”Vägledning i staden” är en innovationsutmaning från Karlstads kommun och DigitalWell Arena. Karlstads kommun undersöker möjligheten att upphandla en digital tjänst som kan få människor med kognitiva utmaningar att i större uträckning, självständigt ta del av stadens utbud. Det kan exempelvis handla om kultur, föreningsliv, olika aktiviteter och upplevelser som ger ett rikare liv.
Antalet personer med nedsatt kognitiv förmåga i olika variationsgrad är idag sannolikt fler än 200 000. Den här gruppen människor förväntas nästan fördubblas fram till 2050, vilket innebär en stor utmaning för samhället.
Personer med kognitiva utmaningar kan inte alltid ta till sig information, vägledning och stöd på det sätt som den är utformad. De här personerna behöver ofta anpassad information och anpassat stöd för att klara sig på egen hand och få en delaktighet i samhället. Det är en stor grupp människor som påverkas. ”Vägledning i staden” skulle kunna erbjuda de här människorna större trygghet, inkludering och delaktighet i samhället, samtidigt som det också kan bidra till en högre grad av egenförmåga och självständighet.
Om vägledningen i högre grad kan ske digitalt frigörs också resurser hos offentlig sektor, dessutom leder det till ökad trygghet och ökat oberoende även hos anhöriga.
Utmaning
Personer med kognitiva utmaningar, det kan vara personer inom autismspektrat, personer med demensproblematik, personer med förvärvad hjärnskada eller personer som av annan orsak har ett annat sätt att tolka eller ta till sig information på.
Vi kommer jobba enligt efterfrågeaccelerationsmetodik Länk till annan webbplats..
För er som bolag innebär det bland annat att ni kommer jobba tillsammans med verksamhet och användare från Karlstads kommun i en process där även andra bolag kan ingå för att utforma en värdeskapande lösning.
För Karlstads kommun är det centralt att den framtagna lösningen blir hållbar över tid. Vi kommer därför på olika sätt att stödja er som bolag för att säkra en kommersiellt skalbar lösning på marknaden.
För er som behovsägare så finns möjlighet att engagera sig i projektet och påverka på olika sätt så att lösningen utformas på ett sätt som kan, efter upphandling, skapa värde hos många flera utanför Karlstads kommun.
Genom att målgruppen i högre utsträckning självständigt kan tillgodogöra sig utbudet i staden så är ambitionen att målgruppens livskvalitet skall öka, med en bibehållen eller minskad insats från kommunens och omsorgspersonalens sida.
Målsättningarna med projektet är:
Status
Utvecklas
Samverkansområde
Aktörer
Vård- och omsorgsförvaltningen
Teknik eller metod
Tjänstedesign, Efterfrågeacceleration
Nu har vi startat den första fasen, marknadsanalys, där vi vill undersöka: Finns det någon lösning som adresserar utmaningen på marknaden? Finns det bolag som har idéer och förmåga att vara med i ett gemensamt innovations- och utvecklingsarbete tillsammans med Karlstads kommun? Finns det flera potentiella kunder som har samma behov som Karlstads kommun har, dvs finns det en marknad för en sådan här lösning? Du kan läsa mer om bakgrunden om detta initiativ här
Initiativet har nu gått in i upphandlingsfasen. Läs mer om initiativet här
Utvecklingsarbetet kommer, innan en potentiell lösning kan färdigställas, att innehålla tre olika specifika faser: 1. Konceptfas 2. Prototypfas 3. Utvecklingsfas De leverantörer som tilldelas kontrakt, i enlighet med i upphandlingsdokumenten, går vidare till första fasen, konceptfasen. Under de två första faserna, konceptfasen och prototypfasen sker samarbete mellan de leverantörer som tilldelats kontrakt tillsammans med kommunen. I sista fasen, utvecklingsfasen är inriktningen att etablera samarbete med en slutlig leverantör.
Sidan uppdaterad: 2024-10-23