm visar upp spelet Läsäventyret
Okänd

Läsäventyret

Bakgrund

Läsäventyret grundar sig i att utveckla det läsfrämjande arbetet och att få barn och unga i Värmland att läsa mer med hjälp av en interaktiv digital läsutmaning i form av ett spel.

Det läsfrämjande arbetet ingår i bibliotekslagen och handlar om att främja läsning och tillgången till litteratur. Idag vet vi att ungefär en tredjedel av den internetanvändande befolkningen inte läser eller lyssnar på böcker alls, där unga män läser minst av alla. Nära fyra av tio barn konsumerade inte böcker i någon form alls 2023. Samtidigt visar forskning att läsförståelsen påverkar bland annat möjligheterna att tillägna sig kunskaper inom samtliga skolämnen.

Angreppssätt

Initialt har tjänstedesign använts för att ta fram en förstudie. Nu väntar nästa fas där vi förmodligen kommer använda efterfrågeacceleration i samband med upphandling.

Värde

Vi får många fler läsande barn och unga i Värmland, väcker intresse och nyfikenhet för berättelser och bibliotek samt utökar begreppet läsning! Påsikt påverka läsning andra värden som exempelvis skolresultat.

Vill du veta mer? Hör av dig!

Cecilia Johansson

Enhetschef

Om initiativet

Status
Mobilisering

Samverkansområde

  • Utbilda för lärande och sysselsättning genom livets alla skeden
  • Skapa förutsättningar för jämlika livsvillkor och ett självständigt liv

Aktörer
Kultur- och fritidsförvaltningen
Extern aktör

Teknik eller metod
Tjänstedesign
Efterfrågeacceleration

Håll dig uppdaterad om initiativet

Hantera prenumeration

Taggar för sidan

Kommun och politik

Sidan uppdaterad: 2024-06-05

11 November 2024