Shutterstock
Proaktiv dataanalys
Bakgrund
I skolans värld samlar vi in en stor mängd data via enkäter, intervjuer, resultat, statistik.
Den stora utmaningen är hur vi ska använda datan och vilken data som ger mest effekt?
Vilka indikatorer kan ge mest måluppfyllelse? Detta var den utmaning vi stod inför.
Angreppssätt
Genom att korsköra delar av vår statistik med en nationell studie som Skolverket genomfört, så kunde vi se vilka faktorer som spelar störst roll för om våra blivande elever skulle lyckas med sina gymnasiestudier eller inte. Det som hade störst påverkan var vilket meritvärde eleverna hade i årskurs 9 samt deras betyg i matematik/svensk/engelska + vilket gymnasieprogram de valt. Vi satte därför ihop en vy i PowerBI som visade hur våra kommande elever låg till utifrån dessa indikatorer.
Värde
Initiativet innebär att våra rektorer på gymnasiet, redan ett halvår innan eleverna börjat årskurs 1, kan få en indikation på hur väl förberedda eleverna är för sina gymnasiestudier. Detta innebär att det finns tid att direkt från skolstart sätta in stöd i t.ex. matematik eller engelska. Istället för att upptäcka att eleverna får F-betyg och därefter försöka ge extra stöd, så kan arbetet ske i förebyggande, proaktivt syfte.
Vill du veta mer? Hör av dig!
Om initiativet
Status
Implementeras
Samverkansområde
Utbilda för lärande och sysselsättning genom livets alla skeden
Aktörer
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen
Teknik eller metod
Övrigt